Concedieri masive la un gigant de lux. 1900 de oameni rămân fără loc de muncă

Publicat: 17 feb. 2025, 13:00, de Corina Oprea, în SOCIAL , ? cititori
Concedieri masive la un gigant de lux. 1900 de oameni rămân fără loc de muncă

Industria auto de lux se confruntă cu dificultăți financiare, iar Porsche AG nu face excepție. Recent, celebrul producător german a anunțat că va reduce personalul cu aproximativ 1.900 de angajați în cadrul unui amplu proces de restructurare. Această măsură va afecta două dintre cele mai importante uzine ale companiei: fabrica principală din Zuffenhausen și cea din Weissach, ambele situate în apropiere de Stuttgart. Aceste concedieri nu vor fi imediate, ci se vor desfășura progresiv până în 2029.

Concedieri mascate sub forma demisiilor voluntare

Deși Porsche le-a garantat angajaților siguranța locului de muncă până în 2030, compania speră că un număr semnificativ dintre aceștia vor alege să plece voluntar înainte de această dată. Această strategie este una utilizată frecvent de companiile mari pentru a evita concedierile directe, oferind în schimb pachete compensatorii atractive pentru cei care acceptă să părăsească firma de bunăvoie.

Decizia de reducere a personalului vine după ce, în 2024, Porsche a renunțat la practica prelungirii contractelor pe perioadă determinată. Începând din acel an, compania a hotărât să ofere doar contracte pe perioadă nedeterminată, ceea ce înseamnă că angajările temporare au fost oprite, iar numărul de angajați a început deja să scadă în mod natural.

Schimbări la conducerea Porsche, pe fondul performanțelor slabe

Restructurările nu afectează doar angajații de rând, ci și conducerea companiei. Porsche a anunțat că analizează posibilitatea încheierii anticipate a contractelor pentru doi dintre directorii săi-cheie: directorul financiar și directorul de vânzări. Aceștia au fost criticați pentru rezultatele financiare slabe din ultima perioadă și pentru scăderea valorii acțiunilor companiei.

Acest moment marchează o schimbare semnificativă în abordarea Porsche, care în trecut era considerată una dintre cele mai ambițioase companii din industria auto, în special pe segmentul mașinilor electrice. Timp de mulți ani, Porsche a fost una dintre cele mai profitabile divizii ale gigantului Volkswagen, care deține și alte mărci de prestigiu, precum Audi, Bentley, Lamborghini și Bugatti.

Declinul financiar al Porsche este atribuit în mare parte scăderii cererii pentru vehicule electrice. Într-un context global marcat de incertitudini economice și geopolitice, consumatorii devin mai reticenți în fața schimbărilor tehnologice rapide.

Astfel, Porsche a fost nevoită să își regândească strategia, reorientându-se și către modelele cu motoare pe combustie și hibride plug-in. Această schimbare de direcție are ca scop recâștigarea clienților tradiționali ai brandului, care preferă performanța și sunetul motoarelor clasice în locul liniștii oferite de propulsia electrică.

Problemele Volkswagen afectează întreaga industrie

Nu doar Porsche trece printr-o perioadă dificilă. Grupul Volkswagen, compania-mamă a Porsche, traversează la rândul său dificultăți financiare, iar consecințele se resimt în întreg lanțul său de producție. Potrivit unor surse din industrie, Volkswagen ar putea concedia aproximativ 35.000 de angajați din diferite divizii ale grupului, ceea ce reflectă o criză mai profundă la nivelul întregii industrii auto europene.

Andreas Haffner, șeful departamentului de resurse umane al Porsche, a recunoscut că firma traversează o perioadă deosebit de dificilă. Acesta a subliniat că industria auto se confruntă cu provocări semnificative, precum tranziția întârziată către electromobilitate și instabilitatea economică globală. Deși a insistat că reducerea de personal nu va presupune concedieri directe, el a admis că restructurarea este inevitabilă.

„Avem multe provocări de depășit”, a declarat șeful de resurse umane al Porsche, Andreas Haffner.