De ce infrastructura feroviară din România pune în pericol rapiditatea mobilizării NATO
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/cale-ferata-licitatie.jpg)
Europa trebuie să investească serios în dezvoltarea unei infrastructuri feroviare eficiente pentru a spori capacitatea de reacție rapidă a trupelor NATO, susține generalul Ben Hodges, fost comandant al trupelor SUA în Europa. Într-un interviu acordat revistei de specialitate Rail Freight, generalul american a subliniat importanța modernizării rețelelor de transport, menționând România ca un exemplu negativ.
Hodges a relatat o întâmplare din România, când transportul tehnicii grele pe calea ferată a fost singura soluție viabilă pentru traversarea Carpaților. Problema a apărut din cauza infrastructurii rutiere insuficiente, iar acest exemplu evidențiază dificultățile întâmpinate în mobilizarea rapidă a trupelor NATO în regiune.
„Am devenit interesat în mobilitatea militară prin 2015-2016, când încă eram comandant al trupelor americane în Europa și SUA tocmai începuseră să desfășoare unități în Estonia, Letonia, Lituania și Polonia”, a declarat generalul. De asemenea, Hodges a explicat cum, în acea perioadă, s-au întâmpinat probleme logistice semnificative în transportul pieselor de schimb între unități, din cauza reglementărilor birocratice și a infrastructurii deficitare.
Un alt exemplu pe care l-a oferit a fost cel al transportului de vehicule militare grele în România. „Calea ferată se dovedește a fi crucială în transportul echipamentelor grele, cum ar fi tancuri și obuziere, în locuri unde altfel ar fi dificil de transportat”, a adăugat Hodges. În cazul Carpaților, calea ferată a fost singura opțiune disponibilă, din cauza imposibilității de a transporta tehnica militară prin drumurile montane.
Generalul a subliniat că, pentru îmbunătățirea mobilității trupelor NATO în Europa, trebuie depășite trei obstacole fundamentale: piedicile legale sau diplomatice, starea infrastructurii feroviare și capacitatea de transport. „Nu este vorba doar despre cât de repede circulă trenurile, ci despre cât de eficient poți muta echipamentele de la punctul A la punctul B”, a explicat acesta.
În plus, Hodges a vorbit despre necesitatea unui „Schengen militar” pentru a facilita transportul rapid de echipamente și trupe în întreaga Europă, în special în contextul tensiunilor cu Rusia. „Infrastructura devine din ce în ce mai inadecvată pe măsură ce ne deplasăm spre Estul Europei”, a spus generalul, referindu-se la starea infrastructurii din România, pe care a descris-o drept „jalnică”. El a menționat dificultățile de transport ale echipamentelor, cum ar fi lansatoarele Patriot, care nu pot traversa anumite poduri și tuneluri din cauza dimensiunilor acestora.
O altă problemă importantă este diferența de ecartament între rețelele feroviare din țările baltice și restul Europei. Țările baltice au un ecartament sovietic de 1520 mm, în timp ce restul Europei, inclusiv România, folosește ecartamentul standard de 1435 mm. Aceasta reprezintă un obstacol semnificativ în mobilitatea trupelor NATO, iar pentru a-l depăși, se lucrează de ani buni la proiectul „Rail Baltica” pentru a adapta infrastructura din acea regiune la ecartamentul standard.