Cum se construiește primul tunel forat de autostradă din România: imagini spectaculoase
Tunelul Momaia, situat în județul Argeș, este considerat cea mai complexă lucrare de autostradă aflată în desfășurare în România. Acesta nu doar că reprezintă primul tunel forat de autostradă din țară, dar aduce și o metodă inovativă de execuție, diferită de tehnologiile folosite în alte proiecte de infrastructură rutieră și feroviară.
Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș, care măsoară aproximativ 9,8 km, este primul lot al autostrăzii A1 Sibiu – Pitești care traversează o zonă montană de dealuri, unde lucrările sunt provocatoare și complexe. Acestea includ viaducte, poduri, consolidări de versanți și, desigur, tunelul forat Momaia. Acesta din urmă se întinde pe aproape 1,35 km și include două galerii separate, „Alina” și „Daniela”, cu scopul de a asigura o conexiune sigură și eficientă între cele două părți ale autostrăzii.
Tehnologia NATM: Foraj tradițional, dar eficient
Spre deosebire de alte proiecte de infrastructură în care sunt folosite mașinării sofisticate cu cap de freză (Tunnel Boring Machine – TBM), „Tunelul Momaia” este forat printr-o tehnologie clasică, mai puțin cunoscută, denumită NATM (New Austrian Tunneling Method). Aceasta presupune excavarea secvențială a tunelului, urmată de ranforsarea pereților cu beton și plasă de metal pentru stabilitatea structurilor de rocă. Acest tip de tehnologie permite un control mai mare asupra stabilității tunelului și este adaptabilă diverselor condiții geologice întâlnite pe traseul autostrăzii.
Constructorul austriac Porr, care lucrează pe acest proiect din toamna anului 2023, a început deja lucrările de foraj și stabilizare a pereților. În momentul de față, în galeria „Alina” au fost forate 1.023 metri din cei 1.342 necesari, iar în galeria „Daniela” s-au excavat 1.190 metri din totalul de 1.350 metri. De asemenea, lucrările de căptușire cu beton au început deja, cu aproape 300 de metri căptușiți în galeria „Daniela”.
Termenul de finalizare: ambițios, dar posibil
Deși termenul oficial pentru finalizarea secțiunii 4 din A1 Sibiu – Pitești este martie 2027, constructorul pare să fie pe drumul cel bun pentru o finalizare mult mai devreme. Conform estimărilor recente, lucrările au depășit deja 57% din stadiul fizic, iar asociațiile de specialitate, precum Asociația Pro Infrastructura, consideră că o inaugurare în 2025 ar fi un adevărat record pentru acest proiect. Aceasta ar reprezenta o „minune” având în vedere complexitatea lucrărilor și progresul deja înregistrat.
Un proiect de importanță strategică
Odată finalizat, „Tunelul Momaia” va fi o realizare majoră nu doar pentru infrastructura rutieră din România, dar și pentru economia națională, conectând mai rapid regiunile vestice cu cele din sudul țării. Pe lângă cele două galerii principale, proiectul include și trei conexiuni între acestea, dintre care două pietonale și una vehiculară, pentru a asigura siguranța în caz de urgență.