Contractul de 3 miliarde de lei cu PESA va fi reevaluat! Instanța a admis parțial contestația Alstom

Publicat: 04 mai 2024, 12:03, de Cristian Matache, în Justitie , ? cititori
Contractul de 3 miliarde de lei cu PESA va fi reevaluat! Instanța a admis parțial contestația Alstom

Curtea de Apel București a decis reevaluarea ofertei PESA și a menținut soluția ARF pentru trenurile Alstom.

Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), se află într-o situație incertă cu privire la contractul de peste 3 miliarde de lei semnat cu producătorul polonez PESA pentru achiziția a 62 de trenuri electrice noi de scurt parcurs. Curtea de Apel București a admis parțial contestația depusă de Alstom (Franța), obligând ARF să reevalueze oferta PESA.

Problema constă în modul de structurare a ofertei PESA, care nu clarifică dacă prețul include sau nu și costurile de întreținere a echipamentelor. Curtea consideră că oferta este ambiguă, existând posibilitatea ca o parte din costurile de întreținere să fie incluse deja în prețul de livrare a trenurilor, nefiind incluse separat în oferta pentru servicii de mentenanță.

Deși Curtea a admis parțial contestația Alstom, menține decizia ARF de a declara oferta Alstom ca neconformă. Totuși, ARF este obligată să solicite PESA clarificări cu privire la structura costurilor și să reevalueze oferta în consecință.

Viitorul contractului depinde de rezultatul reevaluării. O reevaluare favorabilă PESA ar putea salva contractul, în timp ce o reevaluare nefavorabilă ar putea duce la anularea contractului și la reluarea procedurii de licitație.

Consecințele potențiale:

  • Anularea contractului PESA ar duce la întârzieri semnificative în achiziționarea de noi trenuri electrice, afectând negativ calitatea serviciilor feroviare regionale.
  • Reluarea procedurii de licitație ar fi un proces costisitor și consumator de timp, cu riscul de a nu se găsi un alt ofertant care să satisfacă cerințele ARF.
  • Există și posibilitatea ca PESA să modifice oferta pentru a remedia aspectele problematice, salvând astfel contractul.

Următorii pași:

  • ARF va solicita PESA clarificări cu privire la structura costurilor din ofertă.
  • PESA va trebui să prezinte clarificările solicitate de ARF.
  • ARF va reevalua oferta PESA pe baza clarificărilor primite.
  • ARF va lua o decizie finală cu privire la contract, în funcție de rezultatul reevaluării.

Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:

Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;
Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;
Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA. Durata contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 221 – 222 luni, în funcție de lotul atribuit.