Daniel David, anunț important pentru elevii care susțin bacalaureatul anul acesta: „Ai metodologie, ai copii înscriși, cum să faci așa ceva?”
Noul ministru al Educației, Daniel David, a anunțat că lista disciplinelor studiate la liceu, cunoscută sub denumirea de plan-cadru, va fi elaborată cu ajutorul unei echipe de experți, atât români, cât și internaționali. Potrivit acestuia, această etapă de consultare este esențială pentru a construi un sistem educațional care să răspundă nevoilor elevilor și ale societății moderne.
Obiectivul lui Daniel David: competențe reale pentru elevi
Ministrul a subliniat că planurile-cadru vor fi structurate astfel încât să ajute elevii să dobândească competențe reale. El a explicat că noțiunea de competențe integrează trei dimensiuni esențiale: cunoștințe declarative (ce știu elevii), cunoștințe procedurale (ce pot face cu ceea ce știu) și valori (cum se raportează la ceea ce au învățat). Această abordare este menită să asigure nu doar o pregătire academică solidă, ci și dezvoltarea unor abilități practice și a unei gândiri critice.
Daniel David a menționat că rezultatele slabe ale testelor internaționale PISA reflectă probleme serioase în sistemul actual, în special în clasele mari:
„Competențe înseamnă trei lucruri: cunoștințe declarative, procedurale și valori. Dacă ne uităm mai ales în clasele mari, vedem testele Pisa, știm clar că nu se face carte. Sigur că ne putem întreba de ce, dar mai întâi haideți să recunoaștem că avem o problemă”
Printre deficiențele actuale, ministrul a evidențiat metodele de predare depășite și manualele care nu sunt suficient de accesibile și atractive pentru elevi. El a subliniat că modernizarea acestor aspecte este o prioritate pentru a face procesul educațional mai eficient și mai relevant.
Bacalaureatul rămâne neschimbat anul acesta
În ceea ce privește examenul de bacalaureat, ministrul a clarificat că nu vor exista modificări pentru sesiunea din acest an. Schimbarea metodologiei sau a regulilor într-un timp atât de scurt, după ce elevii deja s-au înscris și au început pregătirea, ar fi „complet neserioasă și nerealistă,” a precizat acesta.
Stabilitatea este esențială, mai ales într-un context educațional deja marcat de provocări.
„Și legat de bacalaureat, unii credeau că acum putem schimba metodologia, anulăm probleme de competențe. O chestie complet neserioasă. Ai metodologie, ai copii înscriși, cum să faci așa ceva?”, a precizat ministrul.
Un alt aspect esențial al reformei vizează profesorii. Ministrul consideră că motivația cadrelor didactice este crucială pentru succesul oricărei inițiative educaționale. În acest sens, se intenționează introducerea unui sistem de recompense bazat pe performanță, care să includă prime și bonusuri. Indicatorii de performanță și metodologia de aplicare vor fi stabilite până la sfârșitul lunii mai.
Situația actuală din educație a fost aspru criticată de experți. Marius Staș, specialist în domeniu, a descris sistemul ca fiind „forme fără fond,” sugerând că multe inițiative sunt implementate doar pe hârtie, fără un impact real. Potrivit acestuia, planurile-cadru actuale funcționează într-o paradigmă „comunistă,” blocând inovația și adaptarea la cerințele unei lumi moderne.