Crește participarea României la FMI! Cu 50%

Publicat: 11 iul. 2024, 06:26, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Crește participarea României la FMI! Cu 50%
Foto:dailysabah.com

Participare a României la Fondul Monetar Internațional, potrivit prevederilor Rezoluției nr. 79-1/2023,  va crește, de la 1.811,4 milioane DST cât este în prezent, la 2.717,1 milioane DST, conform unui proiect de act normativ ce va fi adoptat în ședința de azi a Guvernului. Asta înseamna o creștere de 50%.

În conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 30/1996 privind reglementarea participațiilor statului la Fondul Monetar Internațional și modul de regularizare a influențelor financiare rezultate din tranzacțiile cu Fondul Monetar Internațional, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 97/1997, “începând cu luna iulie 1996, toate drepturile și obligațiile care revin statului român ca urmare a tranzacțiilor cu Fondul Monetar Internațional se reflectă în gestiunea Băncii Naționale a României”. În aceste condiții, sumele reprezentând majorarea cotei României la FMI vor fi suportate de către BNR.

Potrivit procedurilor FMI, diferența de 905,7 milioane DST se va achita astfel:

– 226,4 milioane DST, reprezentând 25 la sută din majorare, în active de rezervă, respectiv în DST, prin debitarea contului de DST al României de la FMI, administrat de către BNR ca parte a rezervei valutare internaționale;

– 679,3 milioane DST, reprezentând 75 la sută din majorare, în lei (la cursul LEU/DST al FMI valabil la data efectuării plății), prin creditarea contului nr.1 al FMI deschis la BNR.

În ceea ce privește plata părții în active de rezervă (RAP – reserve asset portion), respectiv suma de 226,4 milioane DST (25 la sută din majorarea cotei), operațiunea nu ar avea niciun impact asupra nivelului rezervelor totale. Acest lucru se datorează faptului că, prin utilizarea activelor de rezervă pentru efectuarea plății părții RAP pentru majorarea cotei, țara membră primește o creanță lichidă de aceeași mărime asupra FMI, denumită tranșă de rezervă1, care constituie, de asemenea, un activ de rezervă. Prin urmare, plata părții în active de rezervă ar modifica doar componența rezervelor unei țări membre

În ceea ce privește plata părții în lei (LCP – local currency portion), respectiv echivalentul sumei de 679,3 milioane DST, operațiunea se va realiza la cursul LEU/DST al FMI valabil la data efectuării plății (cel mai probabil în perioada 15 noiembrie 2024 – 20 decembrie 2024, dar sub rezerva îndeplinirii celor 2 condiții prevăzute în Rezoluția 79-1) prin creditarea cu suma echivalentă în lei a contului numărul 1 al FMI de la BNR. Această operațiune va fi înregistrată în bilanțul BNR atât pe partea de active externe (poziția participații la FMI), cât și pe partea de pasive externe (poziția obligații față de instituții financiare internaționale).

Descrierea situației actuale

România a devenit membră a FMI la 15 decembrie 1972, conform Decretului nr.493/1972 și face parte din Constituenta condusă de Olanda și Belgia, alături de Andora, Armenia, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Cipru, Georgia, Israel, Luxemburg, Muntenegru, Republica Macedonia de Nord, Republica Moldova, Olanda și Ucraina.

Conform Hotărârii Guvernului nr. 34/1997 privind numirea unor guvernatori și guvernatori supleanți ai acestora în cadrul Fondului Monetar Internațional și Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare, cu modificările și completările ulterioare, Guvernatorul pentru România în Consiliul Guvernatorilor FMI este guvernatorul Băncii Naționale a României, iar Guvernatorul supleant este ministrul finanțelor.

În data de 15 decembrie 2023, Consiliul Guvernatorilor FMI a aprobat Rezoluția nr. 79-1 privind cea de-a șaisprezecea revizuire generală a cotelor FMI (Rezoluția nr. 79-1/2023). Principala prevedere a Rezoluției nr. 79-1/2023, cu impact asupra tuturor țărilor membre ale FMI, o reprezintă decizia Consiliului executiv al FMI referitoare la majorarea cu 50 la sută a cotelor FMI în cadrul celei de-a 16-a revizuiri generale. Această majorare va fi alocată tuturor țărilor membre proporțional cu cotele actuale ale acestora (creștere echiproporțională). Resursele financiare ale FMI provin din trei surse: cotele statelor membre, acordurile de împrumut sub forma acordurilor de tip New Arrangements To Borrow și respectiv acordurile de împrumut bilateral sub forma acordurilor de tip Bilateral Borrowing Agreements.

Scopul actualei majorări a cotelor este acela de a restabili rolul principal al cotelor în cadrul resurselor FMI și de a reduce dependența instituției de resursele împrumutate. În acest sens, trebuie subliniat faptul că Consiliul executiv al FMI a fost de acord că, din punct de vedere strategic, o instituție puternică, bazată pe cote și cu resurse adecvate, punct central al Global Financial Safety Net, este esențială în asigurarea stabilității financiare într-o lume incertă și predispusă la șocuri. Potrivit Rezoluției nr. 79-1/2023, condițiile necesare pentru intrarea în vigoare a creșterii cotei unei țări membre, sunt următoarele:

a) exprimarea, în scris, de către fiecare țară membră a FMI a acordului pentru acceptarea majorării cotei sale, până cel mai târziu la data de 15 noiembrie 2024 și;

b) efectuarea plății integrale aferente majorării cotei, pentru care FMI estimează ca termen final data de 20 decembrie 2024, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele două condiții (prevăzute la paragraful 3 din Rezoluția 79-1/2023):

1. Consiliul directorilor executivi al FMI a constatat că membrii care, cumulat, dețin nu mai puțin de 85 la sută din totalul cotelor (în vigoare la data de 7 noiembrie 2023) au notificat în scris acordul pentru creșterea cotelor proprii; 2. Participanții la acordurile de împrumut New Arrangements To Borrow (anumite țări membre și instituții – nu este cazul pentru România) și-au exprimat acordul în ceea ce privește diminuarea împrumuturilor proprii acordate FMI, astfel încât capacitatea actuală de împrumut a Fondului să fie menținută după majorarea cotelor.

În situația în care condițiile de mai sus nu sunt îndeplinite până la data de 15 noiembrie 2024, Consiliul directorilor executivi al FMI poate prelungi termenul pentru efectuarea plăților până la îndeplinirea acestora. Odată îndeplinite aceste condiții, departamentul financiar al FMI va comunica BNR data la care urmează să fie efectuată plata.

FMI