De ce tot mai mulți oameni nu mai citesc știri. Analiza unui raport
Tot mai mulți oameni se distanțează de știri, pe care le percep ca fiind deprimante, severe și plictisitoare, conform unui studiu global citat de BBC.
Aproape patru din zece persoane din întreaga lume (39%) au declarat că evită uneori sau frecvent știrile, în comparație cu 29% în 2017, conform raportului Institutului Reuters al Universității Oxford.
Autorii raportului sugerează că războaiele din Ucraina și Orientul Mijlociu ar fi contribuit la dorința oamenilor de a se distanța de știri.
Evitarea știrilor a atins acum un nivel record, conform raportului.
În ediția din acest an a Digital News Report, realizată în ianuarie și februarie, au fost intervievați 94.943 de adulți din 47 de țări de către YouGov.
Acest raport vine într-un moment în care miliarde de oameni din întreaga lume au participat la alegeri naționale și regionale.
Studiul arată că alegerile au sporit interesul pentru știri în câteva țări, inclusiv în Statele Unite.
Cu toate acestea, în ansamblu, tendința globală rămâne descendentă, potrivit cercetării.
În întreaga lume, doar 46% dintre oameni se declară foarte sau extrem de interesați de știri – o scădere semnificativă față de 63% înregistrat în 2017.
În Regatul Unit, interesul pentru știri a scăzut aproape de jumătate față de nivelul din 2015.
„Agenda de ştiri a fost, evident, deosebit de dificilă în ultimii ani”, a declarat pentru BBC News autorul principal al raportului, Nic Newman.
„Aţi avut pandemie şi războaie, aşa că este o reacţie destul de naturală ca oamenii să se îndepărteze de ştiri, fie că este vorba de protejarea sănătăţii lor mintale, fie că pur şi simplu vor să îşi vadă de restul vieţii lor”, a adăugat el.
Newman a explicat că cei care aleg să selecteze anumite știri o fac adesea pentru că se simt „neputincioși”.
„Aceştia sunt oameni care simt că nu au nicio influenţă asupra lucrurilor care se întâmplă în lume”, a spus el.
Unii oameni se simt tot mai copleșiți și confuzi din cauza cantității mari de știri din jur, în timp ce alții sunt epuizați de subiectele politice, a adăugat el.
Potrivit raportului, femeile și persoanele mai tinere sunt mai predispuse să se sature de volumul de știri din jur.
Încrederea în știri se menține la 40%, dar a scăzut cu 4% față de perioada de vârf a pandemiei de Coronavirus, conform sondajului.
În Marea Britanie, încrederea în știri a crescut ușor în acest an, ajungând la 36%, dar rămâne cu aproximativ 15 puncte procentuale mai mică decât înainte de referendumul pentru Brexit din 2016.
BBC a fost considerat cel mai de încredere brand de știri din Marea Britanie, urmat de Channel 4 și ITV.
Studiul a constatat o scădere semnificativă a audienței surselor tradiționale de știri, cum ar fi televiziunea și presa scrisă, în ultimul deceniu, pe măsură ce tinerii preferă să se informeze online sau prin intermediul rețelelor sociale.
În Regatul Unit, aproape trei sferturi dintre oameni (73%) au declarat că își caută știrile online, în comparație cu 50% pentru televiziune și doar 14% pentru presa scrisă.
Facebook rămâne cea mai importantă platformă de socializare pentru știri, deși înregistrează o scădere pe termen lung.
YouTube și WhatsApp rămân surse importante de știri pentru mulți, în timp ce TikTok înregistrează o creștere și a depășit pentru prima dată X (fostul Twitter).
Treisprezece procente dintre oameni folosesc aplicația de partajare video pentru știri, comparativ cu 10% care folosesc X.
Această cifră este chiar mai mare pentru TikTok în rândul persoanelor cu vârste între 18 și 24 de ani la nivel global, ajungând la 23%.
În contextul acestor schimbări, materialele video devin o sursă tot mai importantă de știri online, în special pentru grupurile mai tinere.
Conform raportului, videoclipurile scurte de știri sunt cele mai atrăgătoare.
„Consumatorii adoptă materialele video pentru că sunt uşor de utilizat şi oferă o gamă largă de conţinut relevant şi atractiv”, a declarat Newman.
„Dar multe redacţii tradiţionale sunt încă înrădăcinate într-o cultură bazată pe text şi se străduiesc să îşi adapteze modul de a spune poveştile”, a precizat el.
Raportul a indicat că podcasturile de știri reprezintă o oportunitate pentru editori, dar sunt „în general o activitate minoritară”, atrăgând în special audiențe bine educate.
În același timp, studiul a evidențiat o suspiciune generalizată în rândul publicului cu privire la utilizarea inteligenței artificiale (AI) în reportaje, în special în domenii sensibile cum ar fi politica sau conflictele militare.
„Există mai mult confort în ceea ce priveşte utilizarea inteligenţei artificiale în sarcinile din spatele scenei, cum ar fi transcrierea şi traducerea; în sprijinirea şi nu în înlocuirea jurnaliştilor”, a adăugat raportul.