”Cutia neagră” pentru mașini, obligatorie din iulie. Ce reprezintă ea, de fapt, și de ce unii o consideră controversată
Începând din vara acestui an, pe toate mașinile noi va fi instalată așa-numita ”cutie neagră”. Măsura vine ca urmarea a regulilor impuse la nivel european, dar mulți consideră că acest dispozitiv este unul controversat. Iată ce reprezintă el, de fapt, și la ce poate fi de ajutor.
Event Data Recorder (EDR), cunoscut și sub numele de „cutie neagră” pentru mașini, este un dispozitiv electronic instalat în vehicule pentru a înregistra și stoca date referitoare la parametrii de funcționare ai mașinii în timpul unui accident sau în alte situații critice.
Comisia Europeană a decis instalarea unui astfel de dispozitiv pe mașini pentru a înlesni analiza producerii unui eveniment rutier.
Ce face, practic, acest EDR? Ei bine, el va monitoriza și stoca diverse informații privind autovehiculul, precum viteza, timpul în care s-au acționat frânele, accelerația, unghiul de virare, dar și activarea sistemelor de siguranță, cum ar fi airbagurile.
Cu toate acestea, mulți consideră că noul dispozitiv ar putea fi folosit și în alte scopuri decât cele oficiale prin încălcarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal și a vieții private.
Citește și: ITP obligatoriu la șase luni pentru anumite mașini. Excepții de la regulă
Comisia Europeană a dat însă asigurări că sistemul nu va permite identificarea proprietarului vehiculului sau a șoferului și nu va înregistra audio sau video. Parlamentul European va stabili cât timp vor fi stocatele datele și cine va avea acces la ele.
Aceste date vor fi citite prin intermediul sistemului OBD al mașinii. În cazul în care mufa de conectare la interfața OBD este deteriorată în timpul accidentului, informațiile vor putea fi descărate cu ajutorul unui dispozitiv special.
Scopul introducerii ”cutiei negre” la autovehicule
Motivul pentru care va fi încorporat acest dispozitiv în noile mașini este acela de a ajuta anchetatorii și experții în investigațiile privind accidentele auto. Datele obținute prin intermediul ”cutiei negre” de multe ori nu pot fi stabilite clar în urma unei anchete obișnuite.
Spre exemplu, poate fi evaluată starea tehnică a mașinii înainte de accident, dar și comportamentul șoferului. Aceste informații pot fi esențiale în stabilirea cauzelor anumitor evenimente rutiere.
În plus, datele colectate pot ajuta la îmbunătățirea infrastructurii rutiere și a designului vehiculelor.