Consiliul Concurenței a pus  în dezbatere publică oportunitatea modificării legislației privind achizițiile publice

Publicat: 14 iul. 2024, 14:12, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Consiliul Concurenței a pus  în dezbatere publică oportunitatea modificării legislației privind achizițiile publice

Consiliul Concurenței recomandă Agenției Naționale pentru Achiziții Publice să modifice legislația în domeniu, astfel încât să fie prevăzute expres Grupurile de Interes Economic (GIE) și Grupurile Europene de Interes Economic (GEIE), ca posibili ofertanți într-o procedură de achiziție publică, având în vedere că nu există o lege dedicată acestora.

Recomandarea autorității de concurență a fost făcută în urma derulării unui studiu privind grupurile de interes economic, în contextul în care autoritățile contractante sunt reticente față de aceste forme de organizare pentru a le admite în cadrul licitațiilor publice. GIE/GEIE reprezintă o asociere între două sau mai multe persoane fizice sau juridice, constituită pe o perioadă determinată, în scopul facilitării sau dezvoltării activității economice a membrilor săi, precum și al îmbunătățirii rezultatelor activității respective, arată un comunicat, publicat de autoritatea de concurență.

Comparativ cu alte state europene, precum Germania sau Belgia, unde numărul de GEIE depășește 500, în România, GIE/GEIE sunt mai puțin cunoscute, fiind introduse în dreptul român mai târziu decât celelalte forme de asociere sau alte instrumente legale tradiționale. Astfel, la ora actuală, în România se înregistrează un număr redus de GIE/GEIE, în 2022 fiind raportate 83 de grupuri de interes dintre care 68 GIE și 15 GEIE, precizează comunicatul.

,,Această situație este generată, în primul rând, de legislația care nu reglementează activitățile și responsabilitățile membrilor unui GIE/GEIE, mai ales în legătură cu participarea la licitații și accesarea fondurilor nerambursabile sau a schemelor de ajutor de stat. Acest lucru poate duce la interpretări diferite și la incertitudine în ceea ce privește statutul legal și drepturile sau obligațiile acestor tipuri de asociere.

Ca urmare, și din partea companiilor există o reținere față de această formă de asociere, deoarece le este „teamă” de eventuale sancțiuni în lipsa unei legislații foarte clare, apelând adesea la recomandările specialiștilor financiar-contabili și juridici. „Niciuna dintre formele specifice de asociere nu este mai predispusă decât alta la un comportament anticoncurențial, fie că vorbim de asociere în participație, cooperativă sau grup de interes economic.

Așadar, nu sunt motive pentru a privi cu scepticism GIE/GEIE, atât timp cât este respectată legislația în domeniul concurenței. Dimpotrivă, aceste forme de asociere pot avea efecte benefice asupra economiei, având în vedere că au fost concepute special pentru a facilita cooperarea transnațională și interprofesională între operatorii economici, în special IMM-uri”, a precizat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Varianta preliminară a studiului privind grupurile de interes economic a fost pusă în dezbatere pe pagina web a instituției.

Cosiliul Concureței explică motivele elaborării acestui studiu.

Oportunitatea elaborării unui astfel de studiu a fost motivată de aspecte precum: – riscurile și beneficiile pe care GIE și GEIE le au asupra mediului de afaceri; – volumul redus de informații la nivel național privind mecanismul de funcționare al GIE și GEIE; – necesitatea identificării și prezentării unei situații actualizate a GIE și GEIE, analiza situației existente în scopul prevenirii eventualelor obstacole la înregistrarea sau în funcționarea acestora, motivele care stau la baza unui număr mare de astfel de grupuri radiate și/sau care au înregistrat pierderi în perioada de referință, precum și dacă aceste situații au o legătură cu regimul juridic al grupurilor din legislația concurenței; – nevoia clarificării măsurii în care gradul de transparență mai ridicat pe care îl poate genera apartenența la un astfel de grup ar putea avea implicații din perspectiva Legii concurenței3

Studiul este structurat în 9 secțiuni, ultima dintre acestea fiind reprezentată de expunerea concluziilor și a propunerilor elaborate în urma analizelor efectuate. Prima parte a studiului (secțiunile 1-3) cuprinde sumarul executiv, considerațiile generale referitoare la noțiuni definitorii privind GIE și GEIE, grupurile prevăzute în alte materii, obiectivele studiului și prezentarea elementelor ce necesită clarificare pe parcursul acestuia, precum și formularea de ipoteze de verificat, generate din obiectivele principale ce stau la baza studiului.

A doua parte a studiului prezintă anumite alternative în fața acestor categorii de forme juridice și testează ipotezele enunțate în această secțiune. Gradul mare de eterogenitate identificat în modul de funcționare al acestor categorii de forme juridice nu a făcut posibilă analiza unitară agregată a tuturor GIE/GEIE, motiv pentru care au fost realizate 4 studii de caz ce au fost prezentate în capitolul 7.

Capitolul 8 include o analiza a GIE/GEIE sub aspect concurențial. Pentru a putea răspunde obiectivelor ce au motivat oportunitatea elaborării unui studiu privind grupurile de interes economic și grupurile europene de interes economic, au fost formulate două 3 Legea concurenței nr.21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare; 7 ipoteze de lucru ce au fost verificate, pe parcursul acestui raport, folosind diverse instrumente de analiză. Ipotezele de verificat ce s-au desprins din principalele obiective care au stat la baza acestui studiu sunt: i1.

Studiul subliniază numărul redus de GIE/GEIE în funcțiune este consecința unui cumul de factori subiectivi (ex. gradul redus de familiarizare cu această formă de organizare) și obiectivi (ex. reticența autorităților față de aceste grupuri), precum și existența unor alternative mai adecvate sau mai atractive pentru scopurile agenților economici.

Eventualele observații și puncte de vedere pot fi transmise autorității de concurență prin fax la nr. 021 405 45 12 sau prin e-mail la adresa [email protected] în termen de 20 zile de la data prezentului anunț, precizează Consiliul.