De ce ne simțim mai bine când intrăm în cabinetul medical?
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/la-medic-scaled.jpeg)
Sunt mulți cei care simt că le-au dispărut toate durerile de cum au pășit în cabinetul medicului. Și chiar se întreabă dacă mai e necesar consultul medical.
Explicațiile sunt multiple
O explicație este efectul placebo. Uneori, doar a fi într-un cabinet medical sigur este suficient pentru a declanșa un răspuns pozitiv din partea creierului. Acest sentiment de bine se poate datora reducerii stresului și anxietății care însoțesc adesea simptomele.
O altă explicație vine de la adrenalină. Când suntem stresați, corpul nostru produce acest hormon care are ca efect mascarea temporară a anumitor simptome. Pregătirea înainte de un consult medical, chiar și inconștient, poate declanșa secreția acestui hormon. Astfel, adrenalina reușește, temporar, să atenueze simptomele resimțite înainte de a intra în cabinetul medicului.
Rolul creierului
Când un pacient vine la medic cu o listă de simptome care s-au estompat, pentru medic este dificil să precizeze un diagnostic. Acest lucru poate da impresia că „totul este în regulă” și că vizita la medic este inutilă.
Medicii spun că simptomele trecătoare sunt frecvente și nu indică întotdeauna o boală gravă. Multe dureri sau semne pot fi legate de factori temporari, cum ar fi oboseala, dieta sau stresul.
De altfel, unele boli prezintă și manifestări fluctuante: durerile cronice, migrenele sau chiar unele boli inflamatorii care pot evolua în „crize”, ceea ce face depistarea lor mai complicată în afara perioadelor de criză.
Efectul „camelon” al creierului joacă aici un rol important. Atunci când avem sentimentul că suntem ascultați și îngrijiți de un profesionist, teama scade și, odată cu aceasta, intensitatea simptomelor legată de unele afecțiuni. În plus, atunci când ne concentrăm asupra unui simptom, avem tendința să-l exagerăm în plan mental. Totuși, odată consultat, atenția noastră este atrasă de mediul cabinetului, de conversația cu medicul, de examinările efectuate. Toate acestea duc în plan secund senzația de durere, de exemplu. În final, știind că ni se acordă atenție și grijă, că vor fi efectuate teste, că este planificat un tratament, simțim o alinare psihologică imediată care influențează pozitiv percepția simptomelor.
Comunicarea medic-pacient
În acest sens, medicul Beatrice Mahler subliniază importanța comunicării eficiente între medic și pacient.
„Un element esenţial pentru asigurarea siguranţei pacientului este comunicarea eficientă între medic şi pacient. Aceasta nu doar că îmbunătăţeşte înţelegerea diagnosticului şi a tratamentului, dar permite pacientului să devină un partener activ în propriul proces de îngrijire. O comunicare deschisă, clară şi accesibilă este esenţială pentru prevenirea erorilor medicale, creşterea aderenţei la tratament şi obţinerea unor rezultate clinice optime” , explică dr. Mahler.