Cum se pregătește Banca Transilvania să fure clienții Revolut
Salt Bank, entitate provenită din relansarea Idea Bank și deținută 100% de Banca Transilvania, va lansa în curând investițiile pe piețele externe, în principal în ETF-uri.
Este o nouă replicare a modelului Revolut, după lansarea contului multicurrency.
În această vară s-a aflat că Revolut a strâns peste 4 milioane de clienți activi în România de la lansarea sa din 2021. Start-upul Revolut a pornit cu o ofertă imposibil de refuzat pentru clienții locali, fapt ce a dus și la expansiunea sa rapidă.
Avantajele Revolut erau un curs semnificativ mai avantajos decât la casele de schimb bancare și mult mai avantajos decât soluțiile de transfer folosite de căpșunarii români până atunci (Western Union, de pildă), dobânzile oferite mai recent la conturile curente erau peste contraoferta băncilor în multe cazuri, posibilitatea de a deține mai multe conturi în mai multe valute era tentantă (până la 36 în prezent), investiții în acțiuni, metale prețioase și crypto (cu sau fără comision, în funcție de tipul de abonament) aduceau un avantaj competitiv important.
În plus, în primii ani de la lansare, Revolut era tentant și pentru că era inaccesibil ANAF, aspect rezolvat azi prin lansarea IBAN-urilor de România, Revolut devenind practic o bancă locală.
Salt Bank copiază la indigo modelul Revolut
Lansată ca o bancă digitală ambițioasă, Salt Bank este deținută 100% de Banca Transilvania după preluarea Idea Bank, o bancă poloneză ce cumpărase inițial RIB (Romanian International Bank).
Salt Bank oferă servicii de retail din aprilie 2024, când s-a lansat cu o campanie ingenioasă de marketing, primii clienți devenind totodată membri fondatori, cu câteva avantaje pe viață (call center dedicat, carduri Mastercard Premium cu asigurare de călătorie inclusă, etc).
Totodată aceștia au primit un număr de 5 puncte convertibile în bani sau acțiuni la un moment dat, puncte ce puteau fi multiplicate prin atragerea de noi utilizatori (un nou utilizator=1 punct nou).
În prezent 1 punct de fondator valorează aproximativ 57 lei (există un algoritm ce crește valoarea punctelor odată cu creșterea numărului de clenți ai băncii) iar la întâlnirea cu utilizatorii Salt din București de la sfârșitul luniii trecute, conducerea băncii a anunțat că la finalul lunii martie 2025 deținătorii punctelor vor putea opta pentru conversia lor în bani sau în acțiuni Salt Bank la valoarea nominală (0,1 lei), acțiuni care vor putea fi valorificate apoi la listarea băncii la BVB, eveniment preconizat în următorii 4 ani, după intrarea băncii pe profit.
Cum este replicat modelul Revolut? În primul rând, avem cointeresarea clienților vechi pentru a atrage clienți noi. Revolut folosea stimulente financiare (între 150-250 lei primea cel care convingea un prieten să devină client), Salt Bank a folosit inițial un punct Salt și postura de membru fondator, apoi doar un singur punct, iar în prezent se oferă atât punctul, cât și cashback de 5% pentru o lună, atât pentru noul client, cât și pentru cel care face invitația acceptată.
În al doilea rând, avem cursul de schimb foarte avantajos, chiar ușor mai avantajos decât în cazul Revolut. De exemplu, cu 100 de lei poți cumpăra în aplicația Revolut 21,28 dolari (curs valabil în data de 12 noiembrie, ora 10.50) și 19,95 euro în vreme ce în aplicația Salt Bank cu 100 lei se poate cumpăra 20,07 euro și 21,33 dolari. Modelul Salt presupune un singur cont curent multicurrency (un singur IBAN), cu 17 valute atașate.
Salt Bank oferă o dobândă de 3% pentru banii plasați în conturile curente, spre deosebire de Revolut care plătește doar 2,5% pentru conturile de economii.
La întâlnirea cu utilizatorii Salt Bank din București din 31 octombrie, conducerea Salt Bank a anunțat că vor fi lansate produse de investiții noi (în prezent Salt Bank oferă posibilitatea plasării banilor doar în câteva fonduri mutuale gestionate de divizia de asset mangement a Băncii Transilvania), accentul fiiind pus pe EFT-urile din străinătate.
În acest fel, Salt Bank reușește să copieze aproape integral modelul Revolut (are curs mai avantajos, dobândă mai bună pentru conturile de economii, va avea și investiții externe și, în curând, va veni și cu o ofertă de credite așa cum are și Revolut, cum au afirmat reprezentanții băncii).
O competiție tot mai dură pe nișa băncilor digitale
În condițiile în care Revolut și-a pierdut avantajele… fiscale (e la fel de controlabil de ANAF ca orice bancă locală), iar Salt Bank arată că poate oferi produse similare la costuri mai mici, competiția se va accelera în viitor, la fel migrația clienților dintre cele două entități (în primele 100 de zile de la lansare, Salt Bank reușise să atragă, de altfel, 250.000 de clienți).
Asistăm deci la un duel tot mai încins care a început să facă deja victime colaterale. Raiffeisen Digital Bank, o entitate bancară separată de Raiffeisen Bank care își propusese să concureze la rândul său Revolut din postura de bancă digitală și care derula campanii agresive în 2023, a anunțat recent că va părăsi piața românească, urmând să se concentreze pe cea din Polonia.