Criză la Volkswagen: De la fluxuri de numerar de miliarde de euro la cashflow negativ
China, reducerile de prețuri și costurile sunt combustibilul care alimentează criza Volkswagen, cel mai mare producător european de automobile, care în ultimii 10 ani şi-a înjumătăţit profiturile pe piaţa chineză.
De la fluxuri de numerar de miliarde de euro la cashflow negativ
Fluxul de numerar (cashflow) al Volkswagen, un indicator cheie al sănătății activităţii operaționale, a devenit negativ în prima jumătate a anului 2024, ajungând la minus 100 de milioane de euro, față de un rezultat pozitiv de 2,5 miliarde în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Reuters.
Concurența acerbă nu este doar o problemă pe piaţa internă.
Profiturile din China, cea mai mare piață a Volkswagen, aproape s-au înjumătățit în ultimul deceniu, ajungând la 2,6 miliarde de euro în 2023. Așteptate să crească la aproximativ 3 miliarde de euro până în 2030, acestea abia își vor reveni.
O altă mare problemă o reprezintă costurile energiei și ale forței de muncă din Germania, care sunt printre cele mai ridicate din Europa și au devenit, de asemenea, o mare bătaie de cap pentru sectoarele chimic și siderurgic ale țării.
‘Noua concurență mai ieftină, creșterea prețurilor la energie și costurile ridicate ale forței de muncă se aliniază pentru a crea o perspectivă foarte dificilă în special pentru mărcile europene de masă’, au declarat analiștii Citi săptămâna aceasta.
Şeful finanţelor Volkswagen avertizează: Nu mai avem timp!
În luna mai, Arno Antlitz, directorul financiar al Volkswagen, a avertizat că cel mai mare producător auto european mai are la dispoziție doi sau trei ani pentru a se pregăti pentru concurența acerbă din străinătate, în special din China.
Săptămâna aceasta, el a redus cu un an acest calendar deja strâns, provocând o undă de șoc în sectorul auto mondial prin amenințarea cu închiderea, pentru prima dată, a unor fabrici de pe piața internă a companiei.
Deși multe dintre provocările cu care se confruntă compania Volkswagen – de la slăbirea pieței chineze la trecerea mai lentă decât se aștepta la vehiculele electrice – au afectat-o de ceva vreme, două evoluții recente au înrăutățit situația grupului german, conform interviurilor cu șapte surse din cadrul companiei, investitori și analiști, scrie Reuters.
Volkswagen caută vinovaţi
În primul rând, au crescut îngrijorările că rivalii asiatici, inclusiv BYD , Chery și Leapmotor, ar putea accelera planurile de a construi capacități de producție în Europa dacă Bruxelles-ul va continua cu tarifele de import ridicate planificate pentru vehiculele electrice produse în China.
În al doilea rând, Volkswagen a redus recent prețurile pentru mașinile marca VW pentru a contracara concurența mai dură, o măsură care, potrivit șefei comitetului de întreprindere, Daniela Cavallo, a costat compania sute de milioane de euro în profituri.
Nu numai că reducerile au fost mai mari decât se anticipase inițial, dar au convins conducerea că baza de costuri ridicate din Germania pune în pericol capacitatea Volkswagen de a concura cu rivalii mai agili, a declarat o sursă din cadrul companiei, fără a oferi detalii despre reducerile de prețuri.
Sursa a refuzat să fie identificată din cauza caracterului sensibil al problemei. Volkswagen a refuzat să comenteze.
Acţionarii VW sunt nemulţumiţi
‘Acesta este unul dintre cei mai mari producători auto din lume care nu produce randamente mari‘, a declarat Cole Smead, CEO al Smead Capital Management, acționar al Volkswagen.
Venind în completarea cheltuielilor de restructurare, reducerile au subminat eforturile mărcii VW de a reduce costurile cu peste 10 miliarde de euro (11 miliarde de dolari) până în 2026.
Ca urmare, marja de profit a mărcii de autoturisme VW a scăzut la 0,9 % în al doilea trimestru, de la un nivel deja slab de 4 % în primul trimestru.
Finanţele VW încep să arate îmgrijorător comparativ cu rivalii
Prin comparație, marjele la Renault și Stellantis , ceilalți doi mari producători europeni de automobile, au fost de 8,1% și, respectiv, 10% în prima jumătate a anului.
Marjele reduse ale VW – într-un moment în care rivalii chinezi au crescut importurile în Europa – au alimentat temerile cu privire la ceea ce s-ar putea întâmpla în viitor atunci când vor produce local.
Plăcinta mai mică, pofticioşii mai mulţi
La urma urmei, producătorii de automobile – inclusiv chinezii – concurează pentru o parte mai mică din plăcintă: Piața auto din Europa este cu 13%, sau două milioane de vehicule, mai mică decât înainte de pandemie, a declarat directorul financiar Antlitz.
Invocând numeroasele provocări, analistul Michael Punzet de la DZ Bank a declarat că se așteaptă ca Volkswagen să își reducă din nou obiectivul de marjă a grupului pentru întregul an, atunci când va publica rezultatele din trimestrul al treilea.