De la lume adunate și-napoi la lume date? De ce patru din zece români nu reciclează aparatele electrice vechi
Patru din zece români nu reciclează aparatele electrice vechi pentru că nu știu unde potrivit unui studiu. Cei mai mulți dintre respondenți afirmă că sunt influențați în decizia de cumpărare a unui echipament electric nou în primul rând de preț
Potrivit studiului Asociației Environ, realizat de Reveal Marketing Research, cei mai mulți dintre respondenți afirmă că sunt influențați în decizia de cumpărare a unui echipament electric nou în primul rând de preț (54%), clasa energetică (32%) și recenziile favorabile (30%). Doar 22% dintre românii chestionați consideră sustenabilitatea brandului sau a produsului ca fiind un criteriu relevant în procesul de achiziție.
Tot potrivit studiului, cei mai mulți dintre respondenți declară că își înlocuiesc telefonul mobil o dată la 2-3 ani (38%), în timp ce produsele de înfrumusețare și îngrijire corporală sunt înlocuite în medie o dată pe an (23%). La polul opus se află electrocasnicele mari (frigider, cuptor, mașină de spălat) pe care 66% dintre cei care au participat la studiu au declarat că le înlocuiesc în medie cam la 5-10 ani.
Diferă în funcție de tipul produsului
În ceea ce privește motivația înlocuirii echipamentelor, aceasta diferă în funcție de tipul produsului: gadget-urile (telefoane mobile, laptopuri) și televizoarele sunt schimbate atunci când apare o nouă tehnologie (25%) sau o ofertă atractivă (21%), în timp ce electrocasnicele de bucătărie, cele de mici dimensiuni (aspiratoare) sau mari dimensiuni (mașini de spălat) sunt înlocuite atunci când se strică (73%) sau pur și simplu sunt prea vechi (31%).
De asemenea, studiul mai arată că atunci când vine vorba de comportamentul post-consum, 58% dintre români afirmă că predau electrocasnicele vechi la schimb în magazinele care oferă vouchere sau reduceri de preț în cadrul programelor de buy-back. Jumătate dintre români (52%) declară că predau aparatura veche spre reciclare, iar 24% dintre respondenți obișnuiesc să o dăruiască unor membri ai familiei sau cunoscuți. Lipsa punctelor de colectare în proximitate, principala barieră în reciclare. Chestionați cu privire la motivele pentru care nu reciclează mai des, românii au declarat că nu au puncte de reciclare în apropiere (44%), nu au informații despre cum pot să recicleze aparatura veche (18%) sau consideră că ar trebui să fie recompensați (14%).
Românii nu stau prea bine
Nici în ceea ce privește gradul de familiaritate cu sistemele de colectare organizate în retail, românii nu stau prea bine: doar 17% dintre respondenți au folosit sau cunosc pe cineva care a folosit sistemul de predare gratuită a deșeurilor electrice de mici dimensiuni fără obligația de a cumpăra un produs nou.
Luând în considerare rezultatele studiului, Asociația Environ lansează campania ”Reciclează! Acum ai unde.” prin care își propune extinderea rețelei naționale de puncte de colectare a deșeurilor electrice de mici dimensiuni cu minim 2022 de locații noi. ”Rezultatele studiului nu au făcut decât să ne confirme și metodologic ceea ce știam deja empiric: insuficiența punctelor de colectare influențează direct comportamentul consumatorului. Crearea unui obicei al reciclării se întemeiază pe realizarea a două condiții elementare: existența punctelor de colectare accesibile și campanii intense de informare corectă cu privire la necesitatea reciclării.
Anul acesta ne-am propus să ne intensificăm eforturile în zona dezvoltării parteneriatelor cu cei care dispun de spații vizibile pentru amplasarea recipientelor de colectare, astfel încât consumatorii să nu mai perceapă gestul de a colecta selectiv corect și preda spre reciclare ca pe o corvoadă și totodată să scăpăm de scuza pe care o auzim atât de frecvent, aș recicla, dar nu am unde”, spune Roxana Puia, directorul de marketing al Asociației Environ.