Cum influențează stresul performanța și învățarea? Recomandările psihologilor
La orice vârstă, în orice etapă a vieții, învățăm tot felul de lucruri. Grădiniță, școală, liceu, facultate, job, o mare parte din viața noastră o trăim învățând tot timpul lucruri noi și este nevoie să ne adaptăm permanent la schimbări, iar această acomodare are loc atunci când ne însușim noi achiziții, fie că suntem conștienți sau nu despre aceste lucruri.
Psihologul Iulia Radu explică tot ce este nevoie despre procesul învățării, despre stresul atașat învățării și examenelor și diferențierea dintre stresul productiv și cel toxic. În primul rând, învățarea constă în a forma un model intern despre lumea exterioară. În urma unor experiențe trăite, văzute, auzite și percepute, se construiește o structură pe baza căreia informațiile acumulate se vor folosi în situații viitoare. Aceste informații pot fi comportamentale, cognitive sau emoționale.
De exemplu, atunci când un copil merge prima dată la școală în clasa pregătitoare nu are încă dezvoltate anumite noțiuni cu privire la comportamente sociale potrivite mediului. Fiind expus recurent la mediul școlar, unde este necesar să aibă o conduită (să respecte reguli, să își controleze anumite impulsuri, să se comporte adecvat) el va repeta acest comportament și într-o altă situație nouă viitoare similară (de exemplu, în vizită la cineva necunoscut).
Învățarea este de două tipuri
Conform sursei citate, învățarea este de două tipuri. Primul tip de învățare are loc folosind memoria pentru a înregistra o cantitate de informații. Sunt situații în care se învață pentru un examen o cantitate mare de informații în cinci zile, ca la finalul examenului conținutul să fie uitat nemaiavând utilitate pentru persoana care învață.
În al doilea tip de învățare sunt implicate mai multe componente. Învățarea profundă are loc atunci când este implicată înțelegerea celor învățate. Această înțelegere se întâmplă când există o conexiune între informația proaspătă și alte achiziții deja existente. De exemplu, un copil care are o bicicletă și este pasionat să se plimbe cu ea, poate înțelege mai ușor cum anume funcționează mecanismul ei (din punct de vedere fizic) pentru că îi cunoaște componentele.
Recomandări pentru un proces de învățare eficient și lin:
- Asigurarea somnului. Somnul este parte din procesul învățării, este momentul când creierul aranjează noile achiziții și le întipărește.
- Asocierea conținutului cu ceva relevant și practic pentru a căpăta sens
- Realizarea unei sinteze la finalul parcurgerii unei lecții (din memorie) pentru a întări conexiunile neuronale. Atunci când ne străduim să ne amintim un conținut, se impregnează mai puternic în memorie
- Povestirea/explicarea informațiilor parcurse celor din jur (familie, prieteni)
- Învățarea în grup (cel puțin cu încă o persoană) contribuie la motivație și la facilitarea înțelegerii. Astfel puteți dialoga, povesti, asculta, pune întrebări
- Formarea unor ancore, în special pentru conținut de tip listă sau înșiruiri (ancorele fiind acronime, asocieri). În acest fel este ajutată memoria să facă conexiuni și să găsească conținutul cu ușurință
- Întrebările ajută la reamintirea informațiilor și la activarea curiozității. Pot fi întrebări de verificare puse către propria persoană și întrebări cu privire la aprofundarea unor subiecte
- Împărțirea conținutului în părți mai mici pe perioade lungi de timp. Este recomandat să existe puțin conținut în mai mult timp, decât cantități mari în timp scurt
- Nu în ultimul rând, este extrem de important ca fiecare să exploreze propriile tendințe și pasiuni și în funcție de acestea să decidă care este domeniul în care alocă mai multe resurse
Învățarea este un proces natural care are loc încă de la naștere și continuă pe tot parcursul vieții. Dezvoltarea poate avea loc având emoții pozitive și un stres optim sau poate avea loc sub influența unui stres toxic care poate deveni cronic. Este important să învățăm despre învățare și să ne găsim sensul și plăcerea pentru ceea ce facem!