EXCLUSIV. Consiliul Concurenței, ANRE și Ministerul Energiei au jucat alba-neagra cu scumpirile la gaze și curent electric
PUTEREA a semnalat încă de la explozia prețurilor la gaze și energie electrică că actualii guvernanți refuză să pună în aplicare prevederile Legii Concurenței nr. 21 din 1996, cu modificările și completările ulterioare.
De fapt, Guvernul și mai multe instituții abilitate prin lege au jucat și joacă alba neagra cu responsabilitatea stopării scumpirilor la gaze, energie electrică, carburanți și ulei.
Legea Concurenței e clară, dar pasarea răspunderii e la …modă
PUTEREA a solicitat premierului Nicolae Ciucă să precizeze de ce nu s-au dispus măsuri privind stoparea scumpirilor și plafonarea prețurilor la energie electrică, gaze, carburanți și ulei alimentar prin aplicarea prevederile Legii Concurenței nr.21/1996. Practic, am solicitat să precizeze de ce nu s-a aplicat prevederile articolului 4 din Legea Concurenței.
Acest articol stipulează foarte clar că: ”Pentru sectoare economice determinate și în împrejurări excepționale, precum: situații de criză, dezechilibru major între cerere și ofertă și disfuncționalitate evidentă a pieței, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creșterii excesive a prețurilor sau chiar blocarea acestora”.
De asemenea, articolul mai sus menționat mai prevede că mai prevede că ”asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri”. Dar, premierul Nicolae Ciucă a pasat răspunsul la solicitarea noastră către Ministerul Energiei condus de Virgil Popescu.
Ministerul Energiei sugerează că ANRE putea solicita limitarea creșterii prețurilor la gaze și energie electrică
Însă, răspunsul Ministerului Energiei este unul surprinzător și fără nicio legătură cu solicitarea noastră. ”Referitor la aspectele menționate în solicitarea dumneavoastră, atașată, vă facem cunoscut faptul că Guvernul României a adoptat, săptămâna trecută, o Ordonanță de urgență privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023, act normativ care conține măsuri pentru prevenirea și combaterea prețurilor la gaze naturale și energie electrică”, se menționează în răspunsul Ministerului Energiei.
În schimb, Ministerul Energiei a pasat responsabilitatea către ANRE: ”Temeiul legal în baza căruia am aprobat OUG sus-menționată este art. 80, al legii nr.123 din 10 iulie 2012 energiei electrice şi a gazelor naturale, care a transpus Directiva 944 a Energiei Electrice”. De fapt, Legea nr. 123/2012 este legea energiei electrice și a gazelor naturale, iar articolul 80 stipulează că limitarea prețurilor/tarifelor se poate face ”În situații de dezechilibre majore între cerere și ofertă și disfuncționalități evidente ale pieței de energie electrică, Guvernul, la propunerea ANRE și cu avizul Consiliului Concurenței, poate limita creșterea excesivă a prețurilor/tarifelor sau blocarea acestora pentru o perioadă determinată de maximum 6 luni, perioadă ce poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă circumstanțele ce au determinat adoptarea respectivei decizii.”
Adică, se poate prin: ”a) fixarea unei limite superioare a prețului pe o piață centralizată; b) limitarea venitului din activitatea reglementată. (2) Costurile recunoscute și amânate, potrivit prevederilor alin. (1) lit. b), se recuperează integral, în conformitate cu procedura emisă de autoritatea competentă”. Practic, Ministerul Energiei a precizat că ANRE și Consiliul Concurenței putea propune Guvernului să limiteze tarifele la gaze și energie electrică, dar nu au făcut-o. De ce oare?
Baletul lui Bogdan Chirițoiu și răspunsul agramat de prostire a românilor
Ca urmare a creșterilor uriașe a facturilor la geze și curent electric, dar și a exploziei prețurilor la carburanți și ulei alimentar, PUTEREA a solicitat președintelului Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, să precizeze ”Care sunt motivele și cadrul legal pentru care Consiliul Concurenței nu a solicitat până astăzi Guvernului României să aplice prevederile articolului 4 din Legea Concurenței nr. 21/1996, cu modificările și completările ulterioare, privind stoparea creșterii prețurilor la gaze naturale, energie electrică, carburanți și ulei alimentar?”.
