Croazierele pe Dunăre, o atracție estivală care câștigă puncte și în preferințele românilor

Publicat: 20 apr. 2024, 08:00, de Sorin Costea, în Turism , ? cititori
Exclusiv
Croazierele pe Dunăre, o atracție estivală care câștigă puncte și în preferințele românilor

A devenit tentantă, pentru zeci de mii de turiști occidentali, dar și pentru din ce în ce mai mulți români, o călătorie pe Dunăre la bordul unei nave de croazieră, de la Viena până în Deltă, dar și pe și Canalul Rhin-Main, până la Basel (Elveția), Strasbourg (Franța) și Amsterdam (Olanda).

Revine în actualitate o modă de la începutul secolului XX, călătoria pe Dunăre la bordul unei nave de pasageri. De fapt, primele călătorii pe Dunăre intrau în actualitate la jumătatea secolului al XIX-lea, când pe Dunăre navigau primele vapoare cu aburi ale companiei austriece DDSG. Atunci se călătorea cu navele cu zbaturi de la Viena la Constatinopol.

Croazierele pe sectorul românesc al Dunării au luat amploare după anul 2001, când croazierele de la Viena până în Delta Dunării, la Sulina sau Sfântu Gheorghe, au început să atragă din ce în ce mai mulți turiști din Austria, Germania, Franța, Marea Britanie, Italia, Belgia sau Olanda.

În România, navele fac escale în Portul Cetate, la conacul lui Mircea Dinescu, la Giurgiu – pentru București, la Cernavodă – pentru Adamclisi și Murfaltlar și la Tulcea și în Delta Dunării, unde vizitează Sulina sau Sfântu Gheorghe, dar și canalele Deltei.

În cei peste 20 de ani, numărul turiștilor aduși în Deltă de navele de croazieră a crescut de la an la an și înainte de pandemie se ajunsese la un flux de peste 40.000 de turiști. Dacă până acum croazierele pe Dunăre îi atrăgeau doar pe turiștii occidentali, în ultimii ani și românii au început să fie atrași de croaziere.

Startul croazierelor pe Dunăre în sezonul 2024. Pe 3 aprilie, în Portul Constanța acosta nava de croazieră „Viking Rinda”

Pe data de 3 aprilie s-a dat startul croazierelor pe Dunăre în sezonul estival 2024. Sosea în Portul Constanța nava de croazieră „Viking Rinda”, care venea de la Viena și avea la bord 168 de turiști americani, japonezi, canadieni și australieni, cei mai mulți dintre aceștia fiind pentru prima oară în țara noastră.

În periplul lor prin Constanța, unde au stat trei zile, au vizitat zona Falezei, și au fost impresionați de arhitectura „Cazinoului”, atât cât se putea observa printre schele, întrucât clădirea istorică este în restaurare. Potrivit organizatorilor, turiștii occidentali au fost impresionați de peisajul de la Cazane și Porțile de Fier.

„Au vizitat Bucureștiul. Vizitează Delta Dunării, Constanța. Este programată și o degustare de vinuri. Feedback-ul în legătură cu România este unul foarte bun”, a declarat Leo Șerbănescu, administratorul unei agenții de turism

Nava „Viking Rinda” are 95 de cabine, cu locuri pentru 190 de turiști. La bord se află restaurante, un teren de minigolf, o bibliotecă, o sală de sport și toate ingredientele unei vacanțe plăcute.

Prețul unei croaziere de 17 zile, comfort „5 stele”, de la Viena la Constanța și în Delta Dunării trece de 5.000 de dolari

Costurile unei croaziere pe Dunăre sunt pe măsura condițiilor oferite la bordul navei. Sunt și croaziere care costă câteva sute de euro de persoană, dar sunt și croaziere, de comfort „5 stele”, care costă câteva mii de dolari sau euro.

Spre exemplu, în 2024, o croazieră de 17 zile, „16 Nights Europe Cruise”, costă 5.229 de dolari. Pe site-ul agenției este postat programul pe zile: Vienna – Vienna – Vienna – Bratislava – „Scenic Sailing Danube Bend” – Budapest – Budapest – Mohacs – Vukovar – Ilok – Novi Sad – Belgrade – Donji Milanovac – „Scenic Sailing The Iron Gates” – Vidin – Pleven – Constanta – Constanta – Capitals Of Eastern Europe – Bucharest Hotel – Bucharest Hotel. Bineînțeles că fiecare escală are propriile atracții.

O croazieră pe Dunăre și Canalul Rhin-Main, cu 7 nopți de cazare la bord, la care biletul costă începând de la 2.370 de euro de persoană, include în program escale la Basel (Elveția), Strasbourg (Franța) și Amsterdam (Olanda).

Sunt și croaziere, tot de „5 stele”, dar mai scurte și implicit, mai ieftine. Pentru o croazieră de 7 nopți, cu plecarea din Budapesta și escale în porturile Linz, Melk, Viena și la Wachau Valley din Austria și Passau, din Germania, costul este de 2.525 de euro de persoană.

