Cum a reușit echipajul aeronavei Japan Airlines salvarea a 300 de pasageri în doar 90 de secunde
Autorităţile de la Tokyo au făcut publice informaţiile care au permis evacuarea într-un timp record a celor 300 de pasageri ai aeronavei Japan Airlines, care s-a transformat într-o minge de foc după ce s-a ciocnit cu un avion al pazei de coastă, în timp ce ateriza, în data de 2 ianuarie a.c., pe pista aeroportului Haneda din Tokyo.
Motivul pentru care nu au existat victime a fost acela că pasagerii s-au conformat întocmai instrucţiunilor echipajului de zbor de a abandona bagajele de mână şi de a se grăbi spre ieșirile de urgență ale avionului în flăcări. Practic, abandonarea obiectelor de valoare a fost factorul major al vitezei evacuării, ultima persoană scăpând chiar înainte ca aeronava să fie cuprinsă de flăcări.
Experți în aviație și profesioniști din industria aeronautică au declarat că “s-a evitat o tragedie datorită personalului de la bord care şi-a pus în practică pregătirea riguroasă, dar şi datorită pasagerilor care au respectat instrucţiunile echipajului de zbor şi au urmat protocoalele de siguranță”.
Angajaţii Japan Airlines sunt antrenaţi periodic pentru a acţiona în caz de dezastru
Potrivit oficialilor Japan Airlines, toți angajaţii companiei aviatice sunt supuși unui antrenament strict de evacuare și salvare timp de până la trei săptămâni înainte de a li se permite să servească în zborurile comerciale. Instruirea constă într-un examen scris, discuții despre studii de caz și instruire practică folosind diferite scenarii, cum ar fi când avionul trebuie să facă o aterizare pe apă sau când există incendiu la bord. Personalul de întreținere este, de asemenea, implicat anual în astfel de instruiri, care prevăd inclusiv modul în care fiecare membru al echipajului trebuie să-şi regleze tonul și volumul vocii astfel încât să poată fi auzit şi ascultat de pasageri.
“Pregătirea riguroasă a echipajului a fost cheia evacuării în timp record a pasagerilor. Este cu atât mai impresionant dacă luăm în considerare poziția și starea aeronavei, ceea ce făcea evacuarea cu atât mai dificilă. Acest accident a fost departe de a fi ideal. Aeronava era cu botul în jos, ceea ce însemna că era dificil pentru pasageri să se miște”, a declarat profesorul Ed Galea, director al grupului de inginerie pentru siguranța la incendiu de la Universitatea Greenwich din Londra.
Evacuare rapidă impecabilă, în condiţii extreme
Evacuarea pasagerilor în doar 90 de secunde a fost cu atât mai dificilă cu cât au existat doar trei tobogane gonflabile care nu au fost, însă, desfășurate corespunzător din cauza modului în care avionul a aterizat. Salvatorii au remarcat faptul că “din cauză că aeronava era cu botul în jos, toboganul din spate era foarte abrupt, ceea ce ar fi putut fi periculos”. Totodată, Japan Airlines a dezvăluit că “sistemul de anunțuri al aeronavei a funcționat defectuos în timpul evacuării, astfel încât echipajul de zbor a trebuit să transmită instrucțiuni folosind un megafon și strigând”.
Nu în ultimul rând, coordonarea exemplară la sol a echipajelor de pompieri ale aeroportului a fost, de asemenea, un element esențial în salvarea tuturor celor 300 de pasageri.