„Damen” Galați a livrat Marinei Regale din Olanda „Den Helder”, una dintre cele mai mari nave militare construite în România
A plecat de la dana de armare a Șantierului Naval „Damen” din Galați nava HNLMS „Den Helder”, una dintre cele mai mari nave militare construite în România, în cadrul unui proiect de 375 de milioane de euro al Marinei Regale din Olanda.
„Nava HNLMS «Den Helder» a părăsit Șantierul Naval Damen Galați și a început primele teste, în drum spre Vlissingen”, a anunțat Ministerul Apărării din Olanda.
Potrivit aceleiași surse, HNLMS „Den Helder” va naviga pe Dunăre, Marea Neagră și Marea Mediterană, în aceste zile „nava urmând să efectueze primele teste de navigație în apele teritoriale ale statelor NATO”.
HNLMS „Den Helder” este o navă de suport logistic (Combat Support Ship) și este a doua navă de acest tip construită la Galați pentru Marina Regală a Olandei, după ce tot la Galați a fost construită și nava de suport logistic HNLMS „Karel Doorman”.
Cele două nave sunt cele mai mari nave militare construite în România. HNLMS „Karel Doorman” cu un deplasament de 28.000 tdw și lungimea de 205 metri, este cea mai lungă navă construită vreodată în România.
HNLMS „Den Helder”, cu lungimea de 179,5 metri, este a două navă militară de mari dimensiuni construită în România și navaliștii gălățeni au construit corpul navei în trei module, pe care le-au lansat la apă separat și ulterior le-au transportat în docul uscat al șantierului unde au asamblat cele trei module într-un singur corp de navă.
Construirea HNLMS „Den Helder”, un proiect de 375 de milioane de euro
Contractul pentru construirea HNLMS „Den Helder” a fost semnat pe 19 februarie 2020, de către viceamiralul Arie Jan de Waard din partea Marinei Regale Olandeze și Arnout Damen, CEO-ul „Damen Shipyards Group”. Bugetul total al proiectului pentru HNLMS „Den Helder” este de 375 de milioane de euro.
Nava HNLMS „Den Helder” poate executa o varietate de misiuni, de la aprovizionarea unui grup naval de luptă sau de desant, la misiuni de combatere a traficului de droguri, controlarea fluxurilor de refugiați și pentru operațiuni umanitare de urgență.
Nava este prevăzută cu echipamente care să permită alimentarea cu carburanți a altor nave în timpul navigației pe mare și este dotată cu macarale care permit alimentarea cu muniție a altor nave în timpul operațiunilor militare pe mare. În tancurile navei pot fi stocate o cantitate 7.600 de metri cubi de motorină pentru nave (F76), 1.000 de metri cubi de combustibil pentru elicoptere (F44), 226 de metri cubi de apă potabilă și 434 de metri cubi de alte provizii, cum ar fi alimente și muniții pentru a susține un grup de șase nave. Nava va găzdui aproximativ 24 de containere, precum și două echipamente pentru vehicule de aterizare (LCVP), două ambarcațiuni de raid și interceptare rapidă (FRISC) și două elicoptere NH90 NFH. Cu un deplasament de 22.595 de tone dead weight, o lungime de 179,5 metri, o grindă de 26,4 metri și un pescaj de 8 metri, HNLMS „Den Helder” este proiectat pentru a găzdui un echipaj de 75 de persoane și un număr suplimentar de 75 de militari.