Danemarca devine prima țară cu „taxa pe flatulență”: un model pentru România?

Publicat: 27 iun. 2024, 13:12, de Radu Caranfil, în Mediu , ? cititori
Danemarca devine prima țară cu „taxa pe flatulență”: un model pentru România?

Aspirăm de ani buni la modelul nordic, nu fără temei. Iată că Danemarca devine prima țară din lume care introduce „taxa pe flatulență”, o măsură revoluționară menită să reducă emisiile de metan și dioxid de carbon provenite de la vaci, oi și porci. Această inițiativă ambițioasă face parte din strategia națională a Danemarcei de a deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2045.

Detalii despre „taxa pe flatulență”

Ministrul impozitării, Jeppe Bruus, a declarat că noua taxă este esențială pentru atingerea obiectivului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 70% până în 2030. Conform acordului finalizat recent, crescătorii de animale vor fi taxați cu 300 de coroane (aproximativ 40,2 EUR) pe tonă de dioxid de carbon echivalent în 2030, cu o creștere la 750 de coroane (aproximativ 100,5 EUR) până în 2035. Fermierii vor beneficia, totuși, de o deducere de 60% din impozitul pe venit, ceea ce înseamnă că taxa efectivă va fi semnificativ redusă.

Un compromis istoric

Acordul a fost salutat ca un „compromis istoric” de către Societatea Daneză pentru Conservarea Naturii. Maria Reumert Gjerding, șefa organizației, a subliniat că această măsură „pune bazele unei industrii alimentare restructurate pentru viitor”.

România: un exemplu de urmat?

În timp ce Danemarca își croiește drumul către neutralitatea climatică, România ar putea învăța lecții valoroase din acest exemplu. Deși măsurile de mediu sunt adesea întâmpinate cu scepticism și rezistență, realitatea schimbărilor climatice ne cere acțiuni decisive și inovatoare. Implementarea unei taxe similare în România ar putea aduce beneficii nu doar pentru mediul înconjurător, ci și pentru economia națională.

Extinderea taxei în România: aparatul administrativ!

Un aspect interesant care merită analizat este extinderea conceptului de taxare ecologică nu doar în sectorul agricol, dar și asupra întregului aparat administrativ. Pârțurile zilnice ale celor 1.3 milioane de bugetari ar trebui valorificate cumva. Vorbim aici despre câteva zeci de mii de metri cubi de metan zilnic! Nu e păcat? România se confruntă cu un aparat birocratic supradimensionat și ineficient, iar o astfel de măsură ar putea fi un pas important spre optimizarea acestuia.

Beneficii economice și ecologice

  1. Reducerea emisiilor: Aplicarea unei taxe pe emisiile generate de instituțiile publice ar încuraja adoptarea unor practici mai prietenoase cu mediul, cum ar fi reducerea consumului de energie și implementarea soluțiilor de eficiență energetică.
  2. Eficientizarea administrației: Un astfel de impozit ar putea impulsiona o reformă profundă în cadrul aparatului administrativ, ducând la reducerea birocrației și la o utilizare mai eficientă a resurselor publice.
  3. Generarea de venituri pentru proiecte verzi: Veniturile generate din această taxă ar putea fi redirecționate către proiecte de energie regenerabilă și de conservare a naturii, sprijinind astfel tranziția României către o economie verde.

Obstacole și provocări

Desigur, implementarea unei astfel de taxe nu este lipsită de provocări. Ar fi necesară o voință politică fermă și un consens larg pentru a introduce o astfel de măsură. De asemenea, ar trebui să se țină cont de impactul economic asupra fermierilor și micilor întreprinzători, oferind soluții de sprijin și deduceri fiscale adecvate pentru a atenua eventualele dificultăți financiare.

Râdem, glumim, dar reforma aparatului bugetar întârzie nepermis. Și nivelul de metan crește!

Într-o lume în care schimbările climatice devin din ce în ce mai palpabile, măsuri inovatoare și curajoase, precum „taxa pe flatulență” din Danemarca, ar putea fi esențiale pentru asigurarea unui viitor sustenabil. România ar trebui să privească dincolo de granițele sale și să ia în considerare implementarea unor taxe similare, extinzându-le poate chiar și la nivelul întregului aparat administrativ. În acest fel, țara noastră nu doar că ar contribui semnificativ la eforturile globale de combatere a schimbărilor climatice, dar ar putea și să își optimizeze structurile administrative, devenind mai eficientă și mai responsabilă și din punct de vedere ecologic.