Consiliul Economic și Social arată că proiectul de Lege 5G nu respectă nici recomandările Uniunii Europene și nici nu stabilește reguli tehnice de implementare a rețelelor 5G
Consiliul Economic și Social (CES) a publicat Punctul de vedere referitor la proiectul de Lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice și de comunicații de interes național și condițiile implementării rețelelor 5G. Mai mult de jumătate dintre reprezentanții din cadrul CES au dat aviz nefavorabil.
În primul rând, reprezentanții CES reclamă faptul că proiectul a fost întocmit de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), dar ar fi trebuit să fie realizat de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID). Printr-o eroare legislativă, legea 5G a rămas la MTI, ceea ce este absurd în condițiile în care a fost creat MCID, care are și competențele necesare realizării legii dedicate comunicațiilor și digitalizării.
De asemenea, proiectul de lege se bazează pe identificarea producătorilor și furnizorilor eligibili și nu pe stabilirea unor măsuri tehnice de identificare a riscurilor de securitate, arată răspunsul CES. Acest lucru contravine inclusiv recomandărilor Uniunii Europene, care a creat 5G Toolbox, unde se concentrează pe reguli tehnice de verificare și implementare a securității rețelelor.
Evident, nu sunt necesare doar reguli de securitate, ci și măsuri tehnice, care ar trebui impuse de de autoritățile locale. „Impunerea unor măsuri necesare pentru a asigura securitatea rețelelor și a serviciilor trebuie să includă, pe lângă măsurile strategice, și o serie de măsuri tehnice relevante ce reprezintă un apanaj al autorităților naționale de reglementare în domeniul comunicațiilor electronice”, se arată în răspunsul CES.
Probleme care rămân
Totodată, proiectul de lege nu stabilește care sunt pașii de urmat pentru un producător sau un furnizor de echipamente sau software care nu a fost autorizat dacă CSAT nu răspunde în perioada de patru luni prevăzută în proiect. „Proiectul de act normativ nu reglementează calea de urmat și nu stabilește termene în cazul în care producătorul nu obține, în perioada menționată în proiect, răspunsul de la CSTA pentru cererea de autorizare, creând potențialul unor interpretări contradictorii”, se arată în comunicatul CES.
Un răspuns favorabil a fost dat de un reprezentant al părții patronale, în timp ce doi reprezentanți au dat un răspuns favorabil cu observația că „ar fi fost oportun ca proiectul să fi fost inițiat de MCID, în sarcina căruia se află și problematica ce face obiectul acestui proiect de act normativ, fapt ce ar trebui precedat însă de adoptarea unei Hotărâri de guvern prin care să aprobe organizarea și funcționarea acestui minister.” Un aviz favorabil a venit i din partea reprezentanților asociațiilor și fundațiilor neguvernamentale ale societății civile.
Alți trei reprezentanți au părții patronale din CES au dat aviz nefavorabil, în timp ce ultimii trei reprezentanți s-au abținut de la vot. Tot nefavorabil a fost și avizul reprezentanților părții sindicale din CES.
Problemele ridicate de la bun început, adică din iulie anul trecut, asupra proiectului de lege rămân în vigoare și prin actuala formă a legii. Pentru o legiferare corectă ar fi bine ca proiectul să fie modificat așa cum au cerut și reprezentanții CES, dar și cei ai companiilor private din industria telecomunicațiilor.