Culisele taxelor UE pe maşinile electrice din China. De ce s-a abţinut România la vot.
Statele Uniunii Europene (UE) au votat vineri pentru suprataxarea cu 7,8% şi până la 35,3% a maşinilor electrice fabricate în China şi importate în Europa, taxe ce se adaugă unei taxe de import de 10% existentă deja.
Este o taxă cu dedicaţie pentru China, în condiţiile în care nu vizează niciun alt stat asiatic producător de automobile, şi o taxă în contradicţie cu evoluţia economiei mondiale în ultimele decenii, îndreptată către ridicarea barierelor tarifare (taxe) şi netarifare (administrative) care îngreunează comerţul mondial.
Datorită sistemului complicat de vot, propunerea Comisiei Europene de suprataxare a fost adoptată cu votul a numai 10 state membre, cinci au votat împotrivă, iar 12 s-au abţinut, printre statele care s-au abţinut numărându-se şi România.
Italia, Franţa şi Polonia au învins Germania la vot
Au votat pentru adoptarea suprataxelor Italia, Franța, Polonia, Olanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Estonia, Bulgaria şi Danemarca, în timp ce Germania, Ungaria, Malta, Slovenia şi Slovacia s-au opus.
România face parte din grupul celor 12 state care s-au abţinut de la vot, alături de state precum Belgia, Spania, Cehia, Croaţia, Austria sau Suedia.
De ce s-a abţinut România de la vot?
Specialiştii în domeniul auto care au participat la discuţii au explicat marţi, la o întâlnire cu jurnaliştii, de ce România a adoptat această poziţie vizavi de subiectul suprataxării maşinilor din China.
Guvernul României a dat sarcina Ministerului Economiei de a discuta acest subiect cu Comisia Europeană, iar Ministerul Economiei a contactat principalul său partener de discuţie în domeniu – Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Mai mult, Ministerul Economiei a anunţat că poziţia României va fi stabilită în funcţie de opinia şi recomandările APIA.
Ce a descoperit investigaţia Comisiei Europene? Ce subvenţii directe, care să poată fi evidenţiate, ce sume de bani au primit producătorii investigaţi? – au întrebat cei de la APIA.
Nu ştim! Comisia Europeană consideră că aceste cifre sunt confidenţiale – au răspuns membrii echipei de directori şi experţi din Ministerul Economiei, care le-au pus la dispoziţie celor de la APIA un raport de peste 200 de pagini, de cuvinte înşiruite frumos, dar fără datele esenţiale pentru a formula o poziţie documentată.
Guvernul României nu are la dispoziţie aceste cifre?, au întrebat reprezentanţii APIA. Răspuns: Nu!
Guvernul României, ca şi guvernele altor state din UE, nu ştie ce a descoperit Comisia în investigaţia subvenţionării maşinilor electrice în China şi nici cum s-au calculat taxele.
Taxe din pix, comunicate la virgulă, ca să pară rezultatul unei analize profunde
Suprataxele comunicate de Comisia Europeană sunt la virgulă şi par rezultatul unei analize profunde, spre exemplu 7,8% pentru Tesla, 20,1 % pentru Renault, 35,3% pentru chinezii de la SAIC (taxe pentru maşini fabricate în China de producători chinezi, europeni sau americani).
Ce formule de calcul a aplicat Comisia şi cum a ajuns la zecimalele de după virgulă nu ştie însă nimeni şi în mod sigur Guvernul nu le cunoaşte şi nici experţii Ministerului Economiei nu au putut oferi vreo formulă.
În aceste condiţii, APIA a recomandat Guvernului României să se abţină la votul de vineri pentru simplul motiv că nu are cum să se pronunţe aupra unor lucruri atât de grave, fără niciun fel de informaţii, a explicat preşedintele APIA, Dan Vardie.