ITM ar putea extinde controalele, pentru a avea mai mult succes
COTAR solicită Inspectoratului Teritorial de Muncă să găsească soluții pentru a verifica transportatorii neautorizați și unitățile de reparații auto care funcționează în ilegalitate
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) felicită ITM și pe Mihai Nicolae Ucă, inspector general de stat adjunct, pentru cele 418 cazuri de muncă nedeclarată depistate de inspectorii de muncă în doar 6 zile, dar ar putea extinde aceste controale și la alte sectoare de activitate, pentru a avea și mai mult succes.
De mult timp, COTAR semnalează problemele pirateriei din transportul rutier de persoane și funcționarea în ilegalitate a unor unități reparatoare pentru autovehicule care nu au autorizații sau care folosesc angajați fără forme legale, plătiți la negru. Fenomenul a luat amploare, în ultimii ani, dar nimeni nu controlează aceste unități, la fel cum nimeni nu verifică modul în care se face transport rutier de persoane fără autorizație, în toată țara.
Problema firmelor de transport alternativ rămâne, în continuare, cu multe semne de întrebare, după ce s-a convenit asupra unei legi speciale pentru această activitate, dar nu s-a rezolvat situația angajaților. Firmele care fac această activitate pretind, în continuare, că șoferii lor sunt „parteneri”, nerespectând legislația muncii, iar ITM omite să facă verificări, acolo unde în mod cert se poate constata că sunt angajați cărora nu li se respectă drepturile prevăzute de Codul Muncii, nicidecum „parteneri” de afaceri cu angajatorii lor.
În timp ce transportatorii autorizați și unitățile de reparații auto plătesc salarii, taxe, impozite, respectă programul de lucru al angajaților și tot ceea ce prevede legislația muncii din România, este înfloritoare pirateria și concurența neloială pe care o fac cei care preferă să lucreze cu oameni plătiți „la negru”, dar care nici măcar nu sunt verificați de autorități. De fiecare dată se invocă faptul că atât ISCTR, cât și ITM pot merge în control doar la firmele înregistrate legal, iar cei care nu au firmele înregistrate sau figurează cu alt domeniu de activitate sunt efectiv ignorați și astfel sunt lăsați să funcționeze în continuare, deși este cunoscută această situație.
Dacă legislația nu ajută instituțiile de control să facă verificări, iar astfel înfloresc afacerile ilegale care se bazează pe muncitori plătiți „la negru”, ar trebui să se găsească o rezolvare prin modificarea legislației, astfel încât să poată fi controlate și afacerile care funcționează ilegal. ITM ar putea depista în 6 zile mii de angajați fără forme legale, în aceste domenii de activitate, nu doar 418.
Reprezentanții COTAR solicită Inspectoratului Teritorial de Muncă să găsească soluții pentru a verifica transportatorii neautorizați și unitățile de reparații auto care funcționează în ilegalitate, pentru a contribui la eliminarea concurenței neloiale, dar și la creșterea colectării taxelor și impozitelor la bugetul statului.