Cum ar fi „Urzeala tronurilor” după alegerile TikTok și legile lui Pitagora
Haosul administrativ instaurat după alegerile locale din 9 iunie 2024 a transformat România într-un uriaş studio de televiziune unde, zilnic, s-au rulat episoade din serialul „Urzeala tronurilor”, dar într-o regie dâmbovițeană. Cei 14 candidați înscriși în cursa prezidențială s-au încadrat, nonstop, în grila TV a celor trei „S” – sânge, scandal și sex, care s-a propagat cu o viteză uluitoare pe rețele sociale.
Toţi au vorbit de totul sau despre nimic pe Facebook, Instagram sau TikTok, dar mai puțin cu oamenii. S-au certat, s-au bălăcărit, au amenințat și au făcut o căruță de promisiuni, adică doar vorbe-n vânt. Cam așa a arătat și arată oglinda electorală, oglinda societăţii româneşti de astăzi.
O oglindă aburită de morcirla firbinte în care ne scăldăm, dar şi ciobită de meschinăriile celor aflaţi la butoanele politicii româneşti. Practic, alegerile prezidențiale de anul acesta seamănă perfect cu cele descrise în 1907 de Ion Luca Caragiale: „O clientelă pleacă, alta vine; flămânzii trec la masă, sătuii la penitenţă. Şi asta aşa mereu şi pe rând, din trei în trei ani, ba şi mai des uneori!”
Numai că acum, la noi, spre deosebire de vremurile lui Caragiale, rocada flămânzilor și a sătuilor are loc la patru și cinci ani, iar clientela s-a răfuit pentru ciolan pe Facebook sau TikTok. Dar, oare, cum ar arăta România fără răfuielile și refulările de pe Facebook și TikTok, dacă s-ar implementa şi aplica cele 40 de legi ale moralei şi politicii lăsate moştenire de către filosoful şi matematicianul grec Pitagora?
Greu de spus acum, dar poate măcar vom reuşi ca prin intermediul legilor morale şi politice ale lui Pitagora să schimbăm inaptocraţia cu modelul de avarie numit Ali Baba, adică doar 40 de sătui.
Ineptocraţia însemnând, de fapt, acel sistem de guvernământ în care cei mai incapabili de a guverna sunt aleşi de către cei mai incapabili de a produce şi care, împreună cu ceilalţi membri ai societăţii, cei mai puţin în stare să se întreţină singuri sau să se realizeze, sunt recompensaţi cu bunuri şi servicii care au fost plătite prin confiscarea avuţiei şi muncii unui număr de producători aflat în scădere continuă. Legile lui Pitagora fac referire la faptul că:
– Viaţa cumpătată, în slujba binelui şi a dreptăţii, trebuie să stea şi la baza alcătuirii politice a unui stat.
– Nu încerca să vindeci un popor mare şi corupt: cangrena nu se poate vindeca.
– Nu încerca să schimbi orânduirea unei mari naţiuni. Un popor numeros e ca o dihanie hâdă; e ceva împotriva firii. Dintre toate soiurile de dobitoace, cea mai rea e speţa umană ce se cheamă „popor”.
– Nu răspândiţi vestea unei fapte rele! Faceţi în aşa fel încât să-i dispară cât mai curând şi cele mai mici urme. Lăsaţi răul să moară!
– Să crezi doar pe jumătate pe cei ce vin să pârască fapte rele.
– Nu năzui la himera unei democraţii pure; egalitatea perfectă există numai la morţi.
– Legiuitorule! Nu lăsa oamenilor de stat timpul să se deprindă cu puterea şi onorurile!
– Legiuitorule! Nu uni credinţa cu morala. Roadele acestei legături nepotrivite nu pot fi decât nişte monştri.
– Legiuitorule, bagă de seamă să nu te înşeli!
– Drepturile omului nu sunt la fel cu ale popoarelor din cauză că oamenii deveniţi „popor” încetează a mai fi oameni.
– Un Senat de 100 de capete e mult prea mult! Puţini legiuitori, dar înţelepţi!
– Puţini războinici, dar viteji! Puţin „popor”, dar mulți cetăţeni!
