Daniel David: „Educația trebuie să devină ministerul cel mai puternic al unui guvern”
Daniel David, nominalizat pentru funcția de ministru al Educației, și-a exprimat convingerea că ministerul care gestionează educația și cercetarea ar trebui să fie cel mai puternic din cadrul unui guvern.
„Eu cred într-o Românie a cunoașterii, iar aceasta nu poate să vină decât din educație și cercetare. Ministerul Educației și Științei trebuie să fie social cel mai puternic dintr-un guvern”, a declarat acesta luni.
Politici educaționale bazate pe dovezi
Daniel David a subliniat importanța unor politici educaționale bazate pe dovezi și expertiză. „Dacă o comisie de experți îmi propune o decizie, o iau și o duc mai departe”, a explicat el, referindu-se inclusiv la analizarea homeschooling-ului. Totuși, a avertizat că nu toate temele pot fi abordate prin comisii de experți, având în vedere complexitatea ministerului.
Daniel David urmărește reorganizarea ministerului și obiectivele bugetare
Ministrul propus a anunțat că reorganizarea ministerului va fi o prioritate imediată. „Este un minister complex, care acum integrează și cercetarea, pe lângă învățământul preuniversitar și universitar. Vom continua elaborarea actelor subsecvente pentru adoptarea noilor legi și vom reorganiza arhitectura mediului academic.”
De asemenea, Daniel David a subliniat că bugetul alocat Educației trebuie să fie mai mare decât în anul precedent, pentru a permite funcționarea și dezvoltarea sectorului. „Educația ar trebui să reprezinte 15% din bugetul general consolidat, iar cercetarea 1% din PIB. Este o luptă pe care niciun ministru nu și-o poate permite să o abandoneze.”
Probleme urgente: consumul de droguri, abandonul școlar și meditațiile, apreciază Daniel David
Referindu-se la consumul de droguri și abandonul școlar, David a propus soluții integrate, bazate pe expertiză. „Avem nevoie de echipe mixte de psihologi și medici pentru prevenție și tratament. Educația pentru un stil de viață sănătos trebuie să includă nu doar ce trebuie făcut, ci și cum se pot aplica acele lucruri.”
Legat de fenomenul meditațiilor, David a declarat: „Este complicat să interzici meditațiile, pentru că această interdicție ar putea accentua problema. Trebuie să creăm un sistem în care meditațiile să nu devină o obligație pentru a promova clasa sau pentru a lua note mari.”
Evitarea suprainstituirii obligativității
Daniel David a mai atras atenția asupra tendinței de a introduce prea multe obligativități în școli. „Prea multe lucruri obligatorii încarcă planul de învățământ. Trebuie să lucrăm la strategii eficiente și abia apoi să evaluăm dacă acestea ar trebui să fie opționale sau obligatorii.”
O viziune pentru o Românie coezivă
Daniel David consideră că educația și cercetarea sunt pilonii care pot preveni polarizarea societății. „Văd o Românie polarizată, în pragul rupturii sociale. Cred într-o Românie mai europeană, bazată pe cunoaștere și coeziune, iar aceste lucruri vin doar din educație și cercetare.”