Criză în industria auto! Cine a închis fabrici în Europa în ultimii ani, înaintea grupului Volkswagen
Problemele grupului Volkswagen AG, cel mai mare producător auto european, ţin capul de afiş al îngrijorărilor despre o criză a industriei de automobile pe bătrânul continent. Posibila închidere a trei uzine VW cu tradiţie, din Germania, unde şefii de la Volkswagen vor să elimine câteva zeci de mii de locuri de muncă şi să reducă salariile, şi iminenta oprire a producţiei de SUV-uri electrice de lux la fabrica Audi din Bruxelles, în inima Uniunii Europene, arată situaţia gravă din acest sector economic de vârf.
Cine a închis fabrici auto în Europa în ultimii ani, înaintea grupului Volkswagen
În ultimii ani, mai multe uzine auto din Europa au fost închise sau au suferit restructurări majore din diverse motive, precum costurile ridicate de producție, tranziția către vehicule electrice, reglementările stricte de mediu și scăderea cererii pentru anumite tipuri de vehicule.
Ford, care deţine în România fabrica de la Craiova, a închis mai multe uzine în Europa sau a anunţat planuri de restructurări majore în ultimii ani, în Belgia, Regatul Unit, Spania şi Germania, ca parte a unei strategii pentru a reduce costurile și a se adapta cerințelor pieței.
Ford a închis în 2013 fabrica din Southampton (Marea Britanie), producţia modelului Transit fiind mutată ulterior în Turcia, în parteneriat cu Otosan, în 2014 fabrica din Gent (care producea modele populare, cum ar fi Ford Mondeo, S-MAX și Galaxy), iar în 2020 fabrica de motoare din Bridgend, Ţara Galilor.
La 7 februarie 2024, Ford și-a informat angajații de la uzina Saarlouis (Germania) cu privire la semnarea unui acord privind tarifele sociale și a unui document privind punctele cheie în legătură cu încetarea producției Ford Focus în noiembrie 2025.
Uzina Honda din Swindon, Marea Britanie
Honda a decis să închidă în 2021 această fabrică din Marea Britanie, invocând schimbările globale din industrie și nevoia de a-și restructura activitatea în contextul cererii crescute pentru vehicule electrice. Aceasta a fost singura fabrică Honda din Europa și producea modelul Civic.
Uzina Nissan din Barcelona, Spania
Nissan a decis să închidă în 2021 această fabrică pentru a reduce costurile și pentru a se concentra pe alte piețe, mai ales că fabrica din Barcelona nu mai era considerată viabilă financiar. Decizia a avut loc în contextul pandemiei și a restructurărilor globale ale Nissan.
Uzina Opel din Bochum, Germania
Parte a strategiei Opel de a reduce costurile în Europa, această uzină a fost închisă în 2014 din cauza cererii scăzute și a restructurărilor impuse de grupul-mamă (PSA, apoi Stellantis), care a achiziționat Opel de la General Motors.
Renault a închis o fabrică în Belgia şi a redus activitatea în mai multe uzine din Franța, inclusiv în Flins, unde fabrica este transformată într-un centru de reciclare auto în loc să producă vehicule noi.
Volkswagen nu a închis uzine majore în Europa în ultimii ani, însă a implementat restructurări și a redus temporar producția în anumite locații, în special în contextul tranziției către vehicule electrice și al dificultăților pe lanțurile de aprovizionare.