Cum s-a îndrăgostit Coreea de Sud de un test de personalitate american din al doilea război mondial
Seulul s-a îndrăgostit: o plimbare prin capitala Coreei de Sud scoate la iveală, în mijlocul mării de caractere tradiționale, patru litere ale alfabetului latin care apar iar și iar: MBTI.
Conform CNN (foto), cele patru litere sunt înscrise pe reclame, apar în conversațiile zilnice, prezentate în jocurile pe computer și chiar în listele de redare Spotify. Vorbesc de ele în cafenele cupluri aflate la prima lor întâlnire; dacă vizitezi un ghicitor le poate invoca drept semne de prevestire a viitorului; dacă deschizi o aplicație de întâlniri, aproximativ o treime din profiluri le includ.
MBTI este un test de personalitate, cunoscut oficial sub numele de Indicatorul de tip Myers-Briggs, care împarte oamenii în 16 „tipuri” – fiecăruia cărora i se atribuie trăsături psihologice și un cod de patru litere.
Testul a fost creat de doi americani care l-au văzut ca o modalitate de a potrivi femeile cu locurile de muncă din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. De atunci, a intrat și a ieșit din modă, câștigând popularitate în anii 1990 ca instrument de consiliere în carieră în colegii și birouri.
Dar cea mai recentă creștere a popularității este în rândul tinerilor sud-coreeni, pentru care cunoașterea tipului tău MBTI a devenit cea mai recentă nebunie – mai ales când vine vorba de întâlniri.
În loc să-și piardă timpul cu modalități mai tradiționale de a găsi un partener, unii din tânăra generație, mai ales în vârstă de 20 și 30 de ani, folosesc MBTI pentru a urma ori a exclude personalitățile considerate incompatibile.
Speed dating
Abordarea MBTI în cadrul întâlnirilor face apel la caracterul practic al „Generației MZ” (o combinație de Millennials și Generația Z), potrivit Lim Myoung-ho, profesor de psihologie la Universitatea Dankook.
„În această societate, dacă știi tipul care ți se potrivește cu mult înainte, acesta este considerat mai eficient”, a spus Lim.
De aceea, Lee Da-hyun, o studentă universitară în vârstă de 23 de ani din Seul, spune mereu oamenilor tipul ei de MBTI înainte de a-i întâlni pentru prima dată.
„Nu trebuie să continui și să explic despre mine. Pot să economisesc timp spunând că sunt ENFP („energic și prietenos”), iar ei pot înțelege ce fel de persoană sunt”, a spus Lee. „Toată lumea își cunoaște tipul și personalitatea, în zilele noastre.”
Experiențele lui Lee nu au făcut decât să-i întărească credința în sistem. Tipul iubitului ei se presupune că este compatibil cu al ei – și „suntem împreună de peste 1.000 de zile, așa că aceasta este dovada că aceste tipuri sunt bune unul pentru celălalt”, a spus ea.
Dar nu toată lumea este convinsă. Unii experți se întreabă dacă generația mai tânără trece cu vederea parteneri eligibili în speranța greșită de a-și găsi fericirea pentru totdeauna într-o combinație evazivă de patru litere.
Cineva ca tine
Katharine Cook Briggs (mama) și Isabel Briggs Myers (fiica) au creat indicatorii – bazați pe teoriile psihologului elvețian Carl Jung – în anii 1940, când femeile au fost pentru prima dată încurajate să accepte locuri de muncă în industrie libere pentru a suplini forța de muncă masculină,trimisă la război.
Testul presupune că fiecare persoană înclină fie spre extroversie, fie spre introversie; simțire sau intuiție; gândire sau simțire; judecată sau percepție.
Fiecare dintre aceste „preferințe” este reprezentată de o literă, iar diferitele combinații ale acestor patru litere fac un total de 16 tipuri de personalitate.
Simplitatea relativă a testului face parte din atractivitatea sa în timp. În anii 1980, MBTI a devenit omniprezent în lumea corporativă occidentală, unde a fost adesea folosit în deciziile de angajare și cursuri de dezvoltare managerială.
Dar de atunci, scepticismul cu privire la meritele științifice ale testului a dus la declinul popularității sale.
Mulți psihologi au pus la îndoială metodologia acesteia, spunând că nu există dovezi suficiente pentru a susține afirmațiile și inconsecvențele în rezultatele sale. Faceți testul în două momente diferite și puteți obține două rezultate diferite, spun ei.
„Este ușor de utilizat… dar există și o eroare de suprageneralizare sau fixare”, a spus profesorul de psihologie Lim.
Alți critici subliniază că Briggs și Myers nu aveau o pregătire formală în psihologie; că trăsăturile umane există pe un spectru mult mai complex decât binarele pe care le desenează testul; și că „tipul” alocat ar putea influența comportamentul și alegerile unei persoane, făcându-l o profeție auto-împlinită.
„Deși testul pare să măsoare mai multe trăsături comune de personalitate, tiparele datelor nu sugerează că există motive să credem că există 16 tipuri unice de personalitate”, a scris David J. Pittenger, profesor de psihologie la Universitatea Marshall, în o lucrare din 1993.
„Luat în ansamblu, MBTI aduce puține contribuții practice sau teoretice unice la înțelegerea comportamentului”.
