Cum se schimbă piața auto. Dieselul și benzina pierd teren, pe fondul avansului înmatriculării de mașini electrice și hibride
Cota mașinilor diesel pe piața mașinilor noi din UE a scăzut la 20%, cu 10 puncte procentuale mai puțin decât situația de acum un an, arată datele ACEA. Același procent a fost piedut și de mașinile pe benzină, de la 52% din piață, la 42%. În acest context, hibridele au aproape 27% din piață, iar mașinile pur-electrice au ajuns la 7,5%.
Cota de piață a dieselului a coborât ajuns în T2 la doar 20,4%, față de 29,4% acum un an. Concret s-au vândut în Uniune 1,16 milioane de mașini pe motorină în șase luni, cu 100.000 mai puțin decât anul trecut. În România, au fost înmatriculate 9.000, scădere de 37% față de prima parte din 2020.
Germania este cea mai mare piață pentru mașini diesel: 314.000 unități, în timp ce Franța și Italia au depășit fiecare 210.000. Cea mai mare scădere procentuală a fost în Olanda, 43%, iar în câteva țări înmatriculările au crescut, două fiind statele unde avansul a fost mai mare de 30%: Bulgaria și Estonia.
În UE s-au vândut anul trecut cu 32% mai puține mașini diesel decât în 2019, ceea ce înseamnă 2,77 milioane, față de 4,1 milioane.
Mașinile pe benzină
Ponderea lor a ajuns la 41,8% dintre mașinile noi vândute între aprilie și iunie, față de o cotă de 51,9% în perioada similară din 2020.
Astfel, s-au vândut în UE 2,24 milioane de mașini pe benzină în primele șase luni, iar cele mai mari piețe sunt Germania (536.000), Franța (390.000), Italia (285.000). În România s-au înmatriculat aproape 19.000 de mașini, în scădere cu 34%. Două piețe au avut creșteri de peste 40%: Croația și Grecia, iar cel mai mare declin a fost în Lituania (37%).
A doua piață europeană pentru mașini pe benzină este Marea Britanie, cu 442.000 unități, avans de 13%.
Mașinile 100% electrice
Electricele atins o cotă de piață de 7,5% trimestrul trecut, iar la șase luni totalul în UE a fost de 356.000 unități, ceea ce înseamnă mai mult decât dublu față de primul semestru din 2020. Germania a înmatriculat 148.000 de modele, iar Franța 72.000.
În primele șase luni alte câteva țări au afișat cifre foarte bune: Italia (30.000), Suedia (22.000), Olanda (16.000), Austria (15.000). În România datele oficiale arată 874 de mașini, creștere de 46%. Datorită programului Rabla Plus cifrele din partea a doua a anului ar putea crește.
Două țări non-UE afișează cifre mari la acest capitol: Marea Britanie (73.000) și Norvegia (48.000). În ceea ce privește mașinile hibride plug-in, totalul a fost de 445.000 de unități, de peste trei ori mai multe decât în 2020.
În fine, mașinile hibride au stabilit un nou record: peste un milion de unități în prima parte a lui 2021, cu Italia cea mai mare piață, cu 242.000 de modele.