Controverse: Producție Disney aflată în mijocul unui scandal politic
Filmul “Mulan”, cu un buget de producţie de 200 milioane dolari, regizat de Niki Caro și lansat pe platforma Disney+, a iscat controverse după premieră.
Corporaţia Disney este aspru criticată pentru că a filmat în Xinjiang, unde guvernul este acuzat că încalcă drepturile omului. În genericul de final sunt aduse mulţumiri mai multor agenţii guvernamentale din provincia Xinjiang, unde aproximativ un milion de oameni, în majoritate uiguri musulmani, au fost închişi în ultimii ani în centre de „reeducare”. Filmul a fost deja subiectul unei controverse, după ce actriţa principală – Liu Yifei – a susţinut reprimarea protestelor din Hong Kong. În august 2019 ea a postat un mesaj pe site-ul de social media chinez Weibo: „Susțin poliția din Hong Kong. Puteți să mă bateți acum. Ce rușine pentru Hong Kong”. În mod ironic, filmul spune povestea unei eroine neînfricate care luptă pentru țara ei și a fost folosit în mișcarea pro-democrație din Hong Kong.
Este obişnuit să recunoşti în genericul filmului guvernele naţionale şi locale
Christine McCarthy, chief financial officer al Disney, a recunoscut că alegerea de a filma părţi din „Mulan” în provincia chineză Xinjiang „a generat multe probleme” companiei. Acum pe reţelele de socializare sunt tot mai multe îndemnurile la boicotarea lungmetrajului.
O parte importantă din „Mulan” a fost filmată în Noua Zeelandă, însă echipa a filmat şi în 20 de locaţii din China pentru a arăta „unele dintre peisajele unice” de acolo, a spus McCarthy. Ea a explicat faptul că acest lucru a fost parte „din eforturile de a prezenta unele dintre peisajele unice şi geografia ţării” în film. McCarthy a mai spus că, pentru a filma în China, a fost necesară obţinerea aprobărilor din partea guvernului şi „este obişnuit să recunoşti în genericul filmului guvernele naţionale şi locale care ţi-au permis să filmezi acolo”.
“Mulan” – primul remake live-action Disney – se bazează pe filmul de animație din 1998, inspirat dintr-o legendă chineză. Din cauza pandemiei, studioul l-a lansat pe platforma sa de streaming, intenționând să îl lanseze și în țările în care sunt deschise cinematografele, potrivit Vanity Fair. Filmul a primit în mare parte recenzii medii de la critici, un argument fiind acela că pelicula e lipsită de emoția care a făcut din original un fel de hit.