Șeful CNAIR a reușit să destructureze „afacerea DECONTAMINAREA“, care a costat statul român 30 de milioane €
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/Cum-a-reusit-Cristian-Pistol-sa-destructureze-22afacerea-DECONTAMINAREA22-care-a-mancat-30-de-milioane-de-euro-de-la-stat-e1742497422884.jpeg)
Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a fost invitat joi la emisiunea „Drumuri cu prioritate“, moderată de Ovidiu Barbier. Printre cele mai controversate subiecte abordate se numără și „AFACEREA DECONTAMINAREA“, pentru care CNAIR a plătit nu mai puțin de 30 de milioane de euro.
Cum a reușit Cristian Pistol să destructureze „afacerea DECONTAMINAREA“. În 2008 au apărut voci critice din partea unor presupuși specialiști și activiști ecologiști referitoare la depozitul de hexaclorciclohexan (HCH) din Turda.
Aceștia și-au exprimat temerile că substanțele toxice ar putea fi răspândite pe dealurile din zonă, ceea ce ar impune o decontaminare urgentă a terenurilor înainte de începerea lucrărilor la tronsonul 2B al Autostrăzii Transilvania (A3), proiect gestionat de o companie americană.
În acest context, un grup de firme a încheiat un contract cu CNADNR la acea vreme, asumându-și responsabilitatea de a curăța terenurile afectate și de a transporta deșeurile periculoase în Germania, unde urmau să fie neutralizate. În plus, reziduurile rezultate în urma separării deșeurilor erau destinate depozitării pe o platformă special amenajată în comuna Moldovenești, infrastructură pe care aceeași firmă s-a angajat să o realizeze.
Pentru această operațiune complexă de eliminare a contaminării cu HCH, Ministerul Transporturilor, prin intermediul CNADNR, a convenit să achite firmei responsabile suma de 30 de milioane de euro.
Cum a reușit Cristian Pistol să destructureze „afacerea DECONTAMINAREA“, o afacere bănoasă, dar periculoasă
Cristian Pistol, directorul CNAIR, a relatat că, atunci când a preluat funcția de director de implementare, a descoperit o situație problematică legată de materialele excavate pentru Autostrada Transilvania. O parte din aceste materiale fuseseră depozitate pe un teren despre care a aflat ulterior că aparținea unei firme implicate în construcția autostrăzii.
Mai mult, pe măsură ce analiza problema, au început să apară hotărâri judecătorești care obligau compania de drumuri să plătească chirie pentru folosirea acelui teren. A încercat să afle de când datează această situație și a descoperit că se întinde pe o perioadă de zeci de ani. În final, CNAIR a ajuns să achite aproximativ 30 de milioane de euro acelei companii, doar pentru depozitarea materialului contaminat.
„Ce pot să spun? Că în momentul în care am venit director de implementare, am văzut că o parte din pământul escavat pentru autostrada Transilvaniei fusese depozitat pe o suprafață de teren, care am înțeles ulterior că aparținea unei firme care, practic, făcuse parte din acel concern care construise autostrada.
Pe de altă parte, văzusem că încep să vină hotărâri judecătorești, prin care compania de drumuri era obligată,practic, să plătească o chirie, o sumă de bani pentru depozitarea acelor materiale contaminate. Am întrebat și eu, bun, dar de când avem această situație? De zeci de ani.
Ce pot să vă spun este că pentru această depozitare, practic, am plătit undeva, dacă nu mă înșel, la vreo 30 de milioane de euro acelei companii care pusese la dispoziție terenul pentru depozitarea acestui material contaminat”, a explicat Cristian Pistol.
Nemulțumit de această stare de fapt, Pistol a considerat că inacțiunea companiei nu mai poate continua și a luat inițiativa lansării unei licitații pentru decontaminarea terenului. Cu sprijinul colegilor săi și al fostului director general, a fost pregătită documentația necesară pentru atribuirea contractului.
Deși inițial procesul a decurs bine, odată ce a devenit director general, s-a confruntat cu numeroase contestații din partea unor operatori economici nemulțumiți de desemnarea câștigătorului licitației.
Pentru a se asigura că evaluarea ofertei câștigătoare a fost corectă, a cerut verificări suplimentare din partea colegilor săi. Într-un final, atât Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și Curtea de Apel au confirmat legalitatea procesului, permițând continuarea contractului de decontaminare.
„Bun, am spus că nu mai putem tolera o astfel de inacțiune, practic, a companiei și am luat decizia să lansez la licitație și atunci a fost chiar și cu sprijinul tău (n.r. Ovidiu Barbier, fost director general adjunct CNAIR) și al directorului general de la acea perioadă, am pregătit o documentație, un caiet de sarcini, o documentație de atribuire pentru decontaminarea acelui material.
Toate au mers bine într-o anumită măsură, voi ați plecat, eu am venit director general și m-am confruntat cu contestații, cu tot felul de solicitări de contestații ale unor alți operatori economici cu privire la oferta declarată câștigătoare.
Am întrebat colegii mei dacă au evaluat corect, dacă sunt toate documentele în regulă, cum a fost evaluată oferta respectivă, am spus că totul este în regulă, ca dovadă că și Consiliul Național de Soluționare al Contestaților și Curtea de Apel, dacă nu mă înșel, au dat decizii favorabile nouă, am mers mai departe cu acest contract de decontaminare”, a mai precizat directorul CNAIR.
Pistol a subliniat că, deși presiunea, inclusiv mediatică, a fost considerabilă, echipa sa nu a cedat, deoarece nu era acceptabil ca CNAIR să continue să plătească chirie pentru niște deșeuri care nu îi aparțineau. În prezent, procesul de decontaminare a fost finalizat, iar zona a fost readusă la normalitate.
„Nu pot să spun că a fost ușor, că a fost o presiune destul de mare și mediatică la un anumit moment asupra noastră, dar nu ne-am oprit, pentru că n-am considerat oportun ca compania de drumuri să plătească practic o chirie pentru depozitarea unor deșeuri, care nici măcar nu erau ale companiei, că erau escavate din perimetrul autostrăzii Transilvania.
Și ca dovadă că astăzi, pot să vă spun, bănuiesc că multă lume știe, acest contract a fost îndeplinit, zona respectivă a fost decontaminată, pentru care lucrurile au intrat iarăși pe un făgaș de normalitate”, a conchis directorul CNAIR.