Cum au reușit superstarurile să deturneze renașterea vinilului
Vinilul a fost formatul fizic principal al muzicii până în anii 1980, când casetele l-au înlocuit, iar mai târziu, CD-urile. Dar acum este din nou în topul topurilor.
Când Rolling Stones și-a lansat albumul de debut, cu titlul propriu, în 1964, fanii s-au grăbit în magazine pentru a cumpăra LP-ul. Când rockerii au lansat „Hackney Diamonds”, pe 20 octombrie, primul lor album cu material original din 2005, unii acoliți au ales comoditatea și l-au transmis în flux. Dar mulți vor cumpăra discul pe vinil, așa cum făceau admiratorii în urmă cu aproape 60 de ani. Acesta va fi disponibil în negru standard, precum și în albastru și verde. În America, oamenii îl pot împodobi, din anumite motive, cu logo-ul unei echipe din Major League Baseball, se arată într-o analiză The Economist.
Ideea este că vinilul este un format de patrimoniu care se potrivește unui act de patrimoniu. Dar renașterea în curs de desfășurare a vinilului, ajunsă la al doilea deceniu, traversează generații, genuri și genuri. În America, tinerii cu vârsta între 25 și 34 de ani cumpără la fel de mult vinil ca și cei peste 55 de ani.
Rock-ul a fost mult timp dominant, dar și alte genuri fac zgomot. Anul trecut, Taylor Swift, regina pop-ului, a vândut aproape 1 milion de exemplare din „Midnights” pe vinil. În august, „Utopia” a lui Travis Scott a mutat mai multe copii de vinil într-o singură săptămână decât orice album rap de când a început colectarea datelor în 1991.
Vinilul a fost formatul fizic principal al muzicii până în anii 1980, când casetele l-au înlocuit (și, mai târziu, CD-urile). Dar acum este din nou în topul topurilor. Potrivit Luminate, o firmă de analiză, americanii au cumpărat 43,5 milioane de albume de vinil în 2022, în creștere de la 41,7 milioane în 2021. (Între timp, CD-urile au vândut 35,9 milioane de unități, în scădere de la 40,6 milioane). Piața de vinil a fost evaluată la 1,7 miliarde de dolari în ultimul an; până în 2028 se estimează că va avea o valoare de 2,8 miliarde de dolari.
Mici magazine de discuri și case de discuri independente au alimentat renașterea. Un grup de proprietari de magazine au înființat Record Store Day (RSD), un eveniment anual, în 2007 pentru a promova muzicienii trecuți cu vederea și pentru a oferi lansări în ediție limitată. Dar acum giganții industriei muzicale au ocupat piața. Anul trecut, lansările oficiale RSD au inclus înregistrări ale lui Paul McCartney și U2.
Economia vinilului a ajuns să semene cu cele ale streamingului. Artiști precum Harry Styles, Olivia Rodrigo și Ms Swift domină ambele formate. Aceasta ar putea să nu fie o problemă, cu excepția faptului că vinilul, spre deosebire de streaming, este o resursă limitată. Se estimează că există cerere pentru aproximativ 400 milioane de discuri de vinil anual, dar fabricile de presare sunt capabile să producă doar în jur de 160 milioane. Copleșite de revenirea cererii pieței de masă, plăcile nu se pot extinde suficient de repede.
Pentru spectacolele vedete, vinilul oferă nu numai profit, ci și prestigiu. Chiar și Ed Sheeran s-a plâns că este dificil să-și pună lucrarea în plastic. În 2021, a concurat pentru producția din fabrică cu ABBA, Adele, Coldplay, Elton John și Taylor Swift. Dacă superstarurile se luptă să obțină înregistrări, asta îi va lăsa pe alții să se ocupe de timpi lungi de răspuns: de la patru la șase săptămâni în 2018 la între cinci luni și un an astăzi.
Pandemia a creat un blocaj de producție. Dar situația nu s-a atenuat de atunci și a fost agravată de popularitatea vinilului. O parte din renașterea vinilului într-o era digitală poate fi explicată prin nostalgie și prin credința (nedovedită) fanilor că muzica sună superior în acest format. Dar este și pentru că oamenii doresc să dețină LP-uri sau seturi de cutii de vinil ca elemente de recuzită care arată cool într-o cameră de zi. În America, de exemplu, jumătate dintre cumpărătorii de viniluri nu dețin un player de discuri.
În epoca trecută de dominație a vinilului, succesul pentru acte mai mari ar putea purta împreună și pe cele mai mici. Mai multe vânzări pentru ei au însemnat o piață mai mare pentru toată lumea. Vinilul de astăzi este, cel puțin temporar, un joc cu sumă zero: când actorii mari câștigă, cei mici pierd. Practic, superstarurile au deturnat renașterea vinilului.