Copii care învață la lumina lumânării și un drum periculos spre școală în jud. Botoșani

Publicat: 28 oct. 2024, 13:02, de Vlad Stefan Orjan, în Educație , ? cititori
Copii care învață la lumina lumânării și un drum periculos spre școală în jud. Botoșani

După ani de carieră jurnalistică, Mădălina Iacob s-a întors în Botoșani, locul natal, pentru a explora schimbările dintr-o regiune rămasă în urmă în privința educației și infrastructurii. Deși spera să găsească îmbunătățiri, a descoperit că pentru mulți copii din sate izolate, condițiile au rămas neschimbate. Încă sunt copii care își fac temele la lumina lumânării, iar drumul zilnic către școală este o aventură, mai ales pe timp de iarnă.

„Este o Românie dureros de adevărată, în care timpul parcă a stat în loc”, spune Mădălina, care a început să scrie despre analfabetism și abandon școlar încă de când lucra pentru un ziar local. La 11 ani de la ultima sa vizită, Mădălina a regăsit aceleași sate sărace, fără acces la energie electrică continuă și cu drumuri pline de gropi, unde viața este un balans între lumină și întuneric, între speranță și resemnare.

În satul Balta Roșie, unde un grup de voluntari a montat câteva panouri solare, curentul electric este disponibil doar când afară e soare. „Iarna e cel mai greu, abia avem energie să ne încărcăm telefonul sau să vedem câteva minute de televizor”, povestește mama Denisei, o localnică.

Discrepanțele dintre oraș și mediul rural rămân evidente. Mulți copii renunță la școală, copleșiți de sărăcia de acasă sau pentru că devin părinți de la vârste fragede. În nordul țării, unde schimbările se petrec lent, nevoile esențiale rămân prioritare. „Nevoia de apă și drumuri asfaltate este încă la ordinea zilei”, subliniază Sergiu Bălășcău, redactor-șef la „Botoșăneanul”.

Studiile recente, precum cel realizat de IPSOS, arată că România are una dintre cele mai ridicate rate ale abandonului școlar și ale analfabetismului funcțional din Europa. Într-o țară în care doar 29% dintre cetățeni sunt mulțumiți de sistemul educațional, profesorii au devenit singura speranță pentru unii copii. Mădălina Iacob, ea însăși încurajată să urmeze jurnalismul de o profesoară de fizică din Botoșani, subliniază că „profesorii pot schimba destine”, conform observatornews.ro.

România are nevoie de o educație mai conectată la realitățile elevilor săi, care să ofere șanse egale și oportunități autentice, indiferent de mediul din care provin.