Cum poți lucra în școli fără studii de specialitate. Ministerul Educației anunță reguli noi pentru obținerea unui post la catedră
Ministerul Educației a introdus recent un set de reguli care deschid noi perspective pentru angajarea în învățământul preuniversitar. O schimbare notabilă este posibilitatea ca persoanele fără studii de specialitate să ocupe posturi de suplinitori în școli, în anumite condiții.
Ministerul Educației anunță cum poți lucra la catedră fără studii superioare
Aceste măsuri vin în contextul eforturilor de a acoperi posturile didactice vacante care au rămas neocupate după finalizarea etapelor de repartizare a personalului calificat.
Ministerul Educației a emis un Ordin, marcat cu numărul 6.170, care reglementează procedurile de angajare pentru posturile rămase libere pe parcursul anului școlar.
Ordinul prevede că, în situații excepționale, posturile didactice vacante sau rezervate care nu au fost ocupate de personal calificat pot fi atribuite, pe termen scurt, persoanelor fără studii corespunzătoare postului. Aceștia vor fi angajați în regim de plată cu ora, prin decizie a directorilor școlilor, pentru o perioadă de maximum 30 de zile.
Pentru a ajunge la catedră, candidații necalificați trebuie să parcurgă două etape de evaluare: o probă scrisă și un interviu. Proba scrisă, care are loc înaintea interviului, este evaluată pe o durată de trei ore.
”(…) În mod excepțional, posturile didactice/catedrele vacante/rezervate rămase neocupate, în lipsa personalului didactic calificat, se atribuie, în regim de plată cu ora, la nivelul unităților de învățământ care au posturi didactice neocupate, prin decizie a directorilor, pe termen scurt, de cel mult 30 de zile, personalului didactic fără studii corespunzătoare postului”, se arată în ordin.
În cadrul acestei probe, candidații trebuie să demonstreze cunoștințe relevante pentru postul dorit, iar nota obținută la această probă reprezintă două treimi din nota finală. Interviul, care contează pentru o treime din nota finală, are rolul de a evalua abilitățile de comunicare și modul în care candidații se raportează la mediul educațional.
Candidații trebuie să obțină cel puțin nota 5 pentru a fi considerați eligibili pentru ocuparea posturilor. În situațiile în care mai mulți candidați obțin medii egale, departajarea se face în funcție de rezultatele obținute la testarea organizată de inspectoratele școlare din județ sau din municipiul București.
Aceste măsuri au fost adoptate pentru a asigura funcționarea școlilor în contextul deficitului de personal calificat, însă ele atrag și critici privind calitatea actului educațional. Ministerul subliniază că aceste angajări sunt temporare și excepționale, menite să asigure continuitatea procesului educațional până la ocuparea posturilor de către profesori calificați.