„Nu cred că sloganurile joacă un rol central în alegerea candidaților, dar ele trebuie să ofere totuși o înțelegere rapidă a viziunii ideologice”, afirmă Cristian Pîrvulescu, citat de Agerpres. Politologul subliniază că ele trebuie să fie adaptate la orizontul cultural al oamenilor, nu la viziunea partidelor, pentru a mobiliza alegătorii să participe la vot.
Analiza sloganurilor candidaților la Președinție
În actuala campanie electorală, există atât candidați ai partidelor-sistem, precum Marcel Ciolacu, cât și candidați anti-sistem, cum ar fi Elena Lasconi, George Simion sau Mircea Geoană. Nicolae Ciucă este considerat un candidat „atipic”, fiind președintele PNL, dar încercând să promoveze un mesaj anti-PSD.
Elena Lasconi: „O Românie pentru toți, nu doar pentru unii”
Acest slogan este considerat de Pîrvulescu ca fiind anti-sistem și anti-elite. „În cazul lui Lasconi este vorba despre înlăturarea elitei hegemone și corupte, elitei politice, în principiu, dar mă gândesc că pot să fie toate elitele, un tipic mesaj anti-sistem”, explică analistul. Acesta apreciază că sloganul vizează mobilizarea unui electorat împotriva corupției interne, reluând tradiția lui Traian Băsescu.
George Simion: „Facem istorie prin curaj!”
Sloganul reflectă o „revoluție conservatoare” și sugerează schimbarea direcției politice a țării. „Schimbarea de traiectorie istorică a lui Simion e o schimbare de orientare politică – să avem curajul să deturnăm România de la drumul pe care se află în momentul de față”, explică Pîrvulescu. Totuși, el consideră că mesajul este „prea subtil” pentru electoratul lui Simion, care are așteptări mai pragmatice.
Marcel Ciolacu: „Viziune pentru națiune”
Acest slogan este perceput drept larg și lipsit de specificitate. „Este un slogan care este suficient de larg ca să acopere orice. Este imaginea cea mai bună a campaniei lui Marcel Ciolacu – a încercat să nu creeze prea multă animozitate”, afirmă analistul. PSD, partidul lui Ciolacu, este prezentat ca având un mesaj național solid, adaptat unei baze largi de alegători.
Nicolae Ciucă: „Cu onoare și credință în slujba țării”
Sloganul lui Nicolae Ciucă face apel la simbolurile Armatei și Bisericii, instituții foarte respectate în România. „Onoarea și credința sunt în interesul colectiv al țării. (…) Este cel mai conservator slogan”, explică Cristian Pîrvulescu. Analistul consideră că mesajul încearcă să mobilizeze electoratul conservator.
Mircea Geoană: „Viziune. Respect”
Acest slogan este considerat vag și tehnocrat. „Ceea ce îl îndreptățește să candideze este profesionalismul, care profesionalism îi permite să aibă o viziune. (…) Această viziune poate să asigure românilor respectul de sine, respect internațional”, explică Pîrvulescu. Totuși, scandalurile recente l-au afectat pe Geoană, reducându-i șansele de succes.
Concluzia expertului în comunicare politică
Sloganurile reprezintă o componentă esențială a campaniei electorale, contribuind la definirea imaginii candidaților. Cu toate acestea, eficiența lor depinde de capacitatea de a răspunde așteptărilor alegătorilor și de a mobiliza electoratul, arată Cristian Pîrvulescu. Fiecare candidat adoptă o strategie diferită, reflectând atât poziția sa politică, cât și obiectivele campaniei.