Coradia Stream, trenul care va moderniza transportul feroviar din România! Când vom putea circula cu el
Primul tren Coradia Stream din cele 37 cumpărate de statul român de la compania Alstom din Franța ar putea intra în circulație cu călători în decembrie 2024, conform estimărilor lui Gabriel Stanciu, directorul Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova. Totul depinde de certificarea și omologarea acestora de către autoritățile române.
Un tren nou pentru România
Trenurile Coradia Stream sunt primele unități electrice noi achiziționate în România și fac parte dintr-o platformă tehnologică de ultimă generație, destinată să modernizeze și să eficientizeze transportul feroviar. Stanciu a explicat că trenurile sunt proiectate într-o configurație de șase vagoane, cu tracțiune electrică distribuită uniform de-a lungul trenului. Spre deosebire de modelele clasice, unde locomotiva trage vagoanele, aceste trenuri sunt automotoare, ceea ce înseamnă că mai multe boghiuri (ansambluri de roți) sunt motorizate. Această distribuție a tracțiunii le permite trenurilor Coradia Stream să ofere o performanță superioară în comparație cu trenurile tradiționale.
Trenurile fac parte dintr-o platformă lansată pe piață în 2018, sub denumirea Coradia Stream, și sunt deja utilizate în țări precum Italia, Olanda, Danemarca și Germania. O altă caracteristică notabilă este viteza maximă comercială de 160 km/h, pe care trenurile o pot atinge, deși sunt capabile de performanțe superioare, limitarea fiind impusă de infrastructura feroviară existentă.
„Vorbim despre trenuri care pot merge mai tare, dar în utilizare comercială sunt limitate la 160 km/h din motive ce țin mai degrabă de infrastructură decât de capacitatea trenului”, a precizat Stanciu.
Modernizarea infrastructurii feroviare
Alstom nu se limitează doar la furnizarea de trenuri, ci are planuri de a contribui direct la modernizarea infrastructurii feroviare din România. Una dintre inițiative este electrificarea și modernizarea liniei de acces către depoul feroviar, care în prezent nu este electrificată, iar manevrele sunt realizate cu locomotive Diesel. Stanciu a subliniat că Alstom a solicitat Ministerului Transporturilor și CFR Călători aprobarea pentru a realiza aceste lucrări pe cheltuiala proprie.
„Este păcat să avem trenuri electrice moderne și să nu avem infrastructura necesară pentru a le exploata la capacitate maximă. Vom investi în electrificarea accesului în depouri și vom beneficia și noi, dar și CFR Călători de această modernizare”, a declarat Stanciu.
Deși inițiativa este promițătoare, aprobările necesare pentru realizarea acestor lucrări se dovedesc a fi complicate din cauza ambiguităților legislative și a împărțirii proprietății asupra infrastructurii feroviare între CFR SA și CFR Călători.
„Cadru legislativ pentru a face investiții cu fonduri private în infrastructura de stat este neclar în acest moment, dar căutăm cea mai potrivită soluție juridică pentru a realiza acest proiect”, a adăugat el.
Coradia Stream: O platformă globală
Trenurile Coradia Stream sunt produse pe baza unei platforme tehnologice folosite de Alstom de peste 30 de ani, iar designul său modular permite adaptarea la diverse cerințe naționale și regionale. Trenurile sunt fabricate în mai multe uzine din Europa, inclusiv în Italia, Germania, Polonia și Franța, fiecare având o contribuție specifică la producția finală.
„Chiar dacă trenurile sunt fabricate în diferite uzine Alstom, baza de aprovizionare este aceeași, furnizorii sunt aceiași, iar ingineria este identică. Nu contează dacă trenul este produs în Polonia sau Germania, el va avea aceleași standarde de calitate și performanță”, a explicat Stanciu.
În contextul actual, producția trenurilor Coradia Stream destinate României a fost mutată din Polonia în Germania, o decizie determinată de factori logistici și dificultăți legate de războiul din Ucraina. Cu toate acestea, mutarea nu va afecta calitatea sau termenul de livrare al trenurilor.
Certificarea și provocările întâmpinate
Gabriel Stanciu a detaliat procesul complex de certificare și omologare al trenurilor, un aspect care poate prelungi semnificativ timpul de livrare. În Germania, de exemplu, durata normată pentru certificarea unui tren nou poate fi între 42 și 45 de luni, iar acest timp se aplică în general tuturor țărilor europene.
„Ca să accelerăm acest proces, am decis să fabricăm trei trenuri în paralel, astfel încât să împărțim testele de certificare între ele și să câștigăm timp. Fără această strategie, livrarea trenurilor ar fi durat mult mai mult”, a precizat Stanciu.
Totuși, anumite teste, precum cele de operare în regim de multiple unități (MTU), nu au putut fi finalizate din cauza lipsei unor porțiuni certificate de cale ferată în România. În acest context, trenurile au fost testate în Germania și la Velim, în Cehia, generând întârzieri și costuri suplimentare.
Reprezentantul Alstom speră că primul tren va fi gata pentru exploatare comercială la finele acestui an.
Testele de interoperabilitate și standardele europene
Un alt aspect esențial menționat de Gabriel Stanciu este interoperabilitatea trenurilor Coradia Stream cu rețeaua feroviară europeană. Trenurile sunt echipate cu două sisteme de siguranță a circulației: sistemul național PZB și sistemul european modern ETCS (European Train Control System), parte a standardului ERTMS (European Railway Traffic Management System). Cu toate acestea, la ora actuală, doar 33 de kilometri din rețeaua feroviară românească sunt echipați cu acest standard modern.
„România trebuie să se alinieze la normele europene, iar acest lucru necesită investiții majore în modernizarea infrastructurii. Trenurile Coradia Stream sunt pregătite pentru viitor, dar infrastructura trebuie să țină pasul cu tehnologia”, a subliniat directorul Alstom.
O viziune de viitor
Alstom privește România nu doar ca pe o piață de desfacere, ci și ca pe o sursă importantă de componente și subansamble pentru proiectele globale ale companiei. În 2023, Alstom a realizat achiziții de peste 100 de milioane de euro din România pentru alte proiecte internaționale.
„România are un potențial uriaș nu doar ca piață de desfacere, ci și ca furnizor de soluții și componente pentru industria feroviară globală. Vom continua să investim și să dezvoltăm relații comerciale aici”, a declarat Gabriel Stanciu.
În plus, fabrica unde se construiesc trenurile Coradia Stream pentru România va fi extinsă semnificativ în următorii ani, atingând o capacitate de cinci ori mai mare decât cea actuală. Această extindere va permite companiei să răspundă cererii crescute atât de pe piața locală, cât și de pe piețele internaționale.