Răspunsul agramat al președintelui Consiliului Concurenței către PUTEREA trimis pe 19 martie 2022 este unul incredibil, alambicat, paralel și batjocoritor, în special la adresa românilor care nu știu cum să mai facă față scumpirilor. ”Articolul 4 din Legea Concurenței, pe care-l menționați, prevede, după cum vă este cunoscut, că măsurile de ”plafonare a prețurilor” pot fi dispuse de către Guvern, fiind nevoie de avizul Consiliului Concurenţei”. Și ce legătură are răspunsul cu întrebarea noastră? Mai mult, președintele Bogdan Chirițoiu se face că nu vede realitatea și chiar de prostește în față.
”Așa cum știți, Guvernul are în lucru (a aprobat) un set de măsuri de sprijin pentru consumatorii casnici, întreprinderile mici și mijlocii și alte categorii de clienți finali de energie electrică și de gaze naturale, pentru a veni în sprijinul acestora în contextul creșterii abrupte a prețurilor celor două utilități. În privința carburanților, accesând platforma Monitorul Prețurilor, se poate constata că prețurile au scăzut în câteva ore după panica generată de o benzinărie din Bihor”. E drept prețul litrului de benzină sau motorină a scăzut de la 11 lei la 8 lei, dar a ajuns la 8 lei după ce în urmă cu două-trei săptămâni era 6 lei litrul. Dar, ce a făcut Consiliul Concurenței ca să stopeze explozia prețurilor la gaze, energie electrică și carburanți? Nimic. Adică joc de glezne și balet.
Bogdan Chirițoiu: ”Plafonarea prețurilor poate conduce la penurie și/sau prețuri mari”
În schimb, Bogdan Chirițoiu încearcă să pozeze într-un guru regional, dacă nu chiar mondial, explicându-ne că ”Este o situație internațională dificilă și volatilă generată, în principal, de adoptarea măsurilor economice de combatere a agresiunii ruse în Ucraina, dar nu trebuie luate decizii pripite, care să înrăutățească situația economiei”.
El consideră că ”Plafonarea prețurilor poate conduce la penurie și/sau prețuri mari, așa cum s-a întâmplat în Ungaria” și că ”Există situații în care limitarea prețurilor poate aduce beneficia (nr.eventual beneficii, însă mai greu cu limba română!), dar trebuie completată cu alte măsuri de îmbunătățire a funcționării pieței, cum este la RCA, de exemplu”.
Ce legătură are RCA cu creșterea facturilor la gaze, energie electrică, carburanți sau ulei alimentar? Oare din cauza RCA nu a solicitat Bogdan Chirițoiu Guvernului să aplice prevderile Legii Concurenței?
Legea Concurenței: ”Consiliul Concurenței sesizează Guvernul asupra existenței unei situații de monopol sau a altor cazuri”, dar de ce n-a făcut-o?
Numai că prin acest răspuns, Bogdan Chirițoiu demonstrează că-i nu îi pasă de explozia prețurilor la gaze, curent electric, carburanți sau alimente. În schimb, el se face că nu știe ce prevede Legea Concurenței în aceste situații. Legea nr.21/1996 stipulează foarte clar la articolul 25, litera h, ce trebuie să facă Consiliului Concurenței în situația exploziei prețurilor și anume că ”sesizează Guvernul asupra existenței unei situații de monopol sau a altor cazuri, asemenea celor prevăzute la art. 4 alin. (2) și (3), și propune acestuia adoptarea măsurilor necesare pentru remedierea disfuncționalităților constatate”.
Adică poate să sesizeze Guvernul pentru situațiile invocate de PUTEREA și la care Bogdan Chirițoiu a refuzat să răaspundă. Așadar, Ministerul Energiei, ANRE și Consiliul Concurenței au refuzat să precizeze de ce nu au aplicat prevederile Legii Concurenței pentru a stopa și plafona creșterea prețurilor la gaze energie electrică, carburanți și ulei alimentar. De ce oare?