Cu 200 de stații de încărcare pentru mașini electrice, Galațiul va depăși de 4 ori targetul stabilit la nivel național
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/Imagine-WhatsApp-2025-03-18-la-21.04.09_daf49101.jpg)
Primăria Galați a accesat o nouă finanțare, prin PNRR, pentru amplasarea a 159 de stații de reîncărcare pentru mașinile electrice și astfel se va ajunge ca în oraș să existe o rețea de de 205 stații, adică un număr de 4 ori mai mare decât targetul stabilit de Ministerul Dezvoltării ca necesar de stații de reîncărcare în municipiile reședințe de județ, de 45 de stații cu 90 de puncte de încărcare.
Dezvoltarea rețelelor de stații de reîncărcare a mașinilor electrice ar trebui să fie prioritate în special pentru primăriile marilor orașe, în primul rând pentru o adaptare la tendințele de pe piața auto, care indică o creștere a înmatriculărilor de autoturisme electrice și hibride, dar și pentru că este o strategie la nivel european de asigurare a unei rețele de stații care asigure mobilitatea cu mașini electrice, devenind obligatorie amplasarea unor astfel de stații la fiecare 60 km de șosea.
Sunt și bani pentru dezvoltarea rețelelor municipale de stații de reîncărcare. Prin PNRR sunt puse la dispoziția primăriilor finanțări în valoare de sute de milioane de euro.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației finanțează până în trimestrul doi din 2026, prin „Componenta 10 – Fondul Local” instalarea a 13.200 puncte de reîncărcare a mașinilor electrice prin alocarea a 25.000 euro fără TVA pentru o stație cu 2 puncte de reîncărcare.
Prin programul național, care este și jalon în PNRR, a fost stabilit și un trend, care nu are valoare de normativ, fiind mai mult o recomandare a numărului de stații amplasate într-o localitate.
În municipiile reședințe de județ ar trebui să fie cel puțin 45 stații cu 90 de puncte de încărcare, din care 25% de încărcare rapidă, în alte municipii ar trebui să fie 20 de stații cu 10 puncte de încărcare, în orașe ar trebui să fie 6 stații cu 12 puncte de încărcare iar în fiecare comună ar trebui să existe cel puțin o stație, cu două puncte de încărcare, din care unul de încărcare rapidă.
Dar ritmul în care românii își cumpără mașini electrice depășește ritmul în care primăriile accesează finanțări pentru instalarea stațiilor de încărcare, deficitul fiind diminuat de operatorii de stații de încărcare, care au propriile programe de investiții.
Spre exemplu, în noiembrie 2024 E.ON a ajuns la 550 de staţii de încărcare a maşinilor electrice, iar Eldrive România, divizie a unei companii din Austria, are deja 500 de stații în România și își propune să încheie anul 2025 cu 800 de stații.
La Brăila există 17 stații de reîncărcare a mașinilor electrice, la Sibiu sunt 16 stații, la Timișoara erau 16 stații din 2022 și în 2024 au mai fost instalate alte 21, la Cluj existau 50 de stații de reîncărcare și în baza unei finanțări prin PNRR se mai instalează alte 50, iar la Iași sunt 18 stații, din care 10 ale unor operatori iar 8 instalate de Primăria Iași în baza unei finanțări obținute de la Fondul de Mediu.
Cu 205 de stații de încărcare pentru mașini electrice, Galațiul va depăși de 4 ori targetul stabilit la nivel național
Deși pe rețele de socializare edilii Galațiului sunt criticați pentru modul de realizare a unor lucrări edilitare și pentru soluțiile arhitecturale aberante cu care este „reamenajat” centrul orașului, există și un capitol la care gălățenii apreciază activitatea primăriei, de creștere a ponderii transportului electric, prin achiziții de tramvaie și autobuze electrice și instalarea stațiilor de încărcare a mașinilor electrice.
Primăria Galați a anunțat că a semnat contractul pentru amplasarea în oraș a 159 de stații de reîncărcare pentru mașinile electrice, în baza unei finanțări prin PNRR în valoare de 16,7 milioane de lei.
Lucrările vor fi executate de către compania Next Generation Technologies, iar termenul de execuție este de 15 luni. Vor fi amplasate 66 de stații cu două puncte de încărcare lentă de 22 kw, 24 de stații cu câte două puncte de încărcare, din care unul de încărcare rapidă, de 30 kw și 69 de stații cu două puncte de încărcare, din care unul de încărcare rapidă, de 50 kw.
„Viitorul este electric. Orașul nostru stă deja foarte bine la capitolul stații de reîncărcare pentru mașinile electrice și trebuie să continuăm pe această linie. Încurajăm prin toate proiectele noastre un transport modern și prietenos cu mediul. De altfel, numărul de mașini electrice și hibrid este în creștere la Galați”, a declarat primarul Ionuț Pucheanu la semnarea contractului.
Primăria Galați a achiziționat recent 42 de autobuze electrice, care sunt în probe și urmează să intre pe trasee, precum și 10 tramvaie noi de la Astra Arad, dintre care patru au ajuns deja la Galați.