Criza RCA. Înghețarea prețurilor, soluția salvatoare? Ce variantă are Ministerul Finanțelor
Ministerul Finanțelor propune înghețarea prețurilor la asigurările auto obligatorii pentru o perioadă de 6 luni. Argumentul primordial este că, prima medie RCA a înregistrat o creștere de 33,4% pentru autoturisme.
Pe categorii de vehicule, prima medie RCA a înregistrat în anul 2022 comparativ cu anul 2021 o creștere de 33,4% pentru autoturisme PF, 55,6% pentru autovehicule transport marfă PF, 30,2% pentru autoturisme PJ și 68,5% pentru autovehicule transport marfă PJ”, menționează Ministerul Finanțelor în nota de fundamentare a proiectului de act normativ supus dezbaterii publice pe site-ul său.
Proiectul de HG privind înghețarea tarifelor RCA prevede că măsura se va aplica pe o perioadă de șase luni, iar depășirea acestora va fi sancționată cu amenzi de la 1.000 la 50.000 de lei și chiar retragerea licenței de funcționare.
Potrivit proiectului de act normativ, „prezenta hotărâre stabilește tarifele de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA”, scrie adevarul.ro
„Tarifele de primă maxime se stabilesc la nivelul tarifelor practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 și sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se mai arată în document, cu precizarea că, în cazul în care tarifele RCA din martie 2022 sunt mai mari decât cele din martie 2023, se va aplica tariful cel mai mic.
Tarifele RCA plafonate ar urma să se aplice de la data intrării în vigoare a prezentei HG, pentru contractele noi de asigurare, se mai arată în document.
Comisioane limitate
În ce privește comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA, acestea se limitează la maximum 8% din prima brută încasată pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0; în funcție de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.
Potrivit aceluiași act normativ, în cele șase luni de plafonare a tarifelor RCA, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor noi, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
Despăgubirile se acordă numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic, iar perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizației de reparație.
Perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.
În cazul vehiculelor care nu se mai repară, valoarea despăgubirii nu poate depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.
Amenzi cuprinse între 1.000 și 50.000 lei, plus ridicarea licenței
Depășirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite conform prezentei hotărâri și practicarea comisioanelor de distribuție la un nivel mai mare de către asigurătorii RCA constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.
Pe lângă amendă, ASF poate aplica sancțiuni complementare precum suspendarea sau anularea, după caz, a avizului, acordului sau a autorizației de exercitare a unei activități, dar și retragerea licenței sau a avizului pentru anumite operațiuni ori pentru activități de comerț exterior, temporar sau definitiv.