Cum sunt forțați românii să își cheltuie banii în excursii externe
Contribuția călătoriilor turistice în deficitul de cont curent ocupă locul doi după deficitul realizat în urma comerțului cu bunuri.
Potrivit unui raport BNR pe primele 8 luni ale anului 2024, deficitul contului curent a fost de 17,8 miliarde euro, cea mai mare contribuție având-o comerțul cu bunuri (-20,6 miliarde euro) și călătoriile turistice (-2,6 miliarde euro, față de -2,4 miliarde euro în perioada similară din 2023).
Că România nu prea mai produce și se bazează exclusiv pe importuri, chiar și în domeniile în care altă dată era exportator recunoscut, este de domeniul evidenței. Faptul că și turismul extern a ajuns să rupă o halcă destul de mare din deficitul de cont curent ar trebui privit mai atent pentru că în acest caz vina o poartă și oferta.
Recent, Tarom a ieșit cu o promoție interesantă pentru biletele de avion pe rutele interne. E vorba de bilete la prețuri speciale doar în perioada 14 -16 octombrie 2024, iar perioada de călătorie începe din 11 noiembrie 2024.
Tarifele pentru o călătorie dus pornesc de la 47 euro pentru bilete achiziționate între București și Baia Mare, Cluj-Napoca, Iași, Oradea, Satu Mare, Suceava și Timișoara și de la 23 euro dinspre destinațiile interne spre București. Similar, tarifele pentru o călătorie dus-întors încep de la 69 euro pentru bilete achiziționate către/dinspre București din/către Baia Mare, Cluj-Napoca, Iași, Oradea, Satu Mare, Suceava și Timișoara. Tariful include taxele, un bagaj de mână de 8 kg și check-in gratuit.
Lăsând la o parte faptul că Tarom nu a reușit să aibă încă o aplicație mobilă care să funcționeze decent, tarife de 350 lei/persoană sună interesant, mai ales când ai de gând să cumperi bilete și în weekend când prețurile sunt de regulă mai mari la toți operatorii.
Nu la fel de interesant precum o călătorie București-Budapesta (cel mai vizitat oraș din Europa Centrală, peste Praga de altfel), un bilet la Wizz Air dus-întors pornind de la 235 lei în noiembrie. Sau una București-Malta, cu bilete de la 370 lei.
Sigur, aceste prețuri sunt pentru anumite zile iar în restul timpului tarifele sunt sensibil mai mari dar și promoția Tarom nu ține decât 3 zile și apoi se revine la prețurile de listă care costă cu peste 100 de euro mai mult decât prețurile din promoție pentru o călătorie dus-întors.
De ce ar merge românii să viziteze Oradea, Iași, Suceava, Cluj dacă transportul cu avionul e mai scump decât pentru Italia, Ungaria, Malta, Cipru, etc? Să remarcăm că toate aceste deținații europene sunt acoperite de low cost-uri în vreme ce Wizz Air și Ryanair, cele mai mari companii pe acest segment care operează pe plan local, nu mai au curse interne în ofertă (dispariția Blue Air a contribuit la acest deznodământ)
Spre Budapesta poți zbura din România din București, Târgu Mureș și Brașov cu Wizz Air dar nu și spre Oradea, cel mai frumos oraș din România pentru mulți, pentru care nu există decât cursele aeriene cu Tarom, semnificativ mai scumpe fiind vorba de o companie de linie, sau cele cu trenul, comparabile ca preț cu low costurile aviatice (dacă nu cumpărați locuri la cușeta) dar cu o durată medie de peste 13 ore.
Așa că ce ar putea determina un român în căutare de vacanțe inedite să aleagă Oradea în detrimentul Budapestei de pildă? Voucherele de vacanță?
Dincolo de faptul că nu toate hotelurile le acceptă iar cele care le acceptă au deja tarife piperate, costul drumului rămâne principala problemă aici, raportul dintre preț și beneficii avantajând în continuare destinațiile acoperite de ofertele low cost.
Poate că o parte dintre cei care nu au văzut Oradea dar au fost de câteva ori în Budapesta vor considera binevenită oferta Tarom și vor pleca în prima vacanță disponibilă spre Oradea (sau Iași, Suceava, etc) dar nu poate fi suficient pentru a transforma deficitul de 2,6 miliarde euro din călătorii turistice din primele 8 luni ale anului în excedent sau măcar pentru diminuarea semnificativă a acestuia.
Pentru asta ar trebui fie ca autoritățile să găsească pârghiile necesare în negocierile cu operatorii low cost care operează curse din România pentru ca destinațiile interne să fie reintroduse, fie ca Tarom să își permanentizeze promoțiile pentru cursele interne. Oricum, la prețurile inițiale, multe locuri rămân goale la aceste curse așa că de ce nu s-ar schimba și politica Tarom față de zborurile interne?
Să ținem cont că o scădere a marjei de profit a Tarom pentru biletele vândute la cursele interne e compensată de încasările mai mari ale hotelurilor și restaurantelor care vor beneficia de un aflux sporit de turiști români iar per total statul va câștiga mai mult din TVA-ul aferent acestor servicii decât din cel corespunzător vânzării de bilete de avion la prețuri mai mari.