Cum sunt înșelați pasagerii companiilor aeriene low cost: Avertismentul unui pilot român despre încălcarea drepturilor călătorilor

Publicat: 16 sept. 2024, 18:30, de Autor: Vlad Stefan Orjan, în Transporturi , ? cititori
Cum sunt înșelați pasagerii companiilor aeriene low cost: Avertismentul unui pilot român despre încălcarea drepturilor călătorilor

Pasagerii care aleg să zboare cu companii aeriene low cost sunt adesea înșelați și li se încalcă drepturile, avertizează pilotul român Cezar Osiceanu. Acesta atrage atenția că nu doar călătorii sunt afectați de practicile companiilor aeriene, ci și personalul de bord.

Osiceanu susține că pasagerii se confruntă frecvent cu situații precum suprarezervarea locurilor(overbooking), ceea ce duce la refuzul îmbarcării, chiar dacă au bilete confirmate și plătite. „Oamenii sunt descurajați să facă plângeri sau să ceară rambursarea banilor, fiind puși să apeleze numere de telefon la care nu răspunde nimeni sau sunt redirecționați către roboți telefonici cu suprataxe mari”, explică pilotul pentru Newsweek.

Lipsa drepturilor și overbooking-ul

Pilotul denunță o practică frecventă a companiilor low cost de a vinde mai multe bilete decât capacitatea avionului, ceea ce duce la scandaluri la porțile de îmbarcare. „Nimeni nu ar vrea să fie în pielea unui pasager cu bilet achitat și confirmat care rămâne la sol din cauza suprarezervării”, subliniază Osiceanu.

În plus, companiile low cost taie căile de comunicare cu pasagerii, eliminând posibilitatea de a face reclamații telefonice sau oferind alternative inadecvate, precum oferirea unui alt bilet pentru o altă dată sau rută, în loc de rambursarea banilor.

Confort minimizat și costuri maximizate

Un alt aspect criticat de Osiceanu este confortul minim al pasagerilor. El oferă exemplul companiei Wizz Air, care a lansat recent o cursă Londra-Jeddah, de opt ore, folosind aeronave configurate „low cost”, cu spații minime între scaune și scaune fixe care nu permit reglarea spătarului. „Imaginați-vă să stați ore în șir pe scaune tari, fără posibilitatea de a vă întinde picioarele sau de a vă relaxa coloana”, comentează pilotul.

Pilotul mai atrage atenția că prețurile pentru servicii de bază, cum ar fi apa, sunt extrem de ridicate la bordul avioanelor low cost, menționând că o sticluță de apă de 250 ml poate costa până la 5 euro.

Probleme pentru personalul de bord și siguranța zborului

Osiceanu evidențiază și condițiile dificile de muncă ale personalului aerian. Piloții sunt nevoiți să consume sandvișuri care nu sunt păstrate în condiții corespunzătoare, în loc de mesele calde prevăzute de lege. „Companiile aeriene elimină bucătăriile de la bord pentru a face loc mai multor scaune, punând astfel în pericol sănătatea și siguranța personalului”, explică acesta.

Mai mult, Osiceanu avertizează că densitatea mare de scaune din avioanele low cost afectează performanțele acestora și crește consumul de combustibil, iar autoritățile aeronautice intervin de obicei doar după producerea unor catastrofe.

Nevoia de protecție a pasagerilor

Pilotul subliniază necesitatea unui cadru legal mai strict care să protejeze drepturile pasagerilor și propune înființarea unui ONG care să apere aceste drepturi. De asemenea, el menționează că site-ul INFOCONS oferă informații despre drepturile pasagerilor, dar acestea sunt adesea insuficiente pentru a contracara abuzurile companiilor aeriene.

În concluzie, Cezar Osiceanu avertizează că paradigma primordială în aviație s-a schimbat de la „Siguranță înainte de toate” la „Banul primează”, cu pasagerii și personalul aerian devenind primele victime ale acestei schimbări.