De ce nu poți multiplica bogăția divizând-o?
Războiul din Ucraina a făcut ca sute de mii de refugiați să vină în România și unii dintre ei chiar să rămână. Oarecum surprinzător au apărut și multe oferte de muncă pentru refugiații ucraineni, unii chiar alegând să meargă la muncă.
Dar aceste locuri de muncă erau libere și până la venirea ucrainenilor, însă nu se prea se înghesuia nimeni să muncească. Ori această imagine paralelă ne readuce în prim plan realitatea românească din ultimii ani de pe piața forței de muncă, dar în același timp, ne reamintește poveste cu tâlc a unei lecții incredibile predate studenților de un profesor suedez.
Un profesor de economie de la un colegiu din Suedia a declarat că nu a picat niciodată pe cineva la examen, dar a picat odată o grupă întreagă. Acea clasă a insistat că socialismul este funcțional și că nimeni nu ar trebui să fie sărac și nimeni bogat, ci toată lumea egală!
Profesorul le-a spus elevilor: Ok, vom face în grupa aceasta un experiment asupra socialismului. Se va face media tuturor notelor și fiecare va primi aceeași notă, astfel încât niciunul nu va pica și niciunul nu va primi nota 10. După primul test, notele au fost adunate și împărțite la numărul de studenți, și toți au primit un 8. Studenții care au studiat intens au fost supărați, dar cei care au învățat mai puțin au fost bucuroși peste măsură.
Cum cel de-al doilea test se apropia, studenții care studiaseră puțin au învățat și mai puțin, iar cei care studiaseră mai intens și-au spus că și ei vor o „pomană”, așa încât și ei au studiat mai puțin. Media celui de-al doilea test a fost 6! Nimeni nu mai era fericit. Când a fost dat al treilea test, media notelor a fost 4.
Notele nu au fost crescătoare deoarece au apărut certurile, acuzațiile, ura și nimeni nu a vrut să învețe pentru beneficiul altuia. Spre marea surpriză a tuturor studenților, toți au picat. Profesorul le-a spus că socialismul va pica în final deoarece, atunci când recompensa este mare, efortul pentru a avea succes este, de asemenea, mare. Dar când statul nu mai acordă acea recompensă, nimeni nu va încerca sau va vrea să aibă succes.
Nu putea fi o explicație mai simplă. Practic, lecția deschisă predată studenților a fost sintetizată de profesorul suedez printr-o concluzie amplă cu un mesaj foarte clar dar și cu o mulțime de subînțelesuri: „Nu se poate legifera ca săracul să fie liber, iar bogatul în afara libertății. Ceea ce primește o persoană, fără a fi muncit pentru aceasta, trebuie produs de cineva, care, la rândul ei, nu primește pentru ceea ce a muncit. Statul nu poate da cuiva ceva, fără să fi luat mai înainte de la altcineva. Când jumătate din populație vede că poate să nu muncească, pentru că cealaltă jumătate va avea grijă de ea și când jumătatea care a muncit realizează că nu are sens să mai muncească, pentru că alții sunt beneficiarii muncii lor, atunci, prietene, acesta este sfârșitul oricărei națiuni. Nu poți multiplica bogăția divizând-o!”
Așadar nu ne rămâne decât să ne gândim la ceea ce spune Sofocle și anume că „nu există succes fără muncă grea”, dar, mai ales la vorbele lui Enescu: „Odihnește-te de muncă prin muncă!”