Pe Dunăre a apărut și „MS Diana”, o navă de croazieră românească de „4 stele”. Prețurile sunt de la 450 la 900 de euro

Majoritatea companiilor de navigație care efectuează croaziere pe Dunăre sunt din Germania și Austria. Între timp a apărut și o companie românească. Un armator român, care a cumpărat din Olanda o navă de croazieră, „MS Diana” și a investit în modernizare și amenajări de „4 stele”, a început în 2021 un program de croaziere în Deltă, după care a introdus în program și croaziere de la Orșova către porturi din Serbia, Croația și Ungaria.

Nava „MS Diana” are lungimea de peste 78 de metri și o lățime de 7,8 metri. Cabinele navei sunt clasificate la „4 stele”. Nava dispune de 25 cabine duble, cu pat twin sau matrimonial și 7 apartamente pentru 4 persoane. Cabinele de 2 locuri au suprafața de 10 mp, apartamentele au 20 mp.

În 2024, croazierele de „4 stele” cu „MS Diana” sunt la prețuri mai accesibile decât cele la „5 stele”. În 2024, o croazieră de 4 zile pe ruta „Budapesta – Visegrad – Esztergom – Budapesta”, costă în jur de 400 de euro, o croazieră de 6 zile pe ruta „Budapesta – Bratislava – Viena – Melk – Esztergom – Budapesta” costă 750 de euro, iar o croazieră de 7 zile pe ruta „Orsova – Donji Milanovic – Belgrad – Novi Sad – Vukovar – Osijek (Croatia) – Veliko Gradiste – Orșova”, costă 890 de euro.

Războiul din Ucraina a afectat și turismul de croazieră. Mulți occidentali evită Delta, aflată în proximitatea zonei de război

În ultimii ani, navele de croazieră aduceau în România peste 40.000 de turiști occidentali. Războiul din Ucraina a afectat și turismul de croazieră, pentru că mulți occidentali evită să călătorească în Delta Dunării, în proximitatea unei zone de război. Știrile despre dronele căzute în nordul Deltei le-au amplificat temerile. Dar navele de croazieră ajung în România, unele chiar și în Deltă, dar nu mai vorbim de același flux turistic de înaintea pandemiei și a războiului din Ucraina.

În România, turiștii fac escale în Portul Cetate, la conacul lui Mircea Dinescu, la Giurgiu pentru o excursie de 2-3 zile la București, la Cernavodă, pentru a vizita Monumentul de la Adamclisi și o masă cu mâncăruri tradiționale și o degustare de vinuri la Murfaltlar și la Tulcea și în Delta Dunării, unde vizitează Sulina sau Sfântu Gheorghe, dar și canalele Deltei. Mai nou, prin evitarea Deltei, multe nave străbat Canalul Dunăre – Marea Neagră până la Constanța.

 Înainte de războiul din Ucraina, peste 40.000 de turiști occidentali ajungeau anual în Delta Dunării

Turismul de croazieră pe sectorul românesc al Dunării a luat amploare începând din 2001. În ultimii 15-20 de ani s-a dublat numărul navelor care au ajuns în destinații din Delta Dunării. Era un flux turistic care aducea în România 40.000 de turiști, dar operatorii din Deltă aveau perspective de creștere la 60.000 de turiști. Aceste planuri au fost zădărnicite de criza economică globală, de pandemie și de războiul din Ucraina.

Croazierele pe Dunăre au înregistrat o primă scădere după criza din 2010, când în porturile din Deltă erau așteptate 200 de nave, dar au fost numai 137 de sosiri. Situația s-a redresat în 2013. În 2014, numărul navelor de croazieră care au ajuns în Deltă a crescut la 240, iar în sezonul 2015 au fost înregistrate în Portul Tulcea și în celelalte destinații din Deltă 230 de sosiri de nave de croazieră, cu 27.600 de turiști. Pentru 2016 se miza pe o creștere la 245 de nave, cu 32.500 de turiști. Creșterea a fost peste așteptări, la Tulcea și în celelalte porturi din Deltă acostând 298 de nave, cu aproximativ 40.000 de turiști.

În 2017, au făcut escală la Tulcea și în localitățile din Deltă un număr de 325 de nave de croazieră. În 2018 și 2019, nivelul a fost păstrat, dar a urmat pandemia, care a dus la o scădere.

Numărul românilor atrași de o croazieră pe Dunăre a crescut cu 20%

În ultimii ani, croazierele pe Dunăre au început să atragă din ce în ce mai mulți români. Potrivit lui Marius Crivțonencu, armatorul român care organizează croaziere, numărul turiștilor români atrași de o călătorie estivală pe Dunăre a crescut cu 20%:

„Creşterea este de 20%. Interesul a crescut nu numai pentru croazieră, ci şi pentru sejururile mai lungi. În 2021, am dezvoltat croaziere de până la cinci nopţi, iar ulterior am avut croaziere de până la şapte nopţi. Credem că reuşim să atragem turiştii români să petreacă până la 10 zile pe Dunăre, pentru că aşa se pot bucura de porturi, de excursii în oraşe, de activităţile de pe navă”.