Cum împiedică legislația și finanțele implementarea proiectelor PNRR pentru creșe în România

Publicat: 20 feb. 2025, 07:02, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Cum împiedică legislația și finanțele implementarea proiectelor PNRR pentru creșe în România

În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) se află în poziția de coordonator al reformei pentru Componenta 15, Investiția 1 – Construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe.

Scopul acestui proiect este de a oferi sprijin educațional pentru aproximativ 4.500 de copii până la finalul anului 2025. Cu toate acestea, implementarea acestui proiect se confruntă cu multiple dificultăți, care pun în pericol atingerea obiectivelor stabilite.

Supracontractarea și adaptarea la realitățile economice

Unul dintre aspectele semnificative care au complicat implementarea proiectului a fost decizia de supracontractare a fondurilor alocate prin PNRR cu 30%, în conformitate cu OUG nr. 124/2021. Această abordare a fost luată pentru a asigura finalizarea proiectelor în termen, dar a adus cu sine riscuri legate de alocarea insuficientă de resurse pentru finalizarea tuturor contractelor. Astfel, chiar și cu un buget de aproximativ 230 de milioane de euro, acest mecanism de supracontractare nu a reușit să elimine dificultățile financiare apărute, iar costurile suplimentare generate de creșterea prețurilor materialelor de construcție au forțat actualizarea devizelor și majorarea valorilor contractuale.

Modificările legislative și impactul asupra proiectelor

Un alt factor care a generat obstacole a fost modificarea continuă a legislației. De exemplu, Ordonanțele de Urgență și reglementările tehnice emise ulterior lansării proiectului au impus adaptarea proiectelor tip la noile norme și condiții. Această schimbare constantă a reglementărilor a determinat creșterea valorilor proiectelor și a prelungit termenul de execuție, cu impact direct asupra ritmului implementării.

De asemenea, modificările legislative și noile reglementări tehnico-economice au impus o serie de ajustări în proiectele existente. Pentru a se conforma cu cerințele autorităților și pentru a obține toate avizele și autorizațiile necesare, s-au realizat modificări semnificative la proiectele inițiale, ceea ce a dus la întârzieri.

Dificultăți în implementarea proiectelor

De la lansarea apelului de proiecte în 2022, MDLPA a semnat 119 contracte de finanțare pentru construirea creșelor, însă implementarea acestora nu a fost lipsită de întârzieri. Până în prezent, doar 9 dintre aceste creșe au fost recepționate, iar 68 sunt încă în faze de execuție. Mai multe proiecte sunt încă în etape de proiectare sau în așteptare pentru obținerea avizelor necesare, ceea ce pune sub semnul întrebării respectarea termenului final de 31 decembrie 2025 pentru finalizarea celor 110 creșe.

Ritmul de implementare este influențat de o serie de factori, printre care se numără și interdependența dintre proiecte. Astfel, plățile pentru contractele de finanțare sunt realizate cu prioritate din fonduri europene, iar acest mecanism a dus la întârzieri mari în finalizarea unor proiecte avansate, din cauza neutilizării integrale a fondurilor alocate prin PNRR pentru alte proiecte aflate într-un stadiu mai puțin avansat.

Riscuri asociate și măsuri de urgență

Pentru a evita blocarea implementării proiectului, Ministerul Dezvoltării a solicitat adoptarea unor măsuri legislative care să permită depășirea limitărilor financiare actuale. Printre acestea se numără ajustarea bugetului pentru a include fonduri naționale suplimentare, astfel încât să nu existe riscul întreruperii activității antreprenorilor din cauza întârzierii plăților.

În lipsa unei reglementări care să permită acest tip de flexibilitate financiară, există un risc real de a nu atinge ținta de 110 creșe construite până la termenul impus de PNRR. De asemenea, nefinalizarea acestora ar putea duce la pierderea a 240 de milioane de euro din fonduri europene și la aplicarea de penalități din partea Comisiei Europene.

Schimbări preconizate

Guvernul României propune modificarea Ordonanței de urgență nr. 124/2021 pentru a permite Ministerului Dezvoltării să depășească limitele financiare publice naționale, astfel încât să poată încheia contracte de achiziție publică și să ajusteze prețurile acestora, în special pentru proiectele incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Modificările vizează activități esențiale din componente precum managementul deșeurilor, sănătate, educație și turism, care nu au fost prevăzute inițial în fondurile alocate. Este inclusă și excepția de la aplicarea unor reguli privind contractele de finanțare pentru construcția a 110 creșe. Amânarea acestor modificări ar putea duce la întârzieri semnificative și la pierderea unei sume de 240 milioane de euro din fondurile nerambursabile ale PNRR, cu riscul de penalități din partea Comisiei Europene.

OUG-2