Creşte numărul împăcărilor între bănci şi clienţi. Unele persoane au obţinut la negocieri ştergerea integrală a datoriilor
Băncile şi clienţii lor s-au împăcat în peste 500 de cazuri dintre dosarele de negociere deschise în prima jumătate a acestui an şi doar în 20 de cazuri părţile nu s-au înţeles, potrivit reprezentanţilor Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
Clienţii au obţinut beneficii de circa 1,5 milioane euro şi chiar ştergerea integrală a datoriilor în unele cazuri
De la începutul anului, românii au trimis către CSALB peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile, cu 20% mai multe decât în perioada similară a anului 2023.
Menţinerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR şi IRCC, în funcţie de care se calculează ratele creditelor cu dobândă variabilă, reprezintă principala cauză invocată în cererile de renegociere a contractelor de credit.
În primul semestru din 2024, beneficiile totale obţinute de către clienţi sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro. În unele cazuri speciale, clienţii au obţinut chiar ştergerea integrală a datoriilor.
Popriri şi executări silite oprite în urma negocierilor cu banca
Marius D., 32 de ani, Vâlcea: Banca mi-a pus poprire pe salariu şi sechestru pe autovehicul. Solicit băncii acceptarea unui angajament de plată. Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Având în vedere situaţia financiară a consumatorului, banca a şters în integralitate creanţa de 11.000 de lei a consumatorului şi a încetat toate formele de executare silită.
Nicolae M., 56 de ani, Bucureşti: Întâmpin mai multe probleme medicale şi sunt în executare silită. Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca propune ştergerea a 51.000 de euro (dobânzi şi alte sume restante) şi repunerea creditului pe graficul de rambursare.
George F., 36 de ani, Bucureşti: Solicit băncii repunerea creditului pe graficul de rambursare. Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Ştergerea parţială a datoriei în valoare de 8.200 de lei, reactivarea creditului, cu o rată lunară în valoare de 1.272 de lei, pe care clientul o poate plăti.
Teodora V., 45 de ani, Teleorman: Titularul creditului a decedat. În calitate de codebitor solicit băncii ajutor în vederea încetării executării silite. Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca a acceptat ştergerea integrală a datoriilor restante în cuantum de 27.500 de lei.
Bogdana S., 52 de ani, Braşov: Am rămas un singur salariat cu doi copii în întreţinere. Solicit reducerea capitalului, astfel încât rata lunară să fie de 1.000 de lei. Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca a diminuat cu 50% soldul creditului, de la 65.500 de lei, la 32.500 lei.
Spre deosebire de bănci, IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate
Ponderea cererilor adresate băncilor a crescut faţă de anul trecut cu cinci puncte procentuale, până la 70% din totalul cererilor. IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate. În mai puţin de 100 de cazuri, IFN-urile au acceptat să rezolve direct cu consumatorii problemele sesizate de aceştia prin intermediul CSALB, fără aportul unui conciliator.
De la începutul activităţii CSALB, consumatorii au obţinut beneficii totale de 12,8 milioane de euro în urma negocierii cu băncile în cadrul CSALB. În medie, un consumator a obţinut beneficii de aproximativ 5.000 de euro în 2023 şi de 3.900 de euro în 2022.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.
Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator.
CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.