COTAR: Este necesară plafonarea urgentă a tarifelor RCA pentru a evita colapsul economic
Impunerea unor limite pentru prețul unei asigăruri auto obligatorii (RCA) a împărțit transportatorii și asiguratorii în două tabere, pro și contra. În timp ce asiguratorii susțin că plafonarea este ilegală și vine cu prețuri mai mici decât poate suporta piața, transportatorii arată că decizia este normală în condițiile scumpirilor nejustificate din ultimul an.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) ,A.P.TE.E. 2002, A.P.U.L.U.M. salută şi susţine decizia Guvernului şi a ASF de a plafona preţurile poliţelor RCA, după cererea transportatorilor, în acest sens. Cele trei asociații au emis un punct de vedere comun în care își explică poziția, punct de vedere pe care îl redăm în continuare.
„Guvernul şi ASF au tot dreptul să limiteze tarifele RCA conform Legii Concurenţei 21/1996, modificată şi completată în 2016, unde la art. 4, alineatul 3, este prevăzut că pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale (situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei). Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora, pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.
„Într-o situație mai puțin dezastruoasă decât cea de acum, în anul 2017, patronatele din transporturile rutiere au solicitat Guvernului și au obținut emiterea unei Hotărâri pentru extinderea plafonării la tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), cel puţin până la data de 31 decembrie 2017, pentru a se evita un blocaj iminent la acea vreme. Astăzi este mai mult decât necesară plafonarea urgentă a tarifelor RCA, pentru a evita colapsul economic, iar ceea ce susţin asiguratorii, respectiv faptul că acea decizie nu ar fi avut nici un efect pozitiv, este pură dezinformare. Le cerem companiilor de asigurări care vând poliţe RCA şi susţin ineficienţa acestei intervenţii să şi dovedească ceea ce afirmă, cu documente şi calcule concrete.
Este a doua oară, în ultimii 5 ani, când lăcomia societăilor de asigurări a putut fi oprită doar prin îngheţarea preţului RCA. Plafonarea pentru 6 luni a tarifului RCA ne oferă tuturor o gură de oxigen, în plină criză multiplă. Atragem atenţia asupra faptului că aceste măsuri sunt insuficiente, însă, în relaţia cu o piaţa abuzivă care profită de faptul că are consumatori captive şi un Consiliu al Concurenţei prieten faţă de companiile pe care ar trebui să le verifice şi să le sancţioneze, atunci când încalcă legea.
Le reamintim celor 8 milioane de plătitori captivi de poliţe RCA faptul că piaţa de asigurări RCA din România a fost amendată în anul 2018 de către Consiliul Concurenţei cu 53 de milioane de euro pentru “încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă, în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA) (înțelegeri care au condus la creșterea artificială a prețului RCA în perioada 2012-2016), situaţie care a avut ca efect “restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asiguare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei.”
Una dintre firmele de asigurări a semnat atunci acord de recunoaştere a faptei şi a primit o amendă mai mică la acea vreme. Astăzi, aceeași piață de asigurări, a majorat prețul RCA peste noapte, cu 150% și jură că ni se trage de la orice altceva în afara lăcomiei lor. In urmă cu 5 ani ne-am confruntat cu acelaşi fenomen de distorsionare a pieţei RCA, prin creşterea masivă a preţului RCA fără a se ‘ine cont de evoluţia daunelor achitate de această piaţă. Conform ultimului raport publicat de ASF, piaţa RCA din România a achitat în anul 2021 despăgubiri cu 12% mai mari faţă de primele nouă luni ale anului 2020. (pagina 25, Evoluţia pieţei de asigurări în primele 9 luni ale anului 2021, publicat de catre ASF). Asta înseamnă că preţul RCA ar fi fost justificat să crească cu maxim 12%. Diferenţa până la 150% reprezintă lăcomia în formă pură a firmelor de asigurări din România.
“Guvernul României şi ASF au demonstrat că se poate face ceva pentru români, mai ales dacă instituţiile statului lucrează cu adevărat pentru oameni. Consiliul Concurenţei rămâne singura instituţie care nu ia astfel de măsuri, nici măcar atunci când abuzurile sunt evidente. Dacă transportatorii nu ar fi cerut aplicarea de urgenţă a acestei soluţii a plafonării preţurilor RCA, preşedintele Consiliului Concurenţei ar fi continuat să-şi lase prietenii din asigurări să facă ce doresc. La audierea de marţi, 22.02.2022, vom solicita Parlamentului României revocarea de urgenţă din funcţie a Preşedintelui Consiliului Concurenţei. Nu avem nevoie de sinecureşti care fac jocul companiilor din domeniul energiei şi al asigurărilor De asemenea, trebuie anchetă serioasă pe piaţa RCA, pentru a se vedea cum a fost posibil ca firma City Insurance să intre în faliment, unde este miliardul de euro scos din ţară şi de ce plătim toţi românii costurile fraudei realizate în piaţa RCA”, a declarat Vasile Ștefănescu, preșendinte COTAR.
Solicităm de urgenţă Parlamentului României, la şedinţa din data de 22.02.2022, să adopte următoarele 5 măsuri:
1. Destituirea preşedintelui Consiliului Concurenţei, care, doar la presiunea transportatorilor intervine în piaţă. De ce nu a Declanşat nicio anchetă în piaţa RCA cu privire la explozia preţului acestui produs de asigurare obligatoriu. Este evident pentru toţi românii că piaţa de asigurări din România s-a înţeles din nou, ca acum 5 ani, să majoreze preţul RCA. Doar domnului Bogdan Chiritoiu nu i se pare absolut nimic suspect că preţurile RCA s-au triplat în ultimele 5 luni.
2. Invitarea la audieri a conducerii ANAF. Declanşarea unui control de fond din partea ANAF la toate companiile de asigurări din România. Această instituţie nu a realizat în ultimii 30 de ani niciun control de fond la firmele de asigurări din România. Am înţeles că acum ar vrea să verifice situaţiile financiare ale cadavrului numit City Insurance.
3. Solicitarea declanşării unei anchete de către viitorul preşedinte al Consiliului Concurenţei în legătură cu evoluţia preţului RCA din ultimul an. Această majorare a preţului RCA ar trebui anchetate posibile înţelegeri ilegale şi abusive între firmele de asigurări care vând RCA în România.
4. Infiinţarea de urgenţă a firmei CEC Asigurări, firma de asigurări cu capital de stat românesc şi care să poată oferta un preţ RCA calculate pe baze actuariale şi nu în baza lăcomiei acţionarilor.”