Curtea de Conturi: Grave nereguli financiare descoperite la Spitalul Universitar de Urgență București

Publicat: 10 apr. 2025, 11:08, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Curtea de Conturi: Grave nereguli financiare descoperite la Spitalul Universitar de Urgență București

Misiunea de audit realizată de Curtea de Conturi în perioada octombrie-decembrie 2024 a relevat o serie de deficiențe semnificative în gestionarea Programelor Naționale de Sănătate Publică și a Acțiunilor Prioritare desfășurate la Spitalul Universitar de Urgență București (SUUB), unitate condusă de Florin-Cătălin Cîrstoiu, efemer candidat la Primăria Capitalei.

Aceste constatări se referă atât la nereguli în raportarea indicatorilor specifici, cât și la gestionarea fondurilor alocate, ceea ce ridică semne de întrebare privind transparența și eficiența proceselor administrative din cadrul spitalului.

1. Raportarea eronată a indicatorilor specifici

Una dintre cele mai grave deficiențe semnalate de auditorii Curții de Conturi este raportarea eronată a indicatorilor specifici, fie că este vorba de indicatori fizici sau de eficiență. Lipsa unei corectitudini riguroase în întocmirea rapoartelor poate duce la o imagine falsă asupra rezultatelor programelor naționale de sănătate publică. Aceasta, la rândul ei, poate afecta deciziile de alocare a resurselor, punând în pericol implementarea eficientă a programelor.

Recomandări:

  • Raportarea indicatorilor specifici în conformitate cu prevederile legale și verificarea corectitudinii acestora prin implementarea unor proceduri operaționale detaliate pentru colectarea datelor.

  • Termenul propus pentru implementare: 31 decembrie 2025.

2. Lipsa rapoartelor de activitate centralizate

Auditul a evidențiat și o problemă majoră privind lipsa întocmirii rapoartelor de activitate centralizate (lunare, trimestriale, anuale) pentru niciunul dintre programele naționale de sănătate publică derulate. Rapoartele de activitate sunt esențiale pentru monitorizarea progresului și identificarea promptă a eventualelor deficiențe în implementarea programelor.

Recomandări:

  • Elaborarea și raportarea rapoartelor de activitate conform reglementărilor legale pentru toate acțiunile prioritare și programele naționale de sănătate publică.

  • Termenul propus pentru implementare: 31 decembrie 2025.

3. Neîntocmirea cererilor de finanțare detaliate

Una dintre deficiențele administrative semnalate a fost neîntocmirea cererilor de finanțare detaliate pe tipuri de cheltuieli, așa cum sunt prevăzute de reglementările aplicabile acțiunilor prioritare. Lipsa acestora poate genera riscuri majore de abuzuri și de utilizare incorectă a fondurilor publice, afectând astfel buna funcționare a programelor naționale de sănătate.

Recomandări:

  • Întocmirea și transmiterea cererilor detaliate pe tipuri de cheltuieli, conform normelor legale, și elaborarea unor proceduri pentru solicitarea sumelor în cadrul acțiunilor prioritare.

  • Termenul propus pentru implementare: 31 decembrie 2025.

4. Nerespectarea termenului de restituire a sumelor neconsumate

Un alt punct critic evidențiat de audit a fost nerestituirea la bugetul de stat a sumelor neconsumate pentru derularea acțiunilor prioritare ATI, în sumă de 81.392 lei, până la finele anului 2023. Aceste transferuri ar fi trebuit să fie restituite integral, dar întârzierile în efectuarea acestora pot genera penalități și pot afecta buna gestionare a fondurilor publice.

Recomandări:

  • Restituirea sumelor neconsumate la bugetul de stat, însoțită de calcularea accesoriilor aplicabile pentru perioada de întârziere.

  • Termenul propus pentru implementare: 31 decembrie 2025.

5. Plăți ilegale pentru achizițiile de materiale sanitare și reactivi

Un alt aspect semnalat de audit este majorarea nelegală a plăților efectuate pentru achizițiile de materiale sanitare și reactivi, în sumă de 51.129 lei, reprezentând TVA achitată în plus. Astfel de plăți ilegale pot reprezenta un risc financiar semnificativ pentru unitatea spitalicească și pot afecta transparența proceselor de achiziție.

Recomandări:

  • Extinderea verificărilor pentru a identifica posibile abuzuri în alte achiziții similare și recuperarea sumelor plătite nejustificat.

  • Termenul propus pentru implementare: 31 decembrie 2025.

6. Nerespectarea cerințelor de control intern managerial

Auditul a subliniat, de asemenea, nerespectarea unor cerințe esențiale de control intern managerial și a normelor tehnice de realizare a programelor naționale de sănătate publică. Lipsa unei structuri adecvate de control intern poate permite abuzuri administrative și nereguli financiare, punând în pericol obiectivele de sănătate publică.

Recomandări:

  • Actualizarea regulamentului de organizare și funcționare al SUUB pentru a reflecta modificările structurii organizatorice și a activităților noi.

  • Îmbunătățirea managementului riscurilor și al calității serviciilor medicale, prin delegarea responsabilităților și implementarea unui plan de continuitate a activităților.

  • Termenul propus pentru implementare: 31 decembrie 2025.

7. Nerespectarea reglementărilor privind inventarierea activelor

O altă problemă semnalată a fost nerespectarea reglementărilor legale privind inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii. O inventariere corectă și completă este esențială pentru o bună gestiune a patrimoniului spitalului și pentru transparența în utilizarea resurselor financiare.

Recomandări:

  • Respectarea reglementărilor legale privind inventarierea bunurilor și completarea corespunzătoare a listelor de inventariere, cu menționarea stocului faptic identificat.

  • Termenul propus pentru implementare: 31 decembrie 2025.

Concluzie

Auditul efectuat de Curtea de Conturi la Spitalul Universitar de Urgență București a scos la iveală deficiențe administrative majore care afectează nu doar transparența proceselor financiare, dar și eficiența și corectitudinea derulării Programelor Naționale de Sănătate Publică. Recomandările formulate de auditori sunt clare și vizează implementarea unor proceduri operaționale stricte, corectarea raportărilor și respectarea reglementărilor legale privind achizițiile și gestionarea fondurilor publice. Îmbunătățirea acestor aspecte va fi esențială pentru asigurarea unui management corect și responsabil la nivelul celui mai important spital de urgență din România.

2025-04-03_AC_SPITALUL__UNIVERSITAR_DE_URGENTA__BUCURESTI