Curtea de Conturi a României confirmă managementul dezastruos de la SN Radiocomunicații SA al tandemului Brad-Murguleț

Publicat: 31 mart. 2021, 10:10, de Ion Teleanu, în News , ? cititori
Curtea de Conturi a României confirmă managementul dezastruos de la SN Radiocomunicații SA al tandemului Brad-Murguleț
Eugen Brad si Marian Murgulet

Ministrul USR al Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ciprian Sergiu Teleman, este la un pas să cadă în capcana întinsă de cei doi vătafi ai Societății Naționale Radiocomunicații SA – directorul general Eugen Brad și președintele consiliului de administrație Marian Murguleț.

Practic, după a ce fost plimbat ca pe moaște de cei doi prin ograda de la Radiocomunicații, Sergiu Teleman a mai fost și tămâiat și îmbrobodit de aceștia că, vezi Doamne, societatea merge perfect și ei trebuie să mai rămână încă patru ani la butoane, deși realitatea este cu totul alta.

„SN Radiocomunicații SA a plătit peste 3,4 milioane de lei pe două licențe comerciale multiplex UHF fără ca să utilizeze aceste licențe”

Numai că la SN Radiocomunicații este ca la Radio Erevan, adică nu merge bine, ci este este pe punctul de a fi  îngropată, iar raportul Curții de Conturi a României dat publicității recent că demonstrează tandemul Brad-Murguleț a manageriat prost societatea. 

În raportul Curții de Conturi cu privire la situația pe anul 2019 se menționează că Societatea Națională de Radiocomunicații (SNR), operatorul național care transmite posturile publice de radio si televiziune, a plătit peste 3,4 milioane de lei pe două licențe comerciale multiplex UHF (n.a prin care ar fi urmat să fie transmise posturi TV comerciale), fără ca să utilizeze aceste licențe și, implicit, fără să realizeze venituri.

„Constatări: alocarea sumei de 3.431,4 mii lei pentru achiziția a două licențe comerciale multiplex UHF, sumă plătită către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), fără ca entitatea să utilizeze aceste licențe și, implicit, fără să realizeze venituri. Din documentele prezentate de entitate s-a constatat faptul că Studiul tehnico-economic privind proiectul DVB-T2 cu implementarea licențelor a fost efectuat după momentul achiziției acestora”, se arată în raportul Curții de Conturi care a vizat printre altele legalitatea realizării veniturilor și efectuării cheltuielilor de către SNR în perioada 2018-2019.

Mai mult, „din documentele prezentate de entitate s-a constatat faptul că studiul tehnico-economic privind proiectul DVB-T2 cu implementarea licențelor a fost efectuat după momentul achiziției acestora”. 

Totodată, experții Curții de Conturi au recomandat SNR efectuarea unei analize în vederea identificării cauzelor pentru care licențele Multiplex UHF au fost achiziționate, dar nu au fost implementate, stabilirea întinderii prejudiciului adus entității prin achiziția, neutilizarea și plata celor două licențe și dispunerea recuperării acestuia, inclusiv a beneficiilor nerealizate, dacă este cazul. 

ANCOM: „Cele două licențe comerciale au fost retrase la cererea SNR”

Recent, vicepreședintele ANCOM, Bogdan Iana, a precizat pentru HotNews.ro că „Cele două licențe comerciale au fost retrase la cererea SNR în 5 decembrie 2019. Motive? Nu aveau instalat niciun emițător, plăteau către ANCOM un tarif de spectru de 150.000 de euro pe an pentru fiecare din cele 2 MUX-uri comerciale și riscau o nouă amendă”. 

Potrivit vicepreședintelui ANCOM, „obligațiile pentru SNR erau următoarele: ‘pentru MUX-ul free to air trebuia acoperită 80% din populație. Pentru celelalte două MUX-uri (n.a comerciale) trebuiau instalate minim 36 de emițătoare pentru fiecare în parte. Pentru nerespectarea obligațiilor de acoperire, au fost amendați pe 14.03.2018 cu 15.000 de lei pentru MUX-ul free to air și cu câte 35.000 de lei pentru celelalte două. În total 85.000 de lei. Licențele pentru cele doua MUX-uri comerciale au fost retrase pe 05.12.2019. Retragerea a fost la cererea SNR. Nu aveau instalat niciun emițător pentru cele doua MUX-uri. Plăteau către ANCOM un tarif de spectru de 150.000 de euro pe an pentru fiecare din cele 2 MUX-uri comerciale și riscau o nouă amendă”.

Eșecul televiziunii digitale

De asemenea, auditorii de conturi au mai constatat că „Televiziunea digitală terestră ar fi trebuit să fie o alternativă la rețelele de televiziune prin cablu și satelit, însă modul defectuos în care au decurs lucrurile în România, de la strategiile guvernamentale până la managementul defectuos al SNR a transformat întregul proces de tranziție de la televiziunea analogică terestră la cea digital terestră într-un eșec”.

Întrebări fără răspuns

Însă, ceea ce nu a descoperit Curtea de Conturi a României și pentru care directorul general Eugen Brad dar și lobbystul său Marian Murguleț ar trebuie răspundă este următorul aspect: De ce S.N.Radoicomunicații nu a cerut beneficiarului pentru servicii emisie radio (S.R.Radio), încheierea unui ,,Act adițional” la Contractul de bază pentru realizarea mentenanței  Emițătorilor radio UUS, proprietatea S.R.Radio?

De asemenea, ar trebui să explice Marian Murguleț cum a intermediat afacerile în sectorul public a două mari firme, una dintre ele fiind Siveco.