De ce sunt mai credibili influencerii decât publicitatea marcată?

Publicat: 23 dec. 2024, 14:46, de Cristian Dogaru, în Shopping , ? cititori
De ce sunt mai credibili influencerii decât publicitatea marcată?

Industria review-urilor duduie pe final de an pentru că și lumea cheltuie fără prea mari rețineri când se apropie Black Friday sau moșii Nicolae și Crăciun.

Ne-am obișnuit să zapam când dăm de reclame la televizor, iar pe net avem adblockere care să ne scape de reclame. Dar ne uităm cu gurile căscate când influencerii ne oferă spectacolul unor review-uri plătite de producători. De ce publicitatea nu este credibilă, iar influencerii (încă) da? Iată câteva posibile explicații.

  1. Publicitatea în media e rareori focalizată, reclamele sunt împachetate în calupuri de mai multe spoturi care devin obositoare încercând să concentreze mesaje complexe în câteva zeci de secunde. Influencerii, în schimb, prezintă pe larg produsele sub pretextul că le fac un review. Nimeni nu se mai obosește însă să se întrebe de ce nu avem și review-uri care să urmărească fiabilitatea, nu doar specificațiile. O prezentare a unui produs după un anumit număr de luni de folosire ar fi relevantă, numai că producătorii nu ar plăti pentru așa ceva, câtă vreme review-urile influencerilor sunt plasate strategic imediat după lansarea de noi produse, când apetitul de cumpărare e mai mare.
  2. Publicitatea în media e marcată și deci suntem avertizați că cineva încearcă să ne vândă ceva, pe când în cazul influencerilor care își postează pe net review-urile nu există astfel de restricții. Nefiind obligați să avertizeze publicul că e vorba de promovare plătită, aceștia își pot deghiza creațiile sub forma unui act de informare. O regulă a jurnalismului de informare este ca spiritul critic al jurnalistului să fie folosit în folosul publicului, ceea ce nu se întâmplă mai niciodată când e vorba de review-uri, poate doar în cazul postărilor care fac o radiografie a piețelor și tendințelor. De câte ori ați văzut un review al unui produs care să se încheie cu recomandarea de necumpărare?
  3. Publicitatea prin media generalistă e mai puțin nișată și implicit îndepărtează publicul care nu este în sfera sa de interes, pe când în cazul influencerilor, canalele lor sunt nișate, iar review-urile pe care le produc ajung fix la cei care sunt interesați de ele. Nu o să vedem deseori influenceri specializați în promovarea gadgeturilor IT (ei vor pretinde însă că întrețin un canal de tehnologie) care să facă review-uri produselor de slăbit sau supelor concentrate.

Cum identificăm review-urile oneste?

Realizarea unor comparații între produse, în special între produsele care provin de la producători diferiți, este o raritate pe canalele influencerilor. Asta deoarece nimeni nu vrea să iasă mai prost decât concurența, fie și într-o zonă marginală, iar producătorii nu plătesc pentru astfel de comparații.

Cei care fac astfel de comparații fie primesc produsele în mod gratuit de la producători fără restricții privind modul de prezentare, fie le cumpără pe banii lor și le folosesc pentru creșterea audienței canalului (caz în care acest detaliu este precizat cu mândrie).

Pe lângă comparațiile între produse, o altă măsură a onestității este și asumarea unor sfaturi de necumpărare. Nu înseamnă că trebuie ca un produs să fie de-a dreptul demolat, rareori vin produse care să nu funcționeze la review-uri, ci doar să se indice că în acest moment raportul între preț și specificații/funcționalități nu avantajează cumpărătorul, care ar trebui să aștepte corecții de preț. Corecții care oricum se vor produce în mod natural, având în vedere că, de exemplu, durata de menținere pe piață a gadgeturilor în ziua de azi rar trece de perioada de garanție (cele mai multe telefoane și tablete nu se mai comercializează după 6 luni – 1 an de la lansare).

Numărul acestor influenceri e însă relativ mic, cei mai mulți preferă să câștige bani de la producători decât să piardă cumpărând produse pentru review-uri pe canalul propriu, pe care să le revândă apoi în pierdere (astfel, în zona gadgeturilor IT am identificat doar doi influenceri care precizează din start, pe canalele lor de YouTube, că prezintă în cea mai mare parte produse cumpărate din banii proprii – canalele se numesc Recenzii pe Bune și Gavo).

Ca să revenim la întrebarea din titlu, influencerii sunt mai credibili decât publicitatea marcată pentru că reclama pe care o fac e mai insidioasă, iar reclama e ascunsă sub pretextul informării. Asta nu înseamnă că eficacitatea lor nu scade în timp, mai ales dacă se rezumă la review-uri plătite și superoptimiste și nu au și alte genuri de producții.