Cum vrea Guvernul să acopere gaura bugetară: salarii înghețate, achiziții blocate, fără pensionari angajați
Păstrarea salariilor bugetarilor puțin peste nivelul anului trecut sau blocarea unor achiziții ori închirieri de bunuri sunt câteva dintre principalele măsuri pe care vrea să le ia Guvernul pentru a acoperi din gaura bugetară, estimată la 20 de miliarde de lei de ministrul Finanțelor.
Inclusiv angajările sunt blocate în mai multe situații iar pensionarii nu vor mai putea lucra la stat și vor trebui să renunțe la încasarea pensiei, dacă vor să rămână în administrație.
Conform unei Ordonanțe de Urgență aflate în lucru, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare, astfel încât cheltuielile de personal efectuate în anul 2023, să nu depășească nivelul plăților din anul 2022 exclusiv sumele aferente titlurilor executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, majorate cu 5%.
Excepție se face doar „n cazuri temeinic justificate”.
Prevederile nu se aplică în cazul instituțiilor publice nou-înființate în anul 2023, care nu rezultă din reorganizarea altor instituții deja existente.
Achiziții suspendate
Conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare, astfel încât cheltuielile cu bunurile și serviciile efectuate în anul 2023 să nu depășească prevederile bugetare aferente anului 2022.
De la data intrării în vigoare a prevederilor noii ordonanțe de urgență, autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, inclusiv activităților finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea de:
a) autoturisme;
b) mobilier și aparatură birotică.
Asigurarea necesităților de astfel de bunuri se va putea face numai prin redistribuiri din cadrul aceleiași instituții sau de la alte instituții publice.
Fac excepție:
a) autoritățile și instituțiile publice nou-înființate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, numai în primul an de funcționare, dacă acestea nu provin din restructurarea și/sau reorganizarea altor instituții publice, deja existente;
b) obiectivele de investiții cu punere în funcțiune după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cu condiția ca în devizul general al lucrării acestea să fi fost prevăzute ca primă dotare;
Achizițiile publice aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a noii ordonanțe de urgență se vor definitiva pe baza prevederilor legale în vigoare la data inițierii procedurilor respective, numai în condițiile în care autoritatea contractantă a transmis deja, până la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, spre publicare anunțul sau invitația de participare.
Angajări suspendate
În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din:
a) instituțiile și autoritățile publice;
b) instituțiile publice locale
Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor sau, după caz, proba practică, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.
Prin derogare, funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.
Fără pensionari angajați la stat
Începând cu data intrării în vigoare a noii Ordonanțe nu se va mai putea cumula cu veniturile realizate la stat.
Prevederile sunt aplicabile persoanelor care:
a) la data intrării în vigoare a prezentului articol sunt pensionari cumularzi;
b) după data intrării în vigoare a prezentului articol devin pensionari cumularzi.
Pensionarii care desfășoară activități profesionale pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire în funcție au obligația ca, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, să își exprime în scris opțiunea între suspendarea plății pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcție.
Neîndeplinirea obligației privind exprimarea opțiunii constituie cauză de încetare de drept a raporturilor de muncă stabilite în baza contractului individual de muncă sau a actului de numire în funcție, precum și a raporturilor de serviciu.
Prevederile nu se aplică persoanelor care ocupă funcții didactice de predare din unitățile de învățământ și funcții de specialitate medico-sanitară din unitățile sanitare.
Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător și beneficiarilor de pensii de serviciu și pensii militare stabilite prin legi speciale.