Daniel David, despre prioritățile din primele trei luni de mandat ca ministru al Educației: Trebuie să lansăm și să definitivăm planurile-cadru
Noul ministru al Educației, Daniel David, și-a expus planurile pentru primele trei luni de mandat, punând accent pe măsuri care să asigure stabilitatea sistemului educațional în contextul dezechilibrului bugetar și al noilor reglementări impuse de controversata „Ordonanță Trenuleț.”
Daniel David, despre asigurarea funcționării optime a sistemului
Ministrul a subliniat că una dintre principalele sale priorități este buna funcționare a întregului sistem educațional – de la învățământul preuniversitar, la cel superior, și până la cercetare. El a explicat că măsurile prevăzute de „Ordonanța Trenuleț” nu trebuie să afecteze aceste domenii esențiale, adăugând că acest obiectiv va necesita o abordare strategică și măsuri bine gândite.
În ceea ce privește învățământul preuniversitar, Daniel David a precizat că este necesară lansarea și finalizarea planurilor-cadru, un element de bază în organizarea și structura procesului educațional. Aceste planuri vor contribui la uniformizarea curriculei și la creșterea calității actului educațional.
”Apoi, mi-ar plăcea ca să reușesc să încep să implementez unele lucruri din programul de guvernare, iar dacă mă gândesc la învățământul preuniversitar, cu siguranță trebuie să lansăm și să definitivăm planurile-cadru.
De asemenea, cred că trebuie să începem să lucrăm la ceea ce a solicitat premierul legat de indicatorii pentru salarizare. De atenție, nu pentru salarizare, ci pentru bonusuri, dincolo de un salariu pe care eu trebuie, pe care eu îl consider că trebuie să fie decent, pe măsura rol rolului social pe care îl are un profesor în zona învățământului superior.
Aș vrea să lansăm în aceste trei luni criteriile pentru posturile din învățământul superior profesor, conferențiar, pentru abilitare și de asemenea să începem acea mică reformă despre care am discutat ca universitățile să implementeze articolul din legea învățământului superior, care nu este prorogat, și anume să-și definească foarte clar misiunea, astfel încât în funcție de asta să știm ce putem ajuta mult mai bine”, a explicat ministrul la Digi 24.
Indicatori pentru salarizare și bonusuri
Un alt aspect menționat de ministru este legat de salarizarea profesorilor. Daniel David a explicat că va lucra la elaborarea unor indicatori specifici pentru acordarea de bonusuri. Acest demers vine în completarea salariului de bază, pe care ministrul îl consideră esențial să fie „decent” și pe măsura rolului social important pe care îl are un profesor.
În zona învățământului superior, el intenționează să stabilească criterii clare pentru ocuparea posturilor academice, inclusiv pentru profesori, conferențiari și pentru procedurile de abilitare. Totodată, ministrul a menționat necesitatea unei „mici reforme” în cadrul universităților, acestea fiind încurajate să-și definească misiunea clar și să implementeze articolele relevante din legea educației.
Referindu-se la cercetare, ministrul a explicat că, în prezent, se desfășoară o evaluare a tuturor unităților de cercetare-dezvoltare din România. Acest proces este esențial pentru a decide reorganizarea acestor unități în funcție de performanța lor. În viziunea sa, această etapă va contribui la creșterea eficienței și relevanței cercetării în România.
Un proiect important pe care ministrul dorește să-l lanseze este o platformă care să promoveze alfabetizarea științifică. Aceasta va avea rolul de a contracara fenomenul pseudoștiinței, dar și de a combate manipularea, știrile false și atacurile la adresa democrației. Ministrul a explicat că acest demers este crucial într-un context internațional marcat de dezinformare.
„Am vrut să unim cele două ministere, Educația și Cercetarea, pentru a putea avea o abordare integrată, așa cum este normal, și am vrut ca educația să fie considerată prioritate națională și este considerată, prin angajamentul coaliției, prin angajamentul primului-ministru”, a declarat Daniel David.
Bugetul educației – un progres treptat
Întrebat despre bugetul necesar pentru realizarea acestor obiective, Daniel David a menționat că a discutat cu liderii coaliției despre creșterea planificată a fondurilor alocate educației. El a subliniat că, deși alocarea a 6% din PIB pentru educație este un ideal aspirațional, nu s-a promis o astfel de măsură.
În prezent, bugetul consolidat pentru educație și cercetare reprezintă aproximativ 15% din bugetul general și în jur de 1% din PIB pentru cercetare. Ministrul a declarat că este necesar un progres gradual, dar ferm, pentru a atinge obiectivele propuse.