Cum începi o afacere cu mâncarea gătită
De când cu pandemia, când s-au închis restaurantele și localurile, în România s-a dezvoltat o afacere oarecum nouă la noi: aceea cu mâncare gătită în casă, ba și adusă de producător direct la birou sau acasă.
Cateringul, pe scurt. Fie că există un meniu propus de firma care se ocupă cu gătitul, fie că se dau comenzi ferme, lumea pare să fie nu doar mulțumită de chestiune, ci și încântată. Nu se mai cheltuie bani pe tot felul de ingrediente, nu se mai muncește pe la cuhnii, de să te treacă toate nădușelile, nu se mai pierde timpul și așa extrem de limitat și prețios, nu se mai face deranj în bucătăria proprie.
Că e jale mare mai ales după gătit, când trebuie să speli o tonă de vase. Doar cu un clic și o aplicație se rezolvă problema mâncării gătite. Clienții sunt mulțumiți. Dar nici patronii afacerii cu mâncare nu sunt supărați. Deci, să vorbim despre mâncarea gătită ca afacere.
Ce faci ca să aduci mâncarea gătită la ușă
Mai multă, mai puțină, de un fel, de mai multe, după bugetul deținut, dar și după numărul de persoane care trebuie să mănânce. De aceea, poți să comanzi de la o caserolă, la câteva oale. Cei care gătesc, se ocupă și cu livrarea comenzilor la ușă. Nu e o afacere prea mare. Și nici simplă pentru cel care decide să se ocupe cu gătitul și adusul mâncării unde e cerută.
E nevoie să aibă un spațiu autorizat pentru gătit, cât mai multe ingrediente la îndemână ca să se poată acoperi cât mai multe cereri, oameni care se pricep să îmbine gusturi și texturi ca să iasă nu doar ce trebuie, ci ceva delicios și apetisant.
Vorbind mai ca la carte, e nevoie de meniu, de reţetare, de un modul e-commerce pe site, de servicii de logistică, de bună comunicare, de amabilitate, de răbdare. De multe ori, este nevoie și de un nutriționist care să decidă ce număr de calorii trebuie să aibă porțiile. Nu vorbim despre niscaiva evenimente, politice, culturale, nunți, botezuri sau cumetrii, ci despre situațiile cotidiene.
Firme cu specific de mâncare gătită
Sunt firme de catering – deci, dacă vă tentează gătitul acasă ca afacere trebuie să vă faceți propriul trend – care pregătesc și livrează numai preparate românești ori tradiționale. Altele sunt fondate numai pe stilul vegetarian sau vegan. Altele se adresează celor care nu pot să mănânce produse cu gluten, deci au preparate fără gluten.
Altele au specific de bucătărie internațională. Alte firme iau comenzi pentru parastase sau preparate de post. Sunt și dintre acelea care se adresează celor care țin diete. Gama e diversă și diversificabilă. Există oportunități în toate aceste domenii. Ca, desigur, și în altele. Căci, mai sunt și cei care fac și livrează pâine, pizza, produse de patiserie. Gusturile și dorințele sunt diferite, așa cum și oamenii sunt diferiți.
Prețurile sunt de la acceptabile la foarte mari, pe care nu poate să le suporte orice buget. De aceea, sunt foarte cerute ciorbele și supele, tocănițele, musacaua, iahnia, sosurile, ostropelul, pilaful. Unii clienți vor doar să scoată din caserolă și să mănânce, alții decid că e bine să bage la frigider și să încălzească.
Clientelă pentru mâncare gătită
Cine dă comandă de mâncare gătită, cui se adresează firmele de catering? Poate că în primul rând, tinerilor, familii și oameni singuri, deopotrivă, care au timpul tot mai drămuit. Dar au și venituri stabile și peste medie. Căci, în vecii vecilor un pensionar care trage de 1500 de lei lunar nu poate să-și permită să dea comandă de mâncare gătită la firma de catering.
E greu de plătit opt porții de ciorbă cu 60 de lei. Nu mai vorbim despre alte tipuri de mâncare gătită. Poate că se adresează și vârstnicilor cu probleme de deplasare aceste firme de catering. Angajaților din construcții sau din centre comerciale. Nu degeaba spuneam că firmele de catering au obiect diferit de activitate, așa cum au și prețuri diferite, așa cum au și public țintă diferit.
Una e să soliciți cartofi prăjiți sau mici și cu totul altceva diverse delicatese pe bază de carne de vită, să zicem, sau altcumva. Totuși, angajații din corporații și oamenii de afaceri constituie clientela cea mai fidelă și cea mai indicată. Pandemia a redus vizitele la părinți și bunici de unde tinerii făceau, să zic așa, plinul. Un sprijin imens a dispărut. Așa că, se cereau și se impuneau alte oportunități.
Afacerea cu mâncare gătită merge. Și aduce și profit. Bunicel, având în vedere cum sunt vremurile. Cum, necum, omul trebuie să mănânce în fiecare zi. Și, fiecare se pliază pe ce-și permite și pe ce vrea. De aceea, sunt și trebuie să fie firme de catering pentru toate buzunarele și pentru toate gusturile. Căci, da, clientela poate să fie și educată, atentă la ce mănâncă, poate să fie și formată din oameni care chiar trebuie să mănânce ceva la un preț modest.
Mâncarea gătită ca afacere, i-am zis acestui material. Și da, mâncarea gătită este o afacere!