Un anumit tip
Cu toate acestea, tinerii sud-coreeni par dispuși să ignore defectele testului, pe moment. La urma urmei, nu este prima dată când procedează astfel.
La începutul anilor 2000, mulți sud-coreeni au îmbrățișat o tendință care susținea că tipul de sânge era corelat cu trăsăturile de personalitate și, prin urmare, compatibilitatea romantică – indivizii de tip O, de exemplu, se presupune că erau mai extroverți.
Și companiile s-au grăbit lanseze produse cu tematică MBTI, de la jocuri pe computer la bere și vacanțe.
Există simulatorul de jocuri pe computer „MBTI Blind Date”, care permite jucătorilor să discute cu personaje care reprezintă fiecare dintre cele 16 tipuri de personalitate, pentru a le evalua compatibilitatea și multe jocuri similare.
S-a lansat în iunie și a fost descărcat de 1,2 milioane de ori în prima săptămână, potrivit dezvoltatorului său Thinkflow.
„Este ca o simulare a unei întâlniri, astfel încât cineva poate reduce probabilitatea de eșec puțin mai mult sau poate face o relație mai eficientă”, a spus CEO-ul Thinkflow, Lee Su-ji.
Apoi este compania de turism Paradise Group, care oferă recomandări de vacanță în funcție de tipul tău MBTI; sau Jeju Beer Company care a lansat o serie de cutii decorate cu codurile de litere ale celor 16 tipuri de personalitate.
Spre îngrijorarea unora, MBTI își găsește chiar drumul înapoi la locul de muncă.
O scanare a unui site web coreean de recrutare de locuri de muncă arată zeci de listări care caută candidați de anumite tipuri MBTI; un rol de marketing, de exemplu, solicită tipuri de ENFP, despre care se crede că sunt „entuziaști și inovatori”.
Tineri dezamăgiți
Nu doar validitatea științifică a MBTI este cea care îi interesează pe observatori, ci și ceea ce poate sugera această tendință bruscă despre tinerii care participă la el.
Creșterea MBTI în ultimii doi până la trei ani a coincis cu pandemia de Covid-19, a spus profesorul Lim. O parte a atracției s-a aflat în psihologia de grup, deoarece oamenii s-au liniștit să se poată clasifica alături de ceilalți.
„Oamenii au devenit probabil mai anxioși, așa că au nevoie de un loc pe care să se poată sprijini din punct de vedere psihologic”, a spus Lim. „În mod clar, oamenii se simt mai puțin anxioși atunci când sunt uniți într-un grup”.
Chiar și fără coronavirus, tinerii coreeni au multe de care să fie îngrijorați. O piață a forței de muncă hiper-competitivă, ratele de creștere a șomajului, prețurile vertiginoase ale locuințelor și culturile toxice la locul de muncă sunt adesea învinuite pentru crearea unei generații de tineri nemulțumiți cu o viziune pesimistă asupra viitorului lor.
La începutul anilor 2010, generația MZ era denumită în mod popular generația „n-po” – o referire la câți au ales să renunțe la lucruri la n-lea grad, renunțând la căsătorie, copii, proprietatea casei și prieteniile personale.
Cei care sunt dispuși să se alăture cursei sociale au adesea prea puțin timp sau răbdare pentru întâlniri – aici, pentru unii, este locul unde intervine MBTI.
Yoon Ji-hye, student universitar din Seul, nu vede „necesitatea de a investi mult timp” în întâlnirea cu cineva al cărui persoanei tip nu i se potrivește.
„Nu simt că sunt compatibil cu un tip T („analitic și logic”), în timp ce sunt destul de potrivit cu tipurile ESFP („prietenos, jucăuș și adaptabil”)”, a spus Yoon, un autoproclamat ENFP.
Dragostea e peste tot
Cu toate acestea, mulți experți spun că este nesănătos să punem prea mult accent pe rezultatul MBTI al cuiva – fie că este vorba despre întâlniri, prietenie sau muncă.
Profesorul Lim a avertizat că oamenii pot „da cu ușurință răspunsuri false în acest test” și că folosirea lui ca instrument pentru a „evita (sau exclude) pe cineva… este împotriva intenției creatorului original”.
Myers și Briggs au sperat că munca lor ar putea ajuta oamenii să înțeleagă și să aprecieze mai bine diferențele dintre ei, a spus Lim.
Chiar și The Myers-Briggs Company, editorul testului oficial MBTI, a cerut precauție.
Cameron Nott, psiholog și directorul general al companiei pentru Asia-Pacific, a declarat că compania este „foarte mulțumită” de popularitatea testului în Coreea de Sud – dar a adăugat că „nu ar fi potrivit să îl folosim pentru a încerca să identifice un partener compatibil. .”
„În timp ce întâlnirea cu cineva care are preferințe similare de personalitate poate avea beneficiile sale, cu toții am auzit de expresia „opușii se atrag”. Deci, excluderea unui potențial partener din cauza unui alt tip de personalitate MBTI, s-ar putea ca cineva să piardă o relație interesantă cu o persoană minunată”, a spus Nott.
Dacă tinerii sud-coreeni sunt gata să țină seama de astfel de sfaturi, este o altă chestiune.
„Consider personalitatea mai importantă decât aparențele (într-o relație)”, a spus studentul Yoon. „Nu cred că voi încerca să întâlnesc pe cineva al cărui tip nu este compatibil cu al meu”.