Pandemia de coronavirus și Black Friday 2020: Cum a fost afectat cel mai așteptat eveniment de cumpărături al anului
În România, urmează să aibă loc cel mai așteptat eveniment de cumpărături al anului, Black Friday 2020, însă anul ăsta va fi cu totul diferit comparativ cu anii precedenți din cauza pandemiei de coronavirus. Potrivit specialiștilor, Covid-19 a schimbat radical obiceiurile de consum ale românilor, în contextul în care s-au pierdut foarte multe locuri de muncă, iar oamenii nu știu la ce să se aștepte „la ziua de mâine”.
Astfel, în anul 2020, românii nu mai cumpărără atât de multe haine, produse consmetice și accesorii, cele mai importante produse vândute în anii precedenți de Black Friday și se vor orienta spre bunurile de strictă necesitate, care au legătură cu munca și traiul de acasă.
Vor scădea vânzările de Black Friday din cauza pandemiei de coronavirus
Potrivit estimărilor companiei de consultanță Frames, dacă anul au fost vânzări de 300 milioane de euro, în acest an, din cauza pandemiei de coronavirus se estimează vânzări în scădere cu cel puțin 20%.
,,Pandemia COVID a adus schimbări semnificative în obiceiurile de consum. Dacă în 2019, cele mai vândute articole au fost cele din segmentele de fashion, beauty și accesorii, în acest an, de Black Friday, estimăm o focusare a clienților pe bunurile de strictă necesitare, care au legătură cu munca și traiul de acasă’’, arată analiza Frames.
Românii nu mai sunt interesați de haine, încălțăminte și accesorii
Conform studiului, fiindcă românii sunt nevoiți să stea mai mult în case, aceștia nu mai sunt atât de interesați de haine, de încălțăminte, de produse cosmetice și accesorii. În schimb, ei se concentrează mult mai mult la gadgeturile pe care le folosesc în contextul muncii de acasă (laptopuri/pc-uri/tablete/telefoane), condițiilor de locuire (mobilă, obiecte de încălzire-centrale termice,calorifere, obiecte de uz casnic, produse de bricolaj, aspiratoare, purificatoare de aer etc.)’.
De asemenea, scăderea vânzărilor de Black Friday va fi influențată și de sentimentul de incertitudine, de nesiguranță privind viitorul. Oamenii tind să fie mai atenți la cum și pe ce cheltuiesc, pun mai mulți bani deoparte, renunță la lucrurile neesențiale și cumpără mult mai puțin decât anul trecut.
„Mulți au rămas fără locuri de muncă sau se tem că vor fi disponibilizați în condițiile în care pandemia a creat probleme majore în multe domenii de activitate. Astfel că este de așteptat ca această reținere să se resimtă inclusiv în vânzările de Black Friday. În plus, mulți dintre români au investit deja, în perioada de lock-down, în reameanajarea locuințelor, fapt semnalat într-o analiză Frames și confirmat de rezultatele din piață’’, afirmă experții.
Potrivit estimărilor companiei, vânzările totale de Black Friday se vor situa la nivelul de aprox. 240 milioane de euro, cu aproape 10 milione de euro sub rezultatul de vânzări din 2018 (250 mil.euro). Dacă în 2019, valoarea medie a coșului de cumpărături, în online, a fost de 484 de lei, experții estimează că în acest an aceasta va coborî sub nivelul de 450 de lei.
Shopping-ul online ia amploare în anul 2020
Totodată, măsurile de protecție sanitară și restricțiile impuse de autorități au dus la teama românilor de a se infecta, motiv pentru care ei nu s-au mai dus fizic în magazine și s-au îndreptat către shopping-ul online, astfel că Black Friday-ul 2020 va fi, în general, un eveniment focusat pe ofertele online.
,,În ciuda campaniilor de promovare de tip Black Friday lansate deja de mulți retaileri, traficul din magazinele din mall-uri, din rețelele specializate, continuă fie unul redus. Asta mai cu seamă că, mai ales în zona de IT&C, discounturile oferite în cadrul acestor campanii sunt nesemnificative, în marea lor majoritate. Focusul va fi, cu siguranță, pe ofertele online’’, afirmă managerul Frames, Adrian Negrescu.
Conform unei cercetării de piață realizată de iSense Solutions pentru GPeC, numărul cumpărătorilor online a crescut cu 8% în 2020 față de 2019, iar numărul persoanelor care plătesc online cu cardul a crescut cu 14% în acest an față de 2019.
Astfel, anul acesta nu vom mai vedea imagini cu români care se îmbulzesc în magazine pentru a prinde ofertele.