– Dă legi poporului taur şi boabe poporului bou.
– Supune-te legilor chiar dacă sânt proaste! Nu te supune oamenilor dacă nu sunt mai buni ca tine.
-Taie unghiile poporului, dar nu-i spăla capul cu propria-i urină; pedepseşte-l, fără să îl înjoseşti.
– Nu chemaţi în magistraturi decât bărbaţi ce sunt în săptămâna mare a vieţii lor.
– Magistraţi! Fiți precum în Sparta! La intrarea în tribunale: ridicaţi un altar al Fricii, frica de a fi pedepsit înspăimântă poporul şi copiii.
– Magistratule! Legea îţi e soţie legitimă; desparte-te de ea mai bine decât să o faci să devină o femeie trândavă şi care se învoieşte cu orice.
– Magistraţi ai poporului! Nu urmaţi pilda pescarilor de pe Nil care aruncă cu noroi în ochii crocodilului ca să-l poată stăpîni.
– Să nu fii legiuitorul ori magistratul unui popor care se laudă cu mintea sa luminată.
– Urmând pilda locuitorilor din Creta, la fiecare 9 ani, legile să fie citite și îndreptate de un înțelept.
– Când magistratul vorbeşte, preotul să tacă!
– Scutiţi-vă magistraţii de jurământ atunci când intră în funcţie, dar nu-i scutiţi să dea socoteală când o părăsesc.
– Poporule ! Cântăreşte-ţi legile! Numără-ţi magistraţii!
– Poporule! Dacă îţi doreşti o bună rânduială în ceea ce priveşte politica, fereşte-te de o organizaţie fără vlagă, o administraţie fără putere şi de luxul ospeţelor. Acestea trei dau întotdeauna naştere vrajbei în viaţa civilă şi în gospodării şi au ca urmare năruirea statului şi a familiei.
– Nu tulbura o apă stătătoare ori un popor în sclavie.
– Fugi de poporul căruia îi place eşafodul.
– Nu te aştepta să ţi se mulţumească atunci când faci un bine poporului: dintre toate dobitoacele, el este cel mai nerecunoscător.
– Lucrul cel mai ruşinos al unei stăpâniri este pândirea şi iscodirea oamenilor.
– Nu urma pilda omizii: nu primi să te târăşti la picioarele prinţului sau în faţa poporului pentru ca într-o zi să porţi aripi.
– Toţi sântem egali! Să nu credeţi însă că neghiobul este egalul înţeleptului.
– În fiecare an să aveţi o zi de sărbătoare numită „pacea familiei”. În această zi, soţul şi soţia, la prânz, în mijlocul familiei, îşi vor da mâna şi îşi vor ierta unul altuia greşelile făcute de-a lungul anului.
– Învaţă să vezi mai departe decât pot ajunge privirile tale.
– Lebăda tace toată viaţa ca să poată cânta desăvârşit o singură dată.
– Omule de geniu! Rămâi în umbră şi păstrează tăcerea până în clipa în care vei putea să apari cu toată strălucirea unei faime pe care nimeni nu o mai poate tăgădui.
– Nu admira nimic! Zeii s-au născut din admiraţia oamenilor. Să nu ai alt Zeu în afară de propria conştiinţă.
– Fii cetăţean al lumii întregi până când vei întâlni un popor înţelept şi cu legi drepte.
– Trăieşte-ţi viaţa; nu există nimic înainte şi nimic după ea.
– Să-ţi placă să trăieşti şi să trăieşti bine. Cel ce priveşte viaţa cu dezgust, fie că are spiritul bolnav, fie inima putrezită.
Poate, astfel, după alegerile prezidențiale din acest an, România va avea parte, în următorii cinci ani, de o „Urzeală a tronurilor” după legile lui Pitagora, adică fără ineptocraţie și refulări pe TikTok. Însă, politicienii români, dar mai ales cei care aspiră la fotoliul de la Palatul Cotroceni, ar trebuie să-și amintească de vorbele lui Nicolae Titulescu: „Experiența m-a învățat că numai sinceritatea și cunoașterea celorlalți permit în diplomație culesul unor succese nu efemere, ci permanente”.