Cum comunică românii cu Inteligenţa Artificială (AI) şi ce subiecte discută (studiu)

Publicat: 27 feb. 2025, 14:51, de Ady Ivașcu, în ECONOMIE , ? cititori
Cum comunică românii cu Inteligenţa Artificială (AI) şi ce subiecte discută (studiu)
Cum comunică românii cu Inteligenţa Artificială (AI) şi ce subiecte discută (studiu)

Românii se bazează tot mai mult pe Inteligența Artificială (AI): 6 din 10 utilizatori o folosesc în luarea deciziilor de cumpărare, potrivit celui mai recent studiu realizat  Marketing Research.  67% dintre români consideră Inteligența Artificială (AI) utilă, inclusiv 53% dintre non-utilizatori.

Cum comunică românii cu Inteligenţa Artificială

  • 66% dintre utilizatori comunică cu AI prin mesaje scrise, 15% vocal, iar 19% folosesc ambele metode.
  • 8 din 10 utilizatori caută informații despre branduri sau produse cu ajutorul AI.
  • 6 din 10 utilizatori iau decizii de cumpărare cu ajutorul AI, în special bărbații (66%) și cei sub 35 de ani (64%).
  • AI ajută în procesul de cumpărare prin compararea produselor și prețurilor (59%), rezumarea recenziilor (57%) și recomandări personalizate (33%).

Majoritatea românilor (67%) consideră Inteligența Artificială (AI) utilă, inclusiv 53% dintre non-utilizatori. Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, aproape jumătate dintre români (47%) folosesc Inteligența Artificială(AI) în activitățile lor zilnice, în special femeile (51%, față de 42% dintre bărbați) și tinerii între 18-24 ani (70%).

Majoritatea românilor (67%) consideră că Inteligența Artificială(AI) este benefică în viața de zi cu zi. În rândul utilizatorilor de AI, această percepție crește la 83%, însă chiar și 53% dintre non-utilizatori sunt de părere că AI ar putea fi un instrument util.

Dintre platformele de Inteligență Artificială, ChatGPT este cea mai utilizată (60%), urmată de Gemini (29%) și Siri (21%).

Principalele utilizări ale AI

  • informații generale (73%),
  • educație (45%)
  • divertisment (37%)

Tehnologia AI este utilizată cel mai frecvent pentru căutarea de informații generale (73%), acest obicei fiind mai pronunțat în rândul persoanelor de peste 45 de ani (87%).

Pe locul al doilea se află educația și învățarea (45%), o întrebuințare populară mai ales printre tinerii sub 35 de ani (53%).

Alte utilizări frecvente sunt: divertismentul (37%), sprijinul la locul de muncă (31%) și planificarea personală (19%).

Acest studiu reflectă tendința tot mai accentuată de integrare a Inteligenței Artificiale în viața de zi cu zi a românilor. Faptul că inclusiv non-utilizatorii recunosc beneficiile acestei tehnologii demonstrează potențialul său uriaș de a influența deciziile personale și profesionale. AI nu mai este o opțiune futuristă, ci un instrument accesibil și util pentru toată lumea”, a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.

În ceea ce privește modalitățile de interacțiune cu AI, 66% dintre utilizatorii AI preferă mesaje scrise, în timp ce 15% interacționează vocal, iar 19% folosesc ambele modalități.

Femeile preferă în mai mare măsură comunicarea prin mesaje scrise (70%, față de 61% dintre bărbați), în timp ce bărbații utilizează ambele metode într-o proporție mai mare (23%, față de 16% dintre femei).

  • 6 din 10 utilizatori de AI iau decizii de cumpărare cu ajutorul acestei tehnologii
  • 8 din 10 utilizatori de AI declară că folosesc tehnologia pentru a căuta informații despre branduri sau produse, în special bărbații (87% față de 77% dintre femei).
  • De asemenea,6 din 10 utilizatori admit că AI le influențează alegerile de cumpărare, în special bărbații (66% față de 56% dintre femei) și tinerii sub 35 de ani (64%).
  • AI sprijină deciziile de cumpărare princompararea produselor și prețurilor(59%),citirea sau rezumarea recenziilor (57%) și oferirea de recomandări
    personalizate